• Jejkej

Informationsblad

Är det någon mer än va som kommer ha ett info brev? Vad kommer ni skriva i det isf?

Vad tycks om vårt? Det står "...." för att inbjudningskorten inte gått ut ännu!

Allt du behöver veta om bröllopet

Vigseln sker i ....., två mil söder om Karlstad.

På ...... hembygdsgård bjuds det in till bröllopsfest med mat, dryck och dans.

Klädsel kavaj, innebär enligt etikettboken att herrar bär kostym, dock inte nödvändigtvis mörk, men skjorta och slips hör alltid till.

Damer bär klänning, kjol eller dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel.

Vid intresse finns en buss bokad som tar dig både till och från kyrkan, festlokal och hotell .... för en summa av 150;- per person. På och avstigning hotell .....

Tio hotell rum finns bokade på ........ för en summa av 795:- per natt mellan den ...... Maj.

Meddela önskemål kring mat och dryck om det finns allergi m.m.

När ni anmäler er till festen vill vi att ni önskar en låt som spelas under kvällen samt informera oss om ni vill ha hotellrum och hur många nätter.

• Svar på tråden Informationsblad
  • MrsT2011

Jättebra formuleringar tycker jag! Infoblad är smidigt, har jag fått som gäst och vi ska nog också ha det för att minska textmassan på inbjudningskortet.

Fastnade dock lite på uttrycket "meddela önskemål kring mat och dryck", grejen är ju den att gästerna inte kan önska sig sin favoritmat, utan det är kanske bättra att skriva "meddela eventuella allergier eller önskemål om vegetarisk kost".

• Jejkej
    MrsT2011 skrev 2010-11-15 14:59:20 följande:
    Jättebra formuleringar tycker jag! Infoblad är smidigt, har jag fått som gäst och vi ska nog också ha det för att minska textmassan på inbjudningskortet.Fastnade dock lite på uttrycket "meddela önskemål kring mat och dryck", grejen är ju den att gästerna inte kan önska sig sin favoritmat, utan det är kanske bättra att skriva "meddela eventuella allergier eller önskemål om vegetarisk kost".
    oh, tack. ska gensat ändra! Kändes som något var fel, och där var det nog! TACK!! :D
  • lmcl

Jag tycker att det mesta som står ryms inom ramen för en vanlig inbjudan - varför kalla det informationsblad? Hur ser själva inbjudan ut isf? 

Sen skulle jag själv tycka att det räckte med att skriva ut klädkoden, inte vad den innebär. Det ser lite pekpinnigt ut att skriva "enligt etikettboken", i mina ögon - men det beror kanske på vilka gästerna är.

• SnartFruSir

Jag tyckte den var bra och informativ. Tror dock att hotellrum är ett ord om man ska vara lite petig :)

Sedan har jag en lite fråga också: betyder in klädkod kavaj att det kan vara en omaka kostym, medan kostym betyder just kostym? Men jag kan minnas helt fel såklart. 

• Mrir

Håller med ovanstående. 

Om barn är välkomna eller ej kan vara bra att skriva om nu någon av gästerna har barn vill säga. Presenter om man har några speciella önskemål eller kanske inte förväntar sig presenter alls. 

• Moster Stina

Hej!!
    Man kan förstås tycka att det inte borde behöva stå EXAKT vad klädkoden beyder, men det finns å andra sidan sådana som tror att kavaj betyder kavaj och jeans.

Kavaj betyder absolut hel kostym!

Och några har påpekat att det är rätt bra om all denna information från infobladet OCKSÅ finns på en internetsida. Många går in på internet dagligen, och skulle ha lättare att inte tappa bort denna viktiga info, om den även fanns via datorn.

• MrsT2011

Moster Stina skrev 2010-11-15 17:07:05 följande:
    Hej!!Man kan förstås tycka att det inte borde behöva stå EXAKT vad klädkoden beyder, men det finns å andra sidan sådana som tror att kavaj betyder kavaj och jeans.Kavaj betyder absolut hel kostym!Och några har påpekat att det är rätt bra om all denna information från infobladet OCKSÅ finns på en internetsida. Många går in på internet dagligen, och skulle ha lättare att inte tappa bort denna viktiga info, om den även fanns via datorn.

Fast det där kan jag tycka är väldigt överarbetat. Det tar mycket kraft och tid att bygga en hemsida, gästerna borde kunna anstränga sig så pass mycket att de kan hålla reda på ett löst papper i några månader. Varför inte fästa det på kylskåpet? Det tänker jag föreslå om mina gäster skulle ha mage att klaga på att vi inte har någon hemsida.

• Jejkej

imcl: Vi tycker nog bara just tid och datum, ska stå med i inbjudan. vi har en kort på 14*14 och texten skulle bli så liten om allt stod med där.

Snartfrusir: Kan nog inte svara rakt av vad skillanden är, men vi tycker kavaj låter bäst, Kvinnor har inte kostym, men de har kavaj... det blir lite en "kod" för både mannen och kvinnan. 

Mrir: På inbjudningskortet har vi skrivit namnen på de som är välkommna, eller de som har barn har vi skrivit fam. på.

Hemsida tycker jag är överskattat! Det är inte alla som har tillgång till dator, och säkert speciellt den äldre genrationen som inte ens kan de här med datorer! Ett infoblad tycker vi är den bästa lösningen, och tappar de bort det finns ju alltid telefonen ;)

• Fårävvör
    Jejkej skrev 2010-11-16 09:28:50 följande:
    Snartfrusir: Kan nog inte svara rakt av vad skillanden är, men vi tycker kavaj låter bäst, Kvinnor har inte kostym, men de har kavaj... det blir lite en "kod" för både mannen och kvinnan.   
    Fast både klädkod kavaj och klädkod kostym syftar till vad mannen ska ha på sig. Om det är klädkod kavaj förväntas inte kvinnorna ha kavaj, utan något av de klädesplaggen som nämns i infobladet i starten.

så som jag minns det (kan ha fel) innebär traditionellt sett just klädkod kavaj att mannen har kostym. I mer modern tid har klädkoden mörk kostym tillkommit (det kan ju vara lite svårt för en del att förstå att kavaj betyder kostym). I så fall innebär mörk kostym just mörk kostym med vit skjorta, medan kavaj innebär kostym som inte måste vara helt mörk, samt att man kan ha en färgad skjorta under. För tjejerna tror jag det är mer accepterat att ha finbyxor till klädkod kavaj, medan man inte ska visa alltför mycket axlar vid klädkod mörk kostym... 

Om det är nåt ni tycker jag fått om bakfoten får ni gärna korrigera det..

• Fårävvör

Tillägg: TS, jag tror det blir ett jättebra infoblad!

Svar på tråden Informationsblad