I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Det är klart att du är mellan hopp och förtvivlan! Vart skulle du annars rimligen kunna befinna dig? Och det är en vidrig plats att befinna sig på dessutom, för man kan göra så lite.
Jag förstår dig vännen, så galet fruktansvärt skitjobbigt detta är!
Jag tror att det han sysslar med är någon slags panikslagen aktion för att ta sig bort från det han upplever. Och eftersom det inte finns någonstans att fly-trots att han försökt-kommer han att bli tvungen att inse, precis som alla andra, att han själv måste ta sin egen fajt med det livet serverat honom i form av motgångar och svårigheter. Att skuldbelägga dig är "bara" ett sätt att in i det sista försöka få allt till att inget är hans ansvar, allt är någon annans fel och så vidare.
Som sagt, inga förklaringar i världen ursäktar hans beteende-inte på långa vägar. och det tror jag nog han vet-och då får han ångest och dåligt samvete och allt blir ännu värre dessutom. Och var går gränserna för hur mycket man ska ta? Och när måste man skydda sina barn från mer uppslitande saker? Fy vilken hemsk situation!
Oavsett hur han tänker hantera fortsättningen så hoppas jag att vare sig flykt till någon annan eller fortsatt bankande på dig är alternativ, utan att han får någon slags inre vishet och visshet om ett helt annat alternativ. Det som är det enda modiga. Det som kostar all stolthet och all kraft att välja. men det som är det enda som är att välja om man vill vara en segrare.
Jag hoppas att koaos visar sig vara granne med Gud och att ni får uppleva styrkan som endast kan hittas i att våga bli riktigt liten och erkänna sin svaghet. Ur den kan något mycket starkt växa.