• SnartFruSir

Informationsblad

Jag tyckte den var bra och informativ. Tror dock att hotellrum är ett ord om man ska vara lite petig :)

Sedan har jag en lite fråga också: betyder in klädkod kavaj att det kan vara en omaka kostym, medan kostym betyder just kostym? Men jag kan minnas helt fel såklart. 

• SnartFruSir

Såg faktiskt här på BT att Kostym och kavaj betyder samma sak. Men tackar för att ni redde ut begreppen :)

• SnartFruSir

lmcl skrev 2010-11-16 16:01:38 följande:
    Nej, axelbandslöst funkar inte till mörk kostym heller. Möjligen från smoking och uppåt.   Och jag tycker, personligen, att det är riktigt tacky med axelbandslösa klänningar i kyrkan, när folk (brudar som gäster) inte har ens en liten sjal att täcka axlarna med. Om det skulle vara på väg bort skulle det innebära att kyrkorummet inte längre ses som heligt och värt att visa vördnad - jag hoppas verkligen inte att så är fallet! Att var och varannan klänning idag saknar axelband är ett dåligt argument - det är ju ett ganska typiskt amerikanskt klänningsmode, och där gifter sig ju folk betydligt mer sällan i kyrkan.

Oj. Så hade jag aldrig tänkt. Jag tycker heller inte att klädseln är den viktigaste utan istället att det är anledningen till vigseln som spelar roll. Dvs att man vill ha välsignelsen och visa sin kärlek för sina nära och kära.

Om jag var Gud så hade jag nog blivit mer upprörd över en rad andra saker än att bruden eller gästerna har en axelbandslös klänning...

• SnartFruSir

Nej, det blev lite väl OT det här med klädseln. Ber om ursäkt om det drog iväg för mycket.

Själv ska jag ha klänning utan axelband men däremot slöja. Det döljer inte klänningen så mycket så det kanske kan vara en idé annars? Finns både långa och korta men det beror ju såklart på hur din klänning ska se ut.

Anledningen till slöjan eller att klänningen är axelbandslös kan jag jättegärna berätta om, men eftersom det inte är det denna tråd handlar om så struntar jag i det.

Jag tycker som sagt att infobladet är jättebra. Man skulle kanske kunna knö in en liten vägbeskrivning för de gäster som inte kommer åka buss, om det nu finns någon :)

• SnartFruSir

Okej, here goes:

Jag, min mamma och min syster hade bestämt oss för att gå på klänningsjakt i början på september. Jag har jätteproblem med att hitta en klänning till stundentbalen så vi hade ställt in oss på en hård kamp. Väl i butiken så var jag helt inställd på att bara titta på halterneck- eller v-ringade varianter, men jag hittade inte någon jag gillade.

Det fanns även ett inre rum med klänningar så jag begav mig ditåt. På vägen (kanske var 20 meter) så hängde det en helt gudomlig klänning. Men. Den var i storlek 36 och var rak över bysten. Inte något som skulle passa mig och min kroppsform med andra ord. (Till saken hör att jag precis både ätit cambridgekur och kommit igång med träningen ordentligt så jag hade lyckats gå ner 16 kg.) Åter till klänningen. Den var allt jag någonsin hade drömt om och lite till. Så jag tänkte i mitt stilla sinne att varför fanns den inte i en större storlek?

Så kom jag in i det inre rummet. Och där hängde den i storlek 38. Någon annan klänning där inne tyckte jag inte om. Så vi var egentligen på väg därifrån. Men då tänkte jag att det är väl ändå värt att se hur förliten den är. Så jag fick hjälp av min syster att ta på mig den. Sedan gick jag ur provrummet och ställde mig på pallen vid spegeln. Klänningen passade som handen i handsken. Klänningen i sig gör sig även perfekt med slöja och det blev bara pricken över i:et. Mamma grät, syster grät och tanterna i butiken släppte allt de hade och bara ställde sig och snyfta det med. Det var en helt fantastisk upplevelse helt enkelt.

Min killes morfar dog tyvärr innan han föddes och var praktiserande jude. Så killen hade länge funderat över hur vi skulle kunna få med något judiskt i vigseln. Och slöjor har ju lika många traditioner som slöjan är gammal, men i judisk tro så använder kvinnan slöja när de gifter sig för att mannen inte skall gifta sig med henne enbart för hennes skönhet. Så med denna baraxlade klänning med slöja i håret så kändes allt bara helt rätt. Därför hänger både klänning och slöja hemma i garderoben och väntar på den stora dagen.

Jag har aldrig haft en tanke på att en axelbandslös kan uppfattas som oanständigt i kyrkan. Mina föräldrar är väldigt aktiva inom kyrkan och min styvpappa är själv präst inom Svenska kyrkan och det har aldrig sagt något om det. Men jag bär ju med mig att man brukar göra sig extra fin innan man går till kyrkan, men har aldrig förknippat en brudklänning som tacky. Att ha kortkort och push är däremot svårare för mig att förstå, men det är ju min åsikt.

Så en fantastiks provning med så mycket kärlek och lycka runt mig gjorde att jag köpte klänningen. Att jag dessutom kunde ha slöja till gjorde inte saken sämre. Den kommer liksom få symbolisera hans morfar som inte kunde vara med. Precis som att min vigselring som är gjord av guldet från min mormors ringar får mig att känna att hon ändå är med.

Nu blev detta hemskt långt att läsa, men jag hoppas det går att förstå på ett ungefär. Allt kändes helt rätt helt enkelt och då körde jag på det :)

• SnartFruSir

Jejkej skrev 2010-11-17 17:40:49 följande:
    Oh, vilken härligt historia. Det finns inget bättre än att verkligen se direkt, hitta den pefekta klänningen direkt! Grattis till det. Tror det kommer bli jätte fint, det är så fint med baraxlad klänning och slöja till de! Jag har spanat runt lite vidios på bröllop, och alla visar axlarna, men som du säger det finns säkert värre saker... :)

Tack :) Lång men underbar, haha. Huvudsaken är väl att man gifter sig med den man älskar och gör det där man vill, med de man vill ha närvarande. Störst av allt är kärleken <3

• SnartFruSir

moonlightgirl skrev 2010-11-17 20:05:56 följande:
      Bara en fråga, jag läste lite om Cambirgekuren och att det är pulverdiet. Så nu till min fråga, var du inte hungrig när du gick på denna dieten??

Lite konstigt, men faktiskt inte. Men nr 1: Jag hade bestämt mig sedan i våras (körde nu under september och oktober) att jag ville försöka med detta. nr 2: jag satte ett mål att jag skulle klara 8 veckor. nr 3: jag tillät mig inte att tänka på något annat än att jag skulle klara 8 veckor. (det blev 6 veckor pga att kroppen sa ifrån, fick saltbrist.)

Du dricker minst 3 liter vatten om dagen. Det gör att du kissar en gång i halvtimmen de första dagarna och sedan kanske en gång i timmen. Beror såklart på din blåsa :D

Men nej, var inte hungrig det minsta. Och då tränade jag också tre dagar/vecka. Nu äter jag mat, men ca 1000 kcal/dag (för att gå ner lite till) och tränar 3-4 dagar per vecka.

Men pulver är nog inte för alla. Och det handlar ju inte bara om att pulverbanta, utan pulvret är ju bara en genväg till nya vanor och ny livsstil. Det är lika viktigt att ändra på hjärnan och vanor, som på kilona på vågen.

• SnartFruSir

Nutrilett/cambridge/Allevo/Xtrvaganza osv är lite samma skrot och korn. Huvudsaken är att man äter ett pulver som man tycker om smaken på :) Allevo får jag kväljningar av, men vet att andra tycker det är toppen. Men det låter som en bra plan annars. Jag tänker nog mest fortsätta träna och behövs det så kör jag en månad på pulver i juli igen, eftersom vi gifter oss i augusti:)

Svar på tråden Informationsblad