• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Fast nu ser vi fram emot våren! (Den har så att säga lite smygstartat här, lite sol och 7 grader...)

...och jag har hittat ett jobb att söka också!

• passionsblomman

Här är det sådan geggamojja som ett resultat av hällregnet och pusgraderna, att det är svårt att fatta att det är januari måste jag säga. Tar jag nu bort julgrejorna också, så kommer jag ju tro att det är oktober-november på allvar!
    Men, det ska ju frysa på och även snöa lite har de ju sagt. *hoppas*

Tack för alla grattis förresten! Vi ska med anledning av bemärkelsedagen-fast ännu mer av den enkla anledningen att min nuvarande telefon inte längre funkar att ens ringa med-åka till stan i helgen och införskaffa en ny-och antagligen en smart-telefon. Vi får väl se om detta i förlängningen kommer att leda till att sådant som fb kommer att kännas mer aktuellt. Klivet från knappar till appar och hela den grejen. Uch, jag blir stressad av bara tanken! Min hjärna är i så dåligt skick att jag verkligen undrar om den kommer att orka greppa nya saker som just att lära sig en ny telefon tex. Jag kan ju inte ens säga ord jag vanligen kan, så vidbränt är det i skallen. Nya saker är alltså rejält jobbigt.

Sambons finger är det ingen fara med
    Det var ett sådant där exempel på tur i oturen. Men idag ska vi byta bandaget, så då får jag ju se hur det ser ut-hoppas det läker fint.

Har jag sagt att jag ska börja med matten igen? På KomVux den här gången, eftersom jag inte ansåg det särskilt vettigt att sitta på det andra stället utan lärare (!). Egentligen får jag inte gå på just KomVux, för det ska vara via någon sådan där åtgärd som af/fk har under just sitt paraply-men allvarligt talat, det måste väl vara bättre och gå snabbare att få läsa MED lärare på KomVux än ensam utan lärare? Och jag kan garantera att det kostar samhället mindre med platsen på KomVux, jämfört med vad de privata företagen som ska coacha alla arbetslösa får per person. Så, nu ska jag två ggr/v ha lektion på KomVux och så försöka ta mig igenom den där mattekursen och ta revansch på mig själv så jag får det gjort!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

Så duktig du är Blomman som tar tag i matten! Jag hade nog inte gjort det...matte är verkligen rysligt för mig (hmm, hur var det nu, arbetade jag inte som ekonomiansvarig innan jag började läsa? Glömmer fort!)

Skall tillbringa helgen med arbete, skriva platsansökan och läsa in litteratur till kursen. Försöker just nu beta mig igenom ett riktigt sömnpiller som inte känns ett dugg relevant för att vara kyrkoherde. Men jag kämpar med den och så får vi väl se när det är kursdags hur mycket som den boken berörs. För berör gör den inte i alla fall! {#emotions_dlg.djavulsk}

• Soldemor

Nu tänker jag smita från jobbet, för jag tänkte gå på spinning 16.15. Verkar kanske vara lite lång framförhållning, men det tar 45 min att komma till hemstaden, sedan skall maken ta över bilen (han bör vara på gymmet redan) och så skall man boka en plats på passet innan de tar slut (jo, man kan visst göra det på nätet men jag reder inte helt ut det, eller har inte orkat lära mig kanske stämmer bättre)

Ha en god och skön helg!

• Daa

Det är över för svärmor, hon dog stilla igår eftermiddag. Maken och svärfar allra mest, men även vi andra runt omkring henne måste förstå att hon inte finns mer och lära oss leva med saknaden. Vi finner tröst i att hon inte längre behöver vara sjuk, ha ont eller ha svårt att andas. Vi behöver inte vara oroliga längre. 

• passionsblomman

Daa, jag beklagar sorgen och skickar varma kramar till både dig och maken-i sorg ryms många känslor, låt alla finnas med och komma fram! *kram*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjällbruttan

Pssst....... Hej!Long time no see.... Men tittar in med en nytt konto fast samma nick Blev så lockad av Blomman och ett fantastiskt julkort/brev!    Jag ska försöka titta in här lite då och då...har lite mycket för mig som jag måste försöka koncentrera mig på, som en familj, skola, firma, kanskejobb, dement svårfar och trotsiga tonårsdöttrarvars ärkeas till far numera är omgift med ett dubbelsuperastillkvinna... så underhåll, träffa barnen och annat normalt finns inte med i bilden längre....Men jag finns, jag har saknat er enormt och har pratat med er inne i min skalle, fullt normalt för den här tanten Daa, kramar i massor, det vet du!Blomman, du drömmer för vansinnigt konstiga drömmar!! Sluta bums med det Soldemor, nåt måste gått fel vid din välsignelse av Grodan, för hon är förtjänt av sitt smeknamn Al-Quida!! Fast man kan ju se det som att hon är vansinnigt kreativ.... du kan få låna henne och skicka på dumma chefer I övrigt så är jag färdig USKA sen 3 dagar tillbaka, så jag fortsätter att plugga (läser upp betygen) har blivit med schäfer, har 3 hästar (har ingen aning om hur det gick till) och äldsta har flyttat till Umeå för att gå gymnasiet och hon gör det ordentligt, naturvetenskaplig linje fast på engelska... behöver jag säga att jag inte kan förhöra henne på kemi tex?Kramar till er alla!!! Och hej på er som inte känner igen mig förresten, jag är en gammal dinosaurie i tråden som just grävts upp av arkeologen Passionsblomman!*Sträcker på mig, gäspar och tittar efter en elefant att äta upp... jag är en ondsint tyrannsaorus rex *                                

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård