muggles skrev 2011-10-24 13:00:03 följande:
Och innan någon går igång så handlar det INTE om 5-min-metoden...
Varför skulle någon gå igång?
Vad skönt att det ändå verkar gå åt rätt håll när det gäller sömnen. Det är minsann inte alltid lätt att lära de små trygghet och somna om på natten.
Det egentligen enda stora minuset med denna helg i stugan är just läggningen. Vi har kört en variant av 5-min metoden här. Inte stenhårt 5 minuter, men gå in o lugna tösen, lägga henne ner, klappa lite, gå ut, invänta ilskan över att behöva ligga ner, vänta lite till, gå in lugna, visa kärlek men ändå bestämda. Ja osv... och jag vet att min mor har väldigt svårt att acceptera detta. "stackars tös blir ju otrygg och behöva skrika så"
För oss har det passat. Ok vi hade ett år när den som nattade var uppbunden med nattningen. Men nu kan vi lägga henne i sängen efter sagan och hon lägger sig ner, dricker vällingen. Sedan somnar hon eller så sitter/ligger hon och pratar för sig själv, skrattar. Ibland kanske hon står upp o dansar, men till slut lägger hon sig ner och somnar lugnt själv. Inga som helst problem när vi får göra som hon är van med. Visst finns det kvällar då detta inte fungerar, då sitter vi hos henne tills hon lugnar sig eller somnar.
Men så fort min mor är i närheten så blir det mycket svårare, för hon kan inte låta oss göra som vanligt. Detta har ju E lärt sig, hon är inte dum.... så hon tar ju sin chans att skrika och bråka som en tokig när vi lägger henne. Vi försöker stå fasta och visa att hon inte vinner något på det beteendet. Men det är ju lätt när mormor lägger sig i, går in o sätter sig, skall göra som hon gjort med sina barn etc... Slutar bara med att jag blir sur o går åt sidan. Som maken säger hon får väl hållas de få kvällar de handlar om.
Igår när vi kom hem gick det precis som vanligt, E somnade tryggt och gott i sin säng utan skrik.