Fru Bygg skrev 2011-10-01 08:55:05 följande:
Jag måste fråga om det är ngn här som inte har ammat sitt barn. Jag hade problem redan med Ella men det gick ok i lite mer än två månader innan vi gick över till ersättning och då blev E en helt annan tjej. Nu blev hon en glad och mätt tjej istället. Nu är det så att amningen inte alls funkar med N. Jag har så ont att jag gråter nästan varje gång jag ammar och jag har försökt med allt. Bvc-sköterskan säger att så ska det ju inte vara och att det är ok att sluta amma och ge ersättning. En stor del av mig vill verkligen göra det, men en del tycker det är alldeles för tidigt att sluta amma redan. N är ju inte ens två veckor. Och jag känner mig så misslyckad som mamma och känner att jag inte kan ta beslutet. Maken stöttar mig fullständigt, men säger att det är upp till mig om jag orkar och kan amma mer.
Vad jobbigt med sömnen, minns att vi sov ungefär så lite första veckan eller två också. HOppas det rättar till sig snart. Vad gäller amningen så hade jag problem i början sedan kanske det inte samma problem som du har? Men E gick inte upp ivikt, eller snarare hon tappade för mycket i vikt, bröstvårtorna ömmade och jag grät, ville inget hellre än att slippa amma. Maken fick hålla mig i handen varje gång för det gjorde så förbenat ont. Lösningen blev att jag ammade det jag orkade och däremellan gav vi ersättning. Var så himlans skönt att kunna ta till ersättningen när jag bara kände att NEJ jag vill inte jag orkar itne känna smärtan när hon suger sig fast. Samtidigt som hon då fick ersättning fick jag pumpa, men det var ju inte alls samma smärta (ialla fall inte med den pumpen jag har), allt för att få igång min produktion. Tog några dagar sedan hade jag mjölk och bröstvårtorna var läkta och jag klarade av att amma, sakta men säkert försvann smärtan.
Men om du vill sluta amma så är du absolut ingen sämre mamma för det. vissa funkar det för vissa inte, de jag har sett som inte ammats har blivit precis lika bra barn som de som ammats och inte mer sjuka heller vad jag har märkt. Det viktigaste är att du mår bra, mår inte du bra kommer inte N heller göra det oavsett om du ammar.