• Jejkej

Informationsblad

Är det någon mer än va som kommer ha ett info brev? Vad kommer ni skriva i det isf?

Vad tycks om vårt? Det står "...." för att inbjudningskorten inte gått ut ännu!

Allt du behöver veta om bröllopet

Vigseln sker i ....., två mil söder om Karlstad.

På ...... hembygdsgård bjuds det in till bröllopsfest med mat, dryck och dans.

Klädsel kavaj, innebär enligt etikettboken att herrar bär kostym, dock inte nödvändigtvis mörk, men skjorta och slips hör alltid till.

Damer bär klänning, kjol eller dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel.

Vid intresse finns en buss bokad som tar dig både till och från kyrkan, festlokal och hotell .... för en summa av 150;- per person. På och avstigning hotell .....

Tio hotell rum finns bokade på ........ för en summa av 795:- per natt mellan den ...... Maj.

Meddela önskemål kring mat och dryck om det finns allergi m.m.

När ni anmäler er till festen vill vi att ni önskar en låt som spelas under kvällen samt informera oss om ni vill ha hotellrum och hur många nätter.

• Svar på tråden Informationsblad
  • Jejkej
    MrsT2011 skrev 2010-11-15 14:59:20 följande:
    Jättebra formuleringar tycker jag! Infoblad är smidigt, har jag fått som gäst och vi ska nog också ha det för att minska textmassan på inbjudningskortet.Fastnade dock lite på uttrycket "meddela önskemål kring mat och dryck", grejen är ju den att gästerna inte kan önska sig sin favoritmat, utan det är kanske bättra att skriva "meddela eventuella allergier eller önskemål om vegetarisk kost".
    oh, tack. ska gensat ändra! Kändes som något var fel, och där var det nog! TACK!! :D
  • Jejkej

imcl: Vi tycker nog bara just tid och datum, ska stå med i inbjudan. vi har en kort på 14*14 och texten skulle bli så liten om allt stod med där.

Snartfrusir: Kan nog inte svara rakt av vad skillanden är, men vi tycker kavaj låter bäst, Kvinnor har inte kostym, men de har kavaj... det blir lite en "kod" för både mannen och kvinnan. 

Mrir: På inbjudningskortet har vi skrivit namnen på de som är välkommna, eller de som har barn har vi skrivit fam. på.

Hemsida tycker jag är överskattat! Det är inte alla som har tillgång till dator, och säkert speciellt den äldre genrationen som inte ens kan de här med datorer! Ett infoblad tycker vi är den bästa lösningen, och tappar de bort det finns ju alltid telefonen ;)

• Jejkej

Tack för alla svar. Det kan bli så utdraget de här med kläder, iaf för mig som inte har det minsta intresse ;) Jag hoppas bara det inte låter för "pekpinnit" som någon nämnt!?!? :)

Just de här med bara axlar, för mig skulle det kännas jätte konstigt att gå in i kyrkan med bara axlar. Jag kommer ha axelband på klänningen, men axlarna är ju bara. Så jag kollar runt lite på nån bolero eller sjal, men tycker inte jag hittar något som skulle passa. Vi kommer ha en fotograf i kyrkan, och då vill man ju framhäva klänningen på det bästa sättet och en sjal skulle kanske förstöra? Det tål att tänkas på...

• Jejkej
    SnartFruSir skrev 2010-11-17 10:10:27 följande:
    Nej, det blev lite väl OT det här med klädseln. Ber om ursäkt om det drog iväg för mycket.Själv ska jag ha klänning utan axelband men däremot slöja. Det döljer inte klänningen så mycket så det kanske kan vara en idé annars? Finns både långa och korta men det beror ju såklart på hur din klänning ska se ut.Anledningen till slöjan eller att klänningen är axelbandslös kan jag jättegärna berätta om, men eftersom det inte är det denna tråd handlar om så struntar jag i det.Jag tycker som sagt att infobladet är jättebra. Man skulle kanske kunna knö in en liten vägbeskrivning för de gäster som inte kommer åka buss, om det nu finns någon :)
    A berätta gärna om klänningen och slöjan, alla tips är värdefulla! :)

Vägbeskrivning kan vara bra, tack! :D

• Jejkej
    MrsT2011 skrev 2010-11-17 13:57:10 följande:
    Kanske en dum fråga TS men jag antar att tiderna för vigsel och fest står i inbjudningskortet? ;) Med tanke på folks förmåga att tappa bort lappar etc rekommenderar jag att skriva åtminstone tiden för vigseln även i infobladet.Middagens upplägg är ju ofta en hemlighet för gästerna, men om man vill vara tydlig och slippa en massa frågor kan man brodera ut texten till något i stil med "vi samlas kl 17.00 på hembygdsgårdens altan där fördrinken serveras om vädret tillåter. Därefter intar vi trerätters middag i stora salongen med efterföljande tårta och dans."
    De där med tiden var en bra idé, tror vi ska försöka få in de. Tack för tipset! :)
  • Jejkej
    SnartFruSir skrev 2010-11-17 14:28:40 följande:
    Okej, here goes:Jag, min mamma och min syster hade bestämt oss för att gå på klänningsjakt i början på september. Jag har jätteproblem med att hitta en klänning till stundentbalen så vi hade ställt in oss på en hård kamp. Väl i butiken så var jag helt inställd på att bara titta på halterneck- eller v-ringade varianter, men jag hittade inte någon jag gillade.Det fanns även ett inre rum med klänningar så jag begav mig ditåt. På vägen (kanske var 20 meter) så hängde det en helt gudomlig klänning. Men. Den var i storlek 36 och var rak över bysten. Inte något som skulle passa mig och min kroppsform med andra ord. (Till saken hör att jag precis både ätit cambridgekur och kommit igång med träningen ordentligt så jag hade lyckats gå ner 16 kg.) Åter till klänningen. Den var allt jag någonsin hade drömt om och lite till. Så jag tänkte i mitt stilla sinne att varför fanns den inte i en större storlek?Så kom jag in i det inre rummet. Och där hängde den i storlek 38. Någon annan klänning där inne tyckte jag inte om. Så vi var egentligen på väg därifrån. Men då tänkte jag att det är väl ändå värt att se hur förliten den är. Så jag fick hjälp av min syster att ta på mig den. Sedan gick jag ur provrummet och ställde mig på pallen vid spegeln. Klänningen passade som handen i handsken. Klänningen i sig gör sig även perfekt med slöja och det blev bara pricken över i:et. Mamma grät, syster grät och tanterna i butiken släppte allt de hade och bara ställde sig och snyfta det med. Det var en helt fantastisk upplevelse helt enkelt. Min killes morfar dog tyvärr innan han föddes och var praktiserande jude. Så killen hade länge funderat över hur vi skulle kunna få med något judiskt i vigseln. Och slöjor har ju lika många traditioner som slöjan är gammal, men i judisk tro så använder kvinnan slöja när de gifter sig för att mannen inte skall gifta sig med henne enbart för hennes skönhet. Så med denna baraxlade klänning med slöja i håret så kändes allt bara helt rätt. Därför hänger både klänning och slöja hemma i garderoben och väntar på den stora dagen.Jag har aldrig haft en tanke på att en axelbandslös kan uppfattas som oanständigt i kyrkan. Mina föräldrar är väldigt aktiva inom kyrkan och min styvpappa är själv präst inom Svenska kyrkan och det har aldrig sagt något om det. Men jag bär ju med mig att man brukar göra sig extra fin innan man går till kyrkan, men har aldrig förknippat en brudklänning som tacky. Att ha kortkort och push är däremot svårare för mig att förstå, men det är ju min åsikt. Så en fantastiks provning med så mycket kärlek och lycka runt mig gjorde att jag köpte klänningen. Att jag dessutom kunde ha slöja till gjorde inte saken sämre. Den kommer liksom få symbolisera hans morfar som inte kunde vara med. Precis som att min vigselring som är gjord av guldet från min mormors ringar får mig att känna att hon ändå är med. Nu blev detta hemskt långt att läsa, men jag hoppas det går att förstå på ett ungefär. Allt kändes helt rätt helt enkelt och då körde jag på det :)
    Oh, vilken härligt historia. Det finns inget bättre än att verkligen se direkt, hitta den pefekta klänningen direkt! Grattis till det. Tror det kommer bli jätte fint, det är så fint med baraxlad klänning och slöja till de!

Jag har spanat runt lite vidios på bröllop, och alla visar axlarna, men som du säger det finns säkert värre saker... :)

• Jejkej
    SnartFruSir skrev 2010-11-17 21:41:38 följande:
      Lite konstigt, men faktiskt inte. Men nr 1: Jag hade bestämt mig sedan i våras (körde nu under september och oktober) att jag ville försöka med detta. nr 2: jag satte ett mål att jag skulle klara 8 veckor. nr 3: jag tillät mig inte att tänka på något annat än att jag skulle klara 8 veckor. (det blev 6 veckor pga att kroppen sa ifrån, fick saltbrist.)Du dricker minst 3 liter vatten om dagen. Det gör att du kissar en gång i halvtimmen de första dagarna och sedan kanske en gång i timmen. Beror såklart på din blåsa :DMen nej, var inte hungrig det minsta. Och då tränade jag också tre dagar/vecka. Nu äter jag mat, men ca 1000 kcal/dag (för att gå ner lite till) och tränar 3-4 dagar per vecka.Men pulver är nog inte för alla. Och det handlar ju inte bara om att pulverbanta, utan pulvret är ju bara en genväg till nya vanor och ny livsstil. Det är lika viktigt att ändra på hjärnan och vanor, som på kilona på vågen.
    Ibland tar jag mig en kur av nutrillets pulver, mest för att rena ut kroppen lite. men efter jul ska jag ta en hård kur, en månad för att rensa ut all jul och nyårs mat och allt snacks man frossar hårt i :) Sen vill man ju ha en lite stramare kropp i sin klänning, för mig är det en bra lösning + att man går ner lite på köpet.

Men skogen ska allt få sig några besök av mig varje vecka, jag är i sån dålig form just nu...usch! ;)

Svar på tråden Informationsblad