• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Är inte alls sugen att göra nytta på jobbet, vill mest åka hem. Solde har det jättejobbigt med kisseriet igen, hjälper knappt med Metacam (smärtstillande och inflammationshämmnande). Dessutom kan vi inte ge henne det en längre tid. Skall köpa refill till Feliwaydosan idag, för att se om det hjälper, annars måste vi nog in till djursjukhuset igen, ett ställe hon verkligen hatar. Det gör alltid ont när man är där och dessutom brukar det finnas hundar där! (Feliway är kattens ansiktsferomon, som gör katten lugn. Har en flaska i ett elurtag som portionerar ut ämnet i luften. Funkade bra när jag började med det i våras, men nu har livet ändrats lite i och med flytten)
    Men hon måste ju bli bra, så vad gör man?

• Ninnnis

Blommis förresten, OM ni på allvar funderar på att skaffa hund så kan jag verkligen rekommendera Hundar Utan Hem, organisationen som vi "adopterade" vår vovve från. Det är en ideell organisation som räddar och omplacerar oönskade hundar främst från Irland (men även Sverige).

www.hundarutanhem.se

(måste dock utfärda en liten varning för att man vill ha varenda hund som finns på hemsidan )

• Heloise

Mugglan: Är tillfällig föräldrapenning lägre? Jag har ingen koll, jag vet bara att jag fått samma dagsersättning som för föräldraledigheten, men å andra sidan jag har ju inte begärt föräldrapenning förens den här månaden eftersom vi blev utskrivna ifrån neo den 4e jan. Vi gjorde så att Panzer jobbade och jag var där, man kan inte hålla i en unge samtidigt, men ni har ju två små knytten och så Moa, då förstår jag att båda ill vara med. Klart att Panzer ville vara med oss på sjukhuset men vi hade inte råd, och jag var för dålig för att gå tillbaka till mitt jobb i början.

Anledningen till att Elise kom förtidigt var för att ajg hade en jättestor infektion i livmodern, som jag inte direkt märkte av, lite gran, men alla som jag kontaktade sa åt mig att det inte var ngn fara. Vattnet gick för att det vart sådant tryck på livmodern, när de snittade mig så låg Elise enbart i var, inge fostervatten kvar. Det var ingen på akkis som varit med om det tidigare, och det var väl på håret att jag fick behålla livmoder och livhanken.

Jag kommer nog att bli väldigt kontrollerad vid nästa graviditet.

Nu ska vi ta en tur i solskenet, Elise klarade av ytterligare ett  mål med 40ml och den här ggr grät hon när jag slutade ge henne flaskan, men jag vågade inte ge henne 20ml till för hon gluffade i sig 40ml på 10min.

Villemoa: Vi ska göra andningsstudie på Karlolinska och sen till Astrid Lindgrens för själva mötena.

• Villemoa

Heloise; jag undrade mer vilket KS, det i Solna eller Huddinge? Bor ju bara 5 min bort från Huddinge Cool Inte så långt bort från Solna heller för den delen

• Heloise
    Villemoa skrev 2011-01-28 12:21:49 följande:
    Heloise; jag undrade mer vilket KS, det i Solna eller Huddinge? Bor ju bara 5 min bort från Huddinge Cool Inte så långt bort från Solna heller för den delen
    oooo Avancerat Villemoa, avancerat, jag har ingen aning alls, det "stora" sa hon  hjälper det? Jag har inte fått kallelesen än.
  • Ninnnis
    Heloise skrev 2011-01-28 12:13:41 följande:
    Nu ska vi ta en tur i solskenet, Elise klarade av ytterligare ett  mål med 40ml och den här ggr grät hon när jag slutade ge henne flaskan, men jag vågade inte ge henne 20ml till för hon gluffade i sig 40ml på 10min.
    Heja Skvätten!
  • Ninnnis
    Heloise skrev 2011-01-27 17:14:49 följande:
    Ninnis: längtar efter fler magbilder!
    Det finns en ny i mitt galleri nu
  • Villemoa
    Heloise skrev 2011-01-28 12:30:54 följande:
    oooo Avancerat Villemoa, avancerat, jag har ingen aning alls, det "stora" sa hon  hjälper det? Jag har inte fått kallelesen än.
    Då tror jag att det är Solna.
  • Villemoa
    Ninnnis skrev 2011-01-28 13:40:14 följande:
    Det finns en ny i mitt galleri nu
    Fina, fina magen!

Och sköna, sköna pyjamasbyxorna
  • Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-01-28 13:47:50 följande:
    Fina, fina magen!

Och sköna, sköna pyjamasbyxorna
    Jag tänkte nog att du skulle lägga märke till dem
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård