Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

...och i prästtråden är det ju lugnare än i körkan på söndagarna!

• Kjell Präst
    Norrskensflamman skrev 2013-11-20 12:35:12 följande:
    Hej i tråden! Lunchträningen går sådär just nu. Precis som all annan träning, utom sångträningen

Och jag blir faktiskt jävligt trött på att folk redan i mitten av november hos oss dragit fram adventljusstakar och stjärnor i fönstren. Har t o m sett granar!
    Sedan kan dom knappt bärga sig till juldagen, då åker allt ut. Men hallå... kan man vänta lite och sedan låta det vara jul när det ÄR jul? Men det är ju bara jag som är sån tydligen.
    Första advent åker staken och stjärnan upp. Ingen städning här inte. Julgran och juldukar dras fram dan före julafton, eventuellt ett par dagar innan om jag har flyt i planeringen.

Sedan är allt kvar till 20:e dag Knut då julen dansas UT! 
    Amen!!!!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2013-11-20 09:06:08 följande:
    Nu är jag så grymt sugen på choklad så jag funderar allvarligt att gå till vår lilla dyr-ica i byn och köpa en stor 200-grammare. Den räcker i flera veckor.
    Hos mig räcker den i flera minuter.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2013-11-21 12:08:00 följande:
    Jag är på så gott humör nu! Chefan är ledig och jag skall ha vikarierande musiker t julnatten, vilket innebär att jag kan excellera (eller vad det typ heter) i julpsalmer utan att någon bromsar och säger att det blir för långt. Vadå långt? Vi firar The Greatest Party Here! HANS födsel om jag får be! Och det finns så många ljuvliga julpsalmer att frossa i så jag blir rent till mig!
    Så är det för mig i julottan. Jag vräker på med många psalmer, och alla verser på samtliga!
  • Kjell Präst

Idag är det tjugo år sedan min nyblivna fru stod i snöslasket iklädd brudklänning och tofflor och knuffade på bilar som kört fast i geggan. Porslinsbröllop 27 november 2013. Bättre fru kunde jag inte ha fått!
  • Kjell Präst

Jag tingar julottan redan på vårkanten. Å andra sidan brukar det inte bli slagsmål om den direkt...

• Kjell Präst

Nu har jag och vår förskollärare berättat om advent för sammanlagt över 900 skolbarn. Plus att över fyrahundra personer gick i våra gudstjänster på första advent. Plus att vår adventsbasar drog in 40 000 :- till välgörande ändamål!

• Kjell Präst
    Norrskensflamman skrev 2013-12-03 11:27:34 följande:
    Jag funderar på en sak. Jag tror Soldemor eller Kjell kan svara:

Är predistolen enbart avsedd för predikan eller är det okej att stå där för någon annan än prästen och läsa en dikt? Jag har nämligen sett det förekomma. 
    Jag skulle säga, att predikstolen är avsedd för predikan - av präst eller lekman. Inte för diktläsning. När vi har temagudstjänster läser vi alltid bibeltexterna från predikstolen, övriga texter i en fristående mikrofon.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2013-12-05 11:07:45 följande:
    ...ja, där var det jul! SkrattandeTomte

Själv har jag en adventsljusstake och en mjukislussebulle. En Lucia och en liten krubba kommer.
    Jag har tre krubbor och ett änglaspel också, men de syns ju inte på bilden... Jag som egentligen är väldigt emot att julpynta före 23 december pyntar alltid mitt arbetsrum till första advent. Annars blir det så kort tid jag får njuta av pyntet. Jul- och mellandagarna är jag inte så mycket på arbetsrummet.
  • Kjell Präst

Julsakerna på kontoret är en liten, liten bråkdel av vad jag har hemma i lägenheten. Det tar många timmar att packa ner allt i fyra -fem koffertar. Jobbigt. Men ångesten kommer av att årets absolut bästa tid nu är förbi.

• Kjell Präst

PB: Däremot är det okay att starta tråd för att göra reklam för fotograf, upptäckte jag häromveckan. För fotografer är ju så mycket mindre kommersiella än småfåglar.

• Kjell Präst
    Norrskensflamman skrev 2014-01-28 08:51:17 följande:
    Kjell Präst finns du på FB?
    Jag finns i högsta grad på FB, samt på Instagram och Twitter...
  • Kjell Präst

Hejhej! Jag lever. ifall någon undrat alltså. Håller på och bråkar med mina kära konfirmander och ungdomsledare som deltar i ölhävartävlingar på FB. Hjärnsläpp, är det första ord som kommer upp i min skalle.

• Kjell Präst

Jobbar med betraktelser till temagudstjänst på söndag. Den bygger helt på Birger Sjöbergs texter och heter "Morgonen bräcker lätt". Ska bli kul, men det är säkert fem gånger så mycket arbete med temagudstjänsterna som med en vanlig högmässa.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård