Ninnis: oj, så jobbigt att det blir sådär.
Parvlarna växlade dagligen mellan amning och bröstmjölk och/eller ersättning i flaska ganska länge. *letar febrilt i minnet efter råd*
Vi använde dinappar som inte är runda utan platta och breda, "anatomiska" kallas de visst *springer och kollar: MAM är det, men det finns andra märken också* med långsamt flöde för bröstmjölk och ersättning. Vi värmde bröstmjölken och ersättningen i vattenbad: muggar med kokvatten från vattenkokaren som vi satte ner flaskan i (muggarna alltså, inte vattenkokaren ). Det var lätt att kontrollera hur varmt det blev då.
Sedan var det inte alltid lätt för parvlarna att växla mellan bröst och flaska, men om jag inte minns fel så var det oftare vid amning det blev trubbel.
En gång när det blev väldigt fel för Axel kämpade både maken och jag länge och väl innan vi fick i honom något. Jag tror att jag började erbjuda honom bröstet, men det kom inte igång fort nog och han hann elda upp sig för mycket innan vi provade med flaska. En timme och en kvart höll vi på och turades om med flaskan. Han bara skrek och försökte inte ens suga, den stackars stackars jättehungriga lilla pojken. Jag tryckte försiktigt på flaskan så att det trillade ner droppar på hans tunga, lite i taget tills han verkade förstå att han hade maten inom räckhåll. *blir kallsvettig vid minnet*
Vi hade förresten ganska stora problem när vi skulle vänja parvlarna vid välling och vällingnapparna är av den runda, symmetriska sorten. För Fälga gick det bra, men det tog nästan två veckor innan det gick smidigt för Axel. *blir än en gång kallsvettig när jag tänker på hungriga barn som skriker så mycket att de inte kommer till ro att äta*
Men råd... Prova värma i vattenbad (lättare att kontrollera temperaturen), anatomisk napp om ni inte har provat det, napp med långsamt flöde. Kanske prova en liten stund med flaska innan du ammar, någon gång om dagen. En sak till: förutsättningarna ändras hela tiden (kanske beroende på bebisfaser? ). Det märkte jag med amningen. Ena veckan gick det bra, nästa var det kamp och veckan därpå, eller dagen därpå, gick det smidigt igen.