Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Passionsblomman: Vi hade musikgudstjänst på kvällen, med "Musik från vita duken." Det var där jag sjöng och spelade instrumenten. Två organister och en kyrkokör medverkade också. Allt var min idé, kul att se det bli verklighet. Så kunde man rösta också, i anslutning till gudstjänsten. Nästan fullsatt i kyrkan och lång kö till valurnorna!

• Kjell Präst

Skickar en hälsning från Jerusalem, där jag är en vecka med jobbet för att besöka de heliga platserna. Första dagen hann vi med Olivberget, Getsemane, Via Dolorosa, falafel, Beteshda, Gravkyrkan, Västra muren och kebab.

• Kjell Präst

Man vet att dagen kunde ha börjat bättre när man 06.00 hittar dotterns hamster på golvet, ihjälbiten av våra katter.

• Kjell Präst

Hamstern hade på något sätt kommit ur buren, det var ett plaströr som han brukade krypa i som lossnade. Det var endast en kort tid han fick i frihet. Men att hitta honom på köksmattan var bland det ruggigaste jag varit med om, faktiskt.

Jag har läst "I gränslandet", en av de få teologiska böcker jag tyckt det var mödan värt att ta mig igenom - skrev sedan till biskopen och tackade för upplevelsen. Första gången någonsin jag skriver till en författare och tackar!

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2013-11-12 11:08:38 följande:
    Hallå? Var håller ni hus allihop?

Kjell har jag inte sett på hur länge som helst, måste jag särskilt notera. Hur har du det? Full tupp?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag är här. Har ingen direkt stress men  har börjat med inspelningarna av årets julprogram i Lokal-TV där jag bor. Detta gör jag ju inte som präst utan som privatperson; jag är programledare, producent, kameraman och redigerare... En annan inspelning gjorde jag förresten häromdagen, det var ett beställningsjobb från min hemförsamling. Ett samtalsprogram där fyra företrädare från olika kristna samfund (SvK, Katolska kyrkan, Pingstkyrkan, Missionskyrkan) fick svara på frågor om tro. Jag var programledare. Herrarna i sofforna pratade och pratade och pratade. Själv begrep jag typ hälften, och då är jag ändå präst. Men de verkade nöjda själva så då är det ju bra. Tror jag.
    Annars har jag fått tag i ett gammalt nummer av Allers Familj-journal från 1921, som innehåller klippark med delar till en julkrubba. "Alla styckena böra helst klistras på kartong". Jag körde arken i färgkopiatorn och klistrade upp dem på kartong, nu ska jag skära ut delarna och har förhoppninsgvis snart en helt nygjord 92-årig julkrubba i papp...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård