• JustMeAndMyLove

Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem

Nu är det inte så att jag ber om åsikter kring om brudöverlämning är rätt eller fel för då kommer det finnas 300 svar i den här när jag loggar in igen imorgon ;) Det kan man ta i andra trådar!

Jag har istället ett problem kring saken:

Jag har min starka åsikt och en mormor och en syster som är väldigt feministiska på ibland ett nästan "överdrivet" sätt. Jag är själv feminist om än inte lika "insatt" som de.

Jag har sagt tvärt nej till min sambo trots att vi i början kom överens om att ha en form av överlämning.

Det uppstod för några månader sedan ett häftigt gräl mellan mig och min svärfar om det här ämnet då han alltid drömt om att få leda fram sin enda dotter. Vi är annars väldigt goda vänner och har en nära kontakt så det var jättetråkigt att vara oense med honom.

Nu har jag och min sambo kommit till en punkt då jag inte ens kan nämna ordet bröllop utan att hon vill gräla om saken. Hon VILL gå fram med sin pappa eller med sin mamma och pappa och hon tycker det är fruktansvärt orättvist att jag ska komma och bestämma över en sån sak pga nått JAG vill stå för och inte hon!

Vi har grälat och grälat och hon förstår vad jag säger, hur jag menar att det kommer att tolkas men hon vägrar se det på samma sätt.

Nu börjar jag känna att det är ju vårt bröllop, inte mitt. Jag vill inte ha en sunkig symbolik i vår ceremoni men samtidigt så ser jag ju hur mycket den här saken betyder för min blivande fru! 

Mellanvägen är att vi gör som vi först tänkt, att vi båda leds fram från sidorna och möts framme vid vigselförettaren. Då blir vi ju överlämnade till varandra.... Samtidigt bär det emot så förbannat. 

Jag tycker det är jättesvårt för vad jag än gör så blir det på något sätt fel. Min mormor skulle avsky det. Och ärligt så tror jag att min mamma skulle vägra lämna fram mig... 

Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem
  • JustMeAndMyLove
    S2011 skrev 2010-11-06 11:07:23 följande:
    jag har inte läst de andra svaren, så det kan tänkas att någon redan sagt detta (och att du redan svarat), men: varför går inte du själv fram till vigselförrättaren och så kan hon få ledas och överlämnas av sin far? du slipper gå mot dina principer vad gäller överlämning och din blivande får sin överlämning. för vår egen del kommer det se ut så; min bm väntar framme vid altaret och jag går själv längs altargången. jag vill inte bli ledd vid armen av någon, inte ens bm, utan vill känna att det här är nåt som jag gör. jag väljer att gå till min bm, jag väljer ett liv med honom.
    Jag förstår hur du menar men det är inte en motvilja mot att just jag leds fram som gör att jag inte vill, utan en motvilja mot att någon av oss leds fram eftersom symboliken finns i vårt bröllop. Till stor del är det min egen åsikt och princip, men den största anledningen till att jag har svårt att kompromissa är min familj.

Det låter kanske som att det är för att jag inte vill  ha bråk med min familj men så är det inte! Jag har god kontakt med min mamma och min mormor och syster. Vi kan ha hela diskussioner utan att det blir någon osämja. Det handlar i grunden om respekt, speciellt för min mormor som själv har jobbat hårt för feminismens framgångar på Island. 

• ClaraH

Ni får väl helt enkel göra som ni brukar. Sätt er ner och kom överens om att nu ska vi lösa det här. Lyssna på varandra och vrid och vänd på problemet. Prata innan om att ni ska vara konstruktiva och inte börja gräla, målet ska vara att lösa problemet här och nu. Redan från början av samtalet är det nog bra att ni båda är med på att båda måste kompromissa. Så ni måste nog förbereda själva samtalet innan ni har diskussionen om hur ni ska göra.

Jag antar att din lösning är att ni går in tillsammans, men vad är hennes förslag? Är det att ni ska komma efter varandra med en förälder eller att ni ska komma med föräldern från olika håll? Eller att du ska vänta framme?

• say yes

ni kan inte göra en "daniel och victoria" då - ledas fram en bit och gå sista biten fram tillsammans?

• anne på grönkulla

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-06 10:57:06 följande:
    Vi har alltid bara löst saker.. jag vet inte hur, vi pratar mycket om allt och vi är noga med att alla känslor är tillåtna och att vi ska vara hundra procent ärliga även om det är småsaker. 

En variant är ju att ha en diskussion där ni bägge måste lägga fram en lösning som ni tror kan vara OK med er båda - dvs en annan lösning än den ni drivit hittills. Som experiment i att variera ert tänkande och ta till vara varandras behov. Så höll vi på om vigsel, där vi var djupt oense - sök er fram till vad i ceremonien som är viktig och hur ni kan ta fram just det.

• ClaraH

anne på grönkulla skrev 2010-11-06 11:26:22 följande:
      En variant är ju att ha en diskussion där ni bägge måste lägga fram en lösning som ni tror kan vara OK med er båda - dvs en annan lösning än den ni drivit hittills. Som experiment i att variera ert tänkande och ta till vara varandras behov. Så höll vi på om vigsel, där vi var djupt oense - sök er fram till vad i ceremonien som är viktig och hur ni kan ta fram just det.

Det tror jag är ett bra förslag.

• JustMeAndMyLove
    ClaraH skrev 2010-11-06 11:12:49 följande:
    Ni får väl helt enkel göra som ni brukar. Sätt er ner och kom överens om att nu ska vi lösa det här. Lyssna på varandra och vrid och vänd på problemet. Prata innan om att ni ska vara konstruktiva och inte börja gräla, målet ska vara att lösa problemet här och nu. Redan från början av samtalet är det nog bra att ni båda är med på att båda måste kompromissa. Så ni måste nog förbereda själva samtalet innan ni har diskussionen om hur ni ska göra.Jag antar att din lösning är att ni går in tillsammans, men vad är hennes förslag? Är det att ni ska komma efter varandra med en förälder eller att ni ska komma med föräldern från olika håll? Eller att du ska vänta framme?
    Hennes förslag är att vi kommer in från ett varsitt håll. Vi kommer gifta oss utomhus så det är inte svårt rent praktiskt. Vad vi ska göra om min mamma säger nej till att leda mig har hon inget svar på.

Jag tror på ideen Anne på Grönkulla har, vi får helt enkelt tänkaom och försöka mötas någonstans på mitten. Men jag tänker också prata med min familj. Skulle var askönt med nya tankar i ämnet!

Tack för alla svar!

• anne på grönkulla

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-06 12:23:17 följande:
    Hennes förslag är att vi kommer in från ett varsitt håll. Vi kommer gifta oss utomhus så det är inte svårt rent praktiskt. Vad vi ska göra om min mamma säger nej till att leda mig har hon inget svar på. Jag tror på ideen Anne på Grönkulla har, vi får helt enkelt tänkaom och försöka mötas någonstans på mitten. Men jag tänker också prata med min familj. Skulle var askönt med nya tankar i ämnet! Tack för alla svar!

Nyckeln i mitt förslag är just det - att inte ha ett förslag på hur man ska lösa nåt som är ett avgörande problem för den andra personen funkar inte. Ingen av er kan bara låsa sig vid en urspunglig tanke och inte ta in nåt annat - men det är rätt krävande på så sätt att man måste kunna diskutera fritt och öppet utan att bli ledsen eller ta åt sig personligt.

• JustMeAndMyLove
    anne på grönkulla skrev 2010-11-06 12:29:13 följande:
      Nyckeln i mitt förslag är just det - att inte ha ett förslag på hur man ska lösa nåt som är ett avgörande problem för den andra personen funkar inte. Ingen av er kan bara låsa sig vid en urspunglig tanke och inte ta in nåt annat - men det är rätt krävande på så sätt att man måste kunna diskutera fritt och öppet utan att bli ledsen eller ta åt sig personligt.
    Det problemet har vi aldrig haft egentligen, vilket jag är så himla glad över.

Om jag blir ledsen så säger jag det direkt. "Det och det gjorde att jag kände mig sårad" Sen får hon förklara vad hon egentligen menar, eller som oftast så vet jag vad hon är ute eftr men hennes sätt att lägga fram det kan var aklumpigt och vise verse.

Tar jag något personligt så är det samma sak där.

Vi hanterar svartsjuka på samma sätt och det gör att vi aldrig känt riktig svartsjuka annat än en kort sekund, sen har man kunnat skratta åt det.

Vi måste bara backa undan och göra samma sak här. Diskutera på ett öppnare sätt.

• lmcl
    turbovampyria skrev 2010-11-05 20:21:25 följande:
    Jag kan förstå att det är jobbigt att hamna i bråk om en sådan här sak, och en kompromiss kan alltid vara svår att komma fram till eftersom ni båda verkar ha starka åsikter om detta. Det bästa är ju att ändå försöka diskutera fram än lösning hur jobbigt det än kan kännas.Själv så har jag det problemet att jag vill bli ledd fram till altaret av min pappa men han vill inte leda fram mig eftersom det inte är svensk tradition. Det jobbiga med det är att jag alltid sett det framför mig att han ska göra det och han vill inte. Min mamma och syster är på min sida och anser att han borde göra det. Jag vet att han kommer att ge vika för min vilja men det känns lite som om jag tvingar honom till det och det blir så fel då. Jag har börjat fundera på att gå fram själv för att han ska slippa. Jag vill ju inte att hela bröllopsupplevelsen förstörs för honom.
    Jag är själv så mycket motståndare till brudöverlämning som man kan bli, det är inget att hymla med. Men hur tänker du, om din pappa inte ens VILL lämna över dig? Jag har uppfattat det som ett vanligt argument för överlämning, att man har en sån fin relation till sin pappa och man vill hedra honom, men om karln inte ens gillar idén utan bara skulle göra det för att vara snäll så kan det ju inte vara för att hedra honom man gör det?
Svar på tråden Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem