• MrsT2011

Informationsblad

Jättebra formuleringar tycker jag! Infoblad är smidigt, har jag fått som gäst och vi ska nog också ha det för att minska textmassan på inbjudningskortet.

Fastnade dock lite på uttrycket "meddela önskemål kring mat och dryck", grejen är ju den att gästerna inte kan önska sig sin favoritmat, utan det är kanske bättra att skriva "meddela eventuella allergier eller önskemål om vegetarisk kost".

• MrsT2011

Moster Stina skrev 2010-11-15 17:07:05 följande:
    Hej!!Man kan förstås tycka att det inte borde behöva stå EXAKT vad klädkoden beyder, men det finns å andra sidan sådana som tror att kavaj betyder kavaj och jeans.Kavaj betyder absolut hel kostym!Och några har påpekat att det är rätt bra om all denna information från infobladet OCKSÅ finns på en internetsida. Många går in på internet dagligen, och skulle ha lättare att inte tappa bort denna viktiga info, om den även fanns via datorn.

Fast det där kan jag tycka är väldigt överarbetat. Det tar mycket kraft och tid att bygga en hemsida, gästerna borde kunna anstränga sig så pass mycket att de kan hålla reda på ett löst papper i några månader. Varför inte fästa det på kylskåpet? Det tänker jag föreslå om mina gäster skulle ha mage att klaga på att vi inte har någon hemsida.

• MrsT2011

Fårävvör: Nja det där med att dölja axlarna vid klädkod mörk kostym stämmer inte riktigt.

Vid klädkod kavaj kan som du säger långbyxor vara ok för kvinnor, samt kjol med udda blus.

Vid mörk kostym är det klänning som gäller, men den kan vara både kort (inte minikort däremot) och axelbandslös.

Till och med vid klädkod "gala" eller "frack" funkar det med bara axlar, skillnaden är att då ska klänningen vara hellång.

Sedan beror det på sammanhanget, min kompis fick skämmas ögonen ur sig på sin klasskompis bröllop, släkten är medlemmar i jehovas och hade polokragar varenda en, medan denna tjej hade urringad klänning...!

På "vanliga" kyrkbröllop förekommer det att framför allt äldre personer rynkar på näsan åt gäster med axelbandslösa klänningar, men det där är väl på väg bort nu när var och varannan brudklänning saknar axelband...??

• MrsT2011

Kanske en dum fråga TS men jag antar att tiderna för vigsel och fest står i inbjudningskortet? ;) Med tanke på folks förmåga att tappa bort lappar etc rekommenderar jag att skriva åtminstone tiden för vigseln även i infobladet.

Middagens upplägg är ju ofta en hemlighet för gästerna, men om man vill vara tydlig och slippa en massa frågor kan man brodera ut texten till något i stil med "vi samlas kl 17.00 på hembygdsgårdens altan där fördrinken serveras om vädret tillåter. Därefter intar vi trerätters middag i stora salongen med efterföljande tårta och dans."

Svar på tråden Informationsblad