• GnuGS

Vigas på en fredag?

Eftersom vi ska ha två medverkande präster (från två olika kyrkor) med om vår vigsel, och eftersom de båda är synnerligen upptagna personer, har det varit snudd på omöjligt att hitta ett datum och ett klockslag som alla kan. Den 21 maj har spruckit, eftersom den ene bara kunde kl 16 och den andre bara kl 17.

Nu har den bokningsansvariga därför föreslagit att vi även kollar på fredagar, alltså inte bara lördagar, och hade flera fredagstider lediga.

Vad säger ni om det? Finns det något mer problem med att ha vigsel + bröllopsfest en fredag än att fler kanske jobbar då och har svårt att ta ledigt? Den fredag vi helst vill ha (men vi vet ju inte om prästerna kan då...) är en klämdag, så det skulle väl underlätta för många.

• Svar på tråden Vigas på en fredag?
  • Moster Stina

Hej!
    Jag har sett denna fråga förr här på BT, och svaren har verkar för det mesta varit negativa till just fredagar. Det brukar väl alltid finnas många gäster som skall åka långt, och då måste de ta ledigt för att kunna komma. Kanske hinner de inte ens åka samma dag, utan måste bo på hotell en natt extra också. MEN i och med att ni väljer en klämdag borde det ABSOLUT vara lättare för gästerna!
    Lycka till!

• GnuGS

Nu har jag hittat flera fredagstrådar, bra med många synpunkter! Ja, vi får hoppas på klämdagen...

• nattmaran

Vad roligt, jag kan känna att det är bra. för då har ni både lrödagen och södnagen att vila upp er på efterallt och bara njuta av att vara herr och fru

• GnuGS

Ja, plus att vi har torsdagen också..!

• Semlorna

fredagen den 3 juni? Ledigt dagen innan och sen är måndagen också röd, perfekta helgen för bröllop tycker jag :) Men även den 2 och 5 juni borde funka i och med röda dagar?

• GnuGS

Ja just det, den 3 juni! Tycker också att den helgen är perfekt på många sätt. Vi var allra först inne på den 4 juni, men en av prästerna föreslog olika majdatum och först nu är vi tillbaka i juni (även om det inte är bekräftat).

Några har sagt att folk nog vill resa den helgen, men vi hoppas att det blir toppen för vissa att resa till Stockholm just därför.

Men prästerna ska säga sitt också... De två vi vill ha är extremt upptagna lång tid framöver!

• Semlorna

GnuGS skrev 2010-11-16 21:46:45 följande:
    Ja just det, den 3 juni! Tycker också att den helgen är perfekt på många sätt. Vi var allra först inne på den 4 juni, men en av prästerna föreslog olika majdatum och först nu är vi tillbaka i juni (även om det inte är bekräftat). Några har sagt att folk nog vill resa den helgen, men vi hoppas att det blir toppen för vissa att resa till Stockholm just därför. Men prästerna ska säga sitt också... De två vi vill ha är extremt upptagna lång tid framöver!

Vi gifter oss den 4 juni och har släppt datumet till dom vi vill ska komma redan nu för att folk ska hålla sig hemma. Vi ska vara i gbg och dom flesta kan bo vid festlokalen som ligger vid havet med badplats så jag tror det kommer bli toppen. Och jag tänker som så att om nån prioriterar semester framför vårt bröllop så är det okej, då är det lika bra att dom inte kommer så vi kan bjuda andra som faktiskt vill och kan. Hoppas ni hittar ett bra datum som fungerar för er allihopa!

• GnuGS

Vad härligt med bröllopsfest vid en badplats! Vi kommer att ha ett betydligt mer traditionellt bröllop, men det passar oss fint.

Ja, det blir väldigt skönt om den 3 juni fungerar, efter allt strul. Vi har försökt boka detta med de inblandade sedan början av september! Inget annat går ju att planera ordentligt när vigseldatumet inte är klart...

• moonlightgirl

GnuGS skrev 2010-11-16 21:46:45 följande:
    Ja just det, den 3 juni! Tycker också att den helgen är perfekt på många sätt. Vi var allra först inne på den 4 juni, men en av prästerna föreslog olika majdatum och först nu är vi tillbaka i juni (även om det inte är bekräftat). Några har sagt att folk nog vill resa den helgen, men vi hoppas att det blir toppen för vissa att resa till Stockholm just därför. Men prästerna ska säga sitt också... De två vi vill ha är extremt upptagna lång tid framöver!

Har själv inget att invända om bröllop på en fredag. Tyckte bara att det var lite roligt att ni pratar om att ha det den helgen för det funderar vi också på men på lördagen. Men det skulle nog passa fint att det är klämdag på fredagen och att måndagen är röd dag, då har man ju lite extra ledigt och kan förbereda osv.   =)

• Semlorna

GnuGS skrev 2010-11-16 22:17:52 följande:
    Vad härligt med bröllopsfest vid en badplats! Vi kommer att ha ett betydligt mer traditionellt bröllop, men det passar oss fint. Ja, det blir väldigt skönt om den 3 juni fungerar, efter allt strul. Vi har försökt boka detta med de inblandade sedan början av september! Inget annat går ju att planera ordentligt när vigseldatumet inte är klart...

Fast vårt bröllop blir rätt traditionellt, vi har en festlokal med egen brygga och vigs i en kyrka 10 minuter därifrån. 

Förstår att det är jobbigt att inte veta datumet, blir så mycket man får vänta med (och det är ju så roligt att veta när så man kan längta och räkna ner).

• GnuGS
    Semlorna skrev 2010-11-16 23:13:33 följande:
      Fast vårt bröllop blir rätt traditionellt, vi har en festlokal med egen brygga och vigs i en kyrka 10 minuter därifrån.
    Aha, jag förstår!
    Semlorna skrev 2010-11-16 23:13:33 följande:
     Förstår att det är jobbigt att inte veta datumet, blir så mycket man får vänta med

Ja, verkligen! Alla preliminära förfrågningar jag skickat ut till festlokaler, fotografer, frisörer om den 21 maj... Nu fick jag skicka ut mail om att vi fortfarande inte vet utan är på ruta 1.

Fick just mail om att en av våra tilltänkta vigselförrättare är utomlands större delen av juni och bara kan på midsommardagen, så kanske får vi släppa honom trots allt...

• MG11

Hej

Vi gifter oss oxå på fredag den 29 Juli.
    Detta är borgligt och vi har våra bästa vänner som vittnen
    Om man ska gifta sig borgligt så är det bäst på typ fredagar för det är svårare att gifta sig på helgerna då knappt ingen jobbar av vigselförättarna.
    Vi är jättenöjda med datum för det är i semtider och våra vänner har sem då..

• GeneralElectric

Jag fick en användning från en troende vän att man inte bör gifta sig på en fredag eftersom det är Kristi dödsdag (d v s Långfredagen) men det är nog ett väl strikt synsätt - och i alla fall ingenting som ni som gifter er borgerligt behöver bry er om!

• Margris

Vi gifter oss på en fredag, den 23:e juli 2011.

• Jeez

GeneralElectric skrev 2010-11-17 21:10:36 följande:
    Jag fick en användning från en troende vän att man inte bör gifta sig på en fredag eftersom det är Kristi dödsdag (d v s Långfredagen) men det är nog ett väl strikt synsätt - och i alla fall ingenting som ni som gifter er borgerligt behöver bry er om!

Fast det är bara just långfredagen som är dödsdagen -till skillnad från söndagarna som alltid firas som uppståndelsedagar. En del (ffa i ortodox tradition) fastar på fredagar (avstår från kött oftast), men mer än så brukar det inte vara.

• Alorna

Vi gifter oss på en fredag, den 12:e augusti. Och kl 15 dessutom ute på Visingsö hehe

• GnuGS
    GnuGS skrev 2010-11-16 16:03:19 följande:

Eftersom vi ska ha två medverkande präster (från två olika kyrkor) med om vår vigsel, och eftersom de båda är synnerligen upptagna personer, har det varit snudd på omöjligt att hitta ett datum och ett klockslag som alla kan. Den 21 maj har spruckit, eftersom den ene bara kunde kl 16 och den andre bara kl 17.

Nu har den bokningsansvariga därför föreslagit att vi även kollar på fredagar, alltså inte bara lördagar, och hade flera fredagstider lediga.

Vad säger ni om det? Finns det något mer problem med att ha vigsel + bröllopsfest en fredag än att fler kanske jobbar då och har svårt att ta ledigt? Den fredag vi helst vill ha (men vi vet ju inte om prästerna kan då...) är en klämdag, så det skulle väl underlätta för många.

Det är nu klart att det blir den 17 juni klockan 15, en fredag! De flesta vänner och familjemedlemmar vi redan bjudit informellt har inte haft några som helst invändningar. (Fast en faster invände lite surt att det ju innebär att många måste ta ledigt.)
Svar på tråden Vigas på en fredag?