Daa skrev 2011-01-12 21:49:11 följande:
Hej på er.
Finns inte så mycket tid för att logga in och kommentera allt jag skulle vilja. Jag läser här då och då och jag tänker på er alla.
Alldeles extra många kramar till Flamman just nu.
Och förstås till Mugglan med familj. Fortsätter hålla tummarna för småbebisarna i magen.
Skulle vilja skicka extra många kramar till ganska många av er, när jag tänker efter. Men just nu är jag lite splittrad. Och en påse hormoner.
Axel och Fälga är underbara och jag vill ge dem allt. Men nu behöver jag fråga lite.
Det har gått så bra med mjölkproduktionen. Fram tills igår, ungefär. Barnen får amma vartannat mål och flaskmatas med bröstmjölk de andra. Nu har produktionen gått ner ordentligt. Efter att ha pumpat i tjugo minuter får jag ut ungefär en tredjedel av vad jag tidigare fått ut efter att ha pumpat i tio. Alltså blir det en del ersättning.
Det barn som ammas håller på i en trekvart utan att bli helt nöjt, mot tidigare ungefär en kvart, och skriker av hunger max en halvtimme senare. Det barn som fått ersättning sover som en sten fram till nästa mål (annars hade man ju kunnat tro att de bara går igenom en tillväxtfas och därför är sådär vansinnigt hungriga).
Slutsatsen kan ju bara bli en: mjölken håller inte måttet, vare sig i kvantitet eller kvalitet.
Eftersom jag ju är en påse hormoner känns det som en mindre katastrof och jag gråter när något av mina barn visar tecken på hunger.
Jag vet inte vad som har hänt. Kan produktionen gå ner bara sådär? Är det normalt att man har svackor? Kan det bli bättre av sig självt? Hur ska jag göra? Pumpa mer? Mindre? När? Tjura igenom amningen? Strunta i den ett tag?
Jag vet att det här bekymret är löjligt litet i förhållande till vad flera av er går igenom just nu, men detta är den värld jag befinner mig i för tillfället. Och jag har ingen aning om hur det fungerar. Allt jag vet är att mina barn inte lyckas äta sig mätta.
DAA, Underbara Daa, dina bekymmer är inte alls små och den där katastrofen känner jag igen!
Det är skitjobbigt och känns jätteläskigt när man tycker att barnen inte blir mätta!
Jag ska svara det jag TROR, för jag har ju inte haft tvillingar! Alltså VET jag inte!
A och O är att du får i dig massor med mat och vätska, och att du faktiskt äter en hel del fett, annars håller inte mjölkproduktionen, och att du får sova en hel del, vilket man inte brukar hinna...
Sen blir det också ett stressmoment när barnen är hungriga och man känner att man inte räcker till... ocskå en sak som stör.
Jag tycker att OM DU VILL, så ska du pumpa oftare, för det kan vara en ökningsperiod, se till att bara bry dig i ammningen nu, käka järnet och glöm inte att sova....
Dammråttor kan frodas bäst de vill och skit i att bädda och diska, låt nån annan göra det, svärmor eller så!
Att barnet som får ersättning sover som en sten är inte konstigt, det får ju exakt så mycket det behöver med minimal ansträngning och med mat i exakt balans...
för det är ju så att tjocklek och fetthalt varierar i bröstmjölken varierar, den är tydligen tunnare på kvällen,( hur nu brösten vet att det är kväll??) och så är barnen mer missnöjda..
Syrran kämpade ett tag med ammningen med sina tvilllingar, men kände tillslut att det slet för mycket, har ditt elände inte gått till sig på ett par dygn, då tycker jag att du ska se det som en stor succé att du lyckades amma dem ett tag men om du inte orkar, ja då är det bättre för er alla med ersättning.
Och jag förstår hur du känner, jag har gråtit så tårarna sprutat då det varit ökningsperioder, totalt tappat tron på mig själv, och det är hemskt!
Men du är världens bästa mamma till Axel och Fälga!
Ring gärna om du vill prata
Kram