Soppa till förätt ?
Tycker ni att man kan ha soppa till förätt ? Och vilken sorts soppa skulle ni i så fall rekomendera ? Får ej innehålla skaldjur eller fisk!
Tycker ni att man kan ha soppa till förätt ? Och vilken sorts soppa skulle ni i så fall rekomendera ? Får ej innehålla skaldjur eller fisk!
Absolut! Jag gillar en smakrik blomkålssoppa, har gjort det flera gånger. Gott med ett parmesanflarn till och yttepyttelite tryffelolja uppå. Annars svampsoppa, sparrissoppa, jordärtskockssoppa osv.
Soppa är underbart och det beror helt på när ni gifter er om vad för soppa som passar.
Soppor görs bäst på vad som är i säsong när man gör den. Underbara primörsoppor om våren, varm värmade köttsoppa om vintern och rotfruksoppor på hösten och sommaren kan ge en vad som helst.
Nåja vilken tid gifter ni er?
Å vad kul med lite tips vi gifter oss den 28 maj!
Vi ville ha soppa mellan förrätten och huvudrätten eftersom vi inte vill ha dessert + tårta men tycker det känns snålt med bara tvårätters. Men på stället vi ska vara på säger de att de inte kan servera varm soppa till så många, så ett tips kan ju vara att kolla det med köket.
Min syster gifte sig den 29 maj i år och de hade hummersoppa till förrätt och svampsoppa för de som var allergiska. Båda var mycket uppskattade
Jag älskar jordärtkockssoppa med parmesanflan är en favvo, är det ett vår el sommarbröllop varaför inte göra som prinsessan vicka och ha en grön ärtsoppa toppad med något gott! Soppa tycker jag passar toppen som förrätt, vi var själva inne på det!
Soppa är en mkt trevlig förrätt!!
Sitter just nu och äter en mkt smarrig soppa. Den blir ljust grön av ingredienserna, potatis och purjolök (salta o peppra)
Kan också ha i jordärtskockor och lite spenat - dels för att höja smaken men också för att spenaten gör den lite mer grön.
När det är kokat ska allt köras i en mixer - blir ganska tjockt men späd med lite av vattnet som ingredienserna kokats med (där sitter massa smak!).
Kan smaksättas ytterligare med grönsaksbuljongtärning eller kalvfond. Liten skvätt grädde är inte heller fel, dels för att runda till soppan men också för smak o konsistens...
Kan med fördel toppas med små bitar fetaost och stekt bacon. Mums!
Lycka till =)
Den 28 maj skulle jag inte ha svampsoppa eftersom det inte säsong just då.
Jag skulle ha en kajp eller ramslöks soppa eller nässelsoppa eller en sparrissoppa.
Vi ska nog ha soppa till förrätt, kommer gifta oss på hösten så det kan väl bli lite mysigt :)
Vi ska ha kall avokadosoppa på vårat bröllop! ;) du hittar recept på www.recept.nu
Sparrissoppa vore perfekt för ett majbrollop. Otroligt gott..
Vi var på vippen att ha en supergod kantarellsoppa som förrätt, men det blev en annan sak! Höll på att avlida av välsmak när vi provsmakade innan vi bestämde oss! Det den föll på var att vi tyckte det passade bättre med en kall förrätt när det var så varmt!
ÅH vad gott med soppa!
Jag hållermed Kattpoet om att satsa på något som känns vår-fräscht. Sparris är ju gudomligt och HELT rätt årstid för att om man vill tom lyxa med Svensk sparris.
Eller nässlor
Eller broccoli
Eller gröna ärtor...
....hungrig!
Kajp är svårt att få tag på, vad jag vet växer den enbart på Gotland och Öland. Har du hittat den någon annan stanns??
Falsk kajp soppa kan man göra med blasten av gul lök, det gröna och finstrimlat.
Älskar soppa! Det är en perfekt förrätt tycker jag. Vad inspirerad jag blev!