Norrskensflamman skrev 2011-11-03 10:02:16 följande:
Åh, Dfk , vad jag känner igen allt detta!!!
Mannen var ju en spenderare som levde på krediter. Visst han slösade på mig också, men jag ville bara skrika (och försökte säga det många ggr) att "jag VILL inte ha en ny mobiltelefon eller videokamera i julklapp köpt på kredit. Jag VILL inte få en Rigakryssning i present som du betalar med kreditkortet" osv osv. Jag mådde så dåligt för denna konstanta oro över ekonomin. Och så bomben som alltid kom när det var dags att betala räkningarna. Visst, vi var aldrig utan pengar, tack vare kreditkorten, men fy fan vad dåligt jag mådde... När jag såg på "Lyxfällan" så såg jag OSS...
NU, när jag är ensam och har ÄNNU sämre ekonomi, ensam på huslånet, ensam med alla huskostnader på min lilla lön... så mår jag ändå mycket bättre. Vi kan inte unna oss nästan nåt jag o flickorna, men de vet att så är det om vi ska kunna bo kvar i huset. Att vi får hjälpas åt. Så när det var dags för Halloweenkostymerna och de såg hur förtvivlad jag var... så tog de fram sina undanlagda vecko- och månadspengar och untan knot eller ens ifrågasättande sa de att de skulle betala det själva....
Jag märker också att nu blir de jätteglada om jag någon gång överraskar med nån liten, liten grej eller "upplevelse". Deras pappa har däremot matat dem med allt, allt tidigare och de har nästan tagit allt för givet.
Jag sover märkligt nog lugnare nu än tidigare, för jag vet att jag ensam håller i ekonomin och kan planera den på annat sätt än tidigare. Även om vi verkligen får suga på ramarna.
Skönt att du sover lugnare nu än tidigare, men det måste var underbart att ha kontroll över ekonomin o kunna planera på ett annat sätt.
Jag som är uppväxt med att inte få allt, def inga utomlandsresor o möjligtsvis en långhelg på ölandsdjurpark, annars gjorde vi inte mer. Visst jag o lillbrorsan hade säsongskort på badet o det var fantastiskt kul. Räckte länge för oss.
Tror att man som barn får en helt annan relation till pengar o har lättare för att stå på egna ben när man väl flugit ur boet.
*kramar om*