• lmcl

Informationsblad

Jag tycker att det mesta som står ryms inom ramen för en vanlig inbjudan - varför kalla det informationsblad? Hur ser själva inbjudan ut isf? 

Sen skulle jag själv tycka att det räckte med att skriva ut klädkoden, inte vad den innebär. Det ser lite pekpinnigt ut att skriva "enligt etikettboken", i mina ögon - men det beror kanske på vilka gästerna är.

• lmcl
    MrsT2011 skrev 2010-11-16 14:09:15 följande:
    Fårävvör: Nja det där med att dölja axlarna vid klädkod mörk kostym stämmer inte riktigt.Vid klädkod kavaj kan som du säger långbyxor vara ok för kvinnor, samt kjol med udda blus.Vid mörk kostym är det klänning som gäller, men den kan vara både kort (inte minikort däremot) och axelbandslös. Till och med vid klädkod "gala" eller "frack" funkar det med bara axlar, skillnaden är att då ska klänningen vara hellång.Sedan beror det på sammanhanget, min kompis fick skämmas ögonen ur sig på sin klasskompis bröllop, släkten är medlemmar i jehovas och hade polokragar varenda en, medan denna tjej hade urringad klänning...! På "vanliga" kyrkbröllop förekommer det att framför allt äldre personer rynkar på näsan åt gäster med axelbandslösa klänningar, men det där är väl på väg bort nu när var och varannan brudklänning saknar axelband...??
    Nej, axelbandslöst funkar inte till mörk kostym heller. Möjligen från smoking och uppåt.

Och jag tycker, personligen, att det är riktigt tacky med axelbandslösa klänningar i kyrkan, när folk (brudar som gäster) inte har ens en liten sjal att täcka axlarna med. Om det skulle vara på väg bort skulle det innebära att kyrkorummet inte längre ses som heligt och värt att visa vördnad - jag hoppas verkligen inte att så är fallet! Att var och varannan klänning idag saknar axelband är ett dåligt argument - det är ju ett ganska typiskt amerikanskt klänningsmode, och där gifter sig ju folk betydligt mer sällan i kyrkan.

• lmcl
    SnartFruSir skrev 2010-11-16 16:42:50 följande:
      Oj. Så hade jag aldrig tänkt. Jag tycker heller inte att klädseln är den viktigaste utan istället att det är anledningen till vigseln som spelar roll. Dvs att man vill ha välsignelsen och visa sin kärlek för sina nära och kära.Om jag var Gud så hade jag nog blivit mer upprörd över en rad andra saker än att bruden eller gästerna har en axelbandslös klänning...
    Jag tror nog att Gud har överseende med det mesta, men jag tycker ändå att man tar seden dit man kommer och klär sig anständigt i en kyrka, inte minst av respekt för andra troende. För många människor är kyrkorummet heligt (och jag kan tycka att troende har tolkningsföreträde i just kyrkan...), och om man vill gifta sig i kyrkan så tycker jag definitivt att man bör respektera detta och klä sig på ett sätt som inte väcker anstöt. Axelbandslösa klänningar är fina på många sätt, men jag tycker inte att de passar i kyrkan utan sjal eller bolero eller nåt sånt. I många samfund (ortodoxa t ex) bör man som kvinna täcka över sitt hår när man går in i kyrkobyggnaden, i moskéer tar man av sig skorna, i synagogor har män kippa på huvudet. Att täcka över sina bara axlar när man vistas i en kyrka är rätt lindrigt i det perspektivet...
Svar på tråden Informationsblad