I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Nåväl. Igår blev det helt och enbart magprat och hon sa att jag omedelbart skulle överge laxermedel, och istället gå och köpa Lactulos .
Jag trodde i min enfald att med laxermedlet skulle man liksom få ut ALLT så man kunde börja från noll. (Det intrycket kan ha kommit efter att ha tömt bäcken på stora A-dagarna på långvården...)
Hon sa att det är fel, och att jag förmodligen har ett stopp någonstans i tarmen. Lactulos ska visst både mjuka upp själva proppen och smörja tarmen så allt inte blir så smärtsamt.
Sedan är det visst viktigt att man fortsätter ett tag med Lactulosen, även efter att man upplever att det så att säga är löst. Då får tarmen en chans att komma tillbaka på rätt spår.
Jag frågade hur länge man egentligen får gå med sådant här innan en läare tycker att man behöver göra något mer än så. Hon sa att en läkare bara skulle säga samma sak som hon.
Men, när jag var hos henne hade jag inte sett något blod än, så jag vet inte om det förändrar saken. Jag upplever att det är blod i själva avföringen och det var alldeles rött alla gånger jag var på toa i natt.
Jag ska kanske ringa VC och be att hon jag pratade med igår ringer upp mig...