• Aleta

Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem

Moemoe skrev 2010-11-06 21:24:41 följande:
    Vet inte vad folk har skrivit här innan eller om det går att göra praktiskt, men skulle ni inte kunna gå fram tillsammans allihopa? Om hon nu gärna vill gå fram med sin pappa och du inte vill vänta där framme för symboliken, så skulle ni kunna gå brevid varandra med respektive förälder på armen på er andra sida. Så kan ni ta varandras hand när ni kommer fram, som mini-överlämning typ. Det enda kompromissandet jag kom på, men det kanske också känns konstigt att gå fram så. Men men, ett förslag i alla fall. Hoppas det fixar sig!
    Det där var ett intressant förslag!

Man kan göra en ny slags procession helt enkelt.

Kan ni gå in med föräldrarna bakom er istället för marskalker och tärnor?

• Aleta

Eller kan ni göra något av den gamla traditionen att lämna över brudbuketten på kyrktrappan?

Kan ni träffas utanför där ni ska ha ceremonin och hon kommer med sin far fram till dig där och inte inför alla gästerna?

Det är riktigt tråkigt att hon inte förstår hur viktigt det är med feminism/jämställdhet. Tidningar av typen Aftonbladet/Expressen har verkligen gjort stor skada i frågan.
    Jag vet inte riktigt hur jag skulle hantera en sådan stor skillnad i synsätt. Du kan inte ha en liten minikurs med henne så att hon lär sig lite mer om frågan. Inte just med tanke på brudöverlämning utan på värderingar i vardagen och resten av livet?

• Aleta
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-08 11:38:01 följande:
    Hm, ja nu har vi ingen kyrktrappa men förstår iden. Gillade också den där iden om att de kan gå bakom. Värt att tänka på! Ja synen på feminism är tråkig, för jag vet ju att hon delar mina principer om lika rättigheter. Hon vill bara inte kalla sig feminist. Men en sak som känns bra i det hela är att vi i alla fall har samma syn på barnuppfostran vad gäller genus. Klart man kommer göra en massa fel men vi är i alla fall båda medvetna och det tycker jag känns jätteskönt.  Men jag har ett hemligt ess i kort ärmen ;) Och det är min mormor. I jul tänker jag helt enkelt be henne berätta för M om min släkt. Mormor kommer bli överlycklig och M får höra en sann, vacker och stolt feministisk historia :) Hehe
    Heja mormor!
Svar på tråden Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem