sasssyy skrev 2011-04-14 21:08:50 följande:
Hej.. Jag och min blivande ska gifta oss hemma i trädgården, vi kommer troligtvis att ha en präst som viger oss, min blivande mans "familjepräst kallar vi honom lite slarvigt. Det är den präst som döpt min sambo och hans två syskon, den präst som varit med vid i stort sett hela släktens begravningar och dop och han är knuten till en kyrka som min svärfar är knuten till via en manskör som han sjungit i i MÅNGA herrans år. Dock tillhör vi inte den församlingen, vi bor 8 mil därifrån men prästen har antytt att han vill ställa upp (är ännu lite mer än ett år kvar)
Det vi funderar över är följande: Han kommer ev ha hunnit att gå i pension tills vi gifter oss, får han ändå viga oss?
Sen undrar vi över vigselordningen, det står där att man ska ha med psalmer men vi gifter oss i vår trädgård (håll tummarna för vädret) och ingen av oss är egentligen kristen, jag tror ärligt talat inte att NÅGON av de 30 pers vi har bjudit kan en endaste psalm -sicka hedningar vi är- och vi kommer inte ha någon pianist eller liknande som kan kompa. Den enda "sidomusik" vi har levande är en sångerska som sjunger till förinspelad musik... MÅSTE man ha psalmer med????
Och så en sak till... man får överhuvudtaget inte ändra något i vigselordningen väl? Eller är det så att om prästen är pensionerad så kan han ändå förrätta vigsel men i borgerlig ton?
Förstår att det låter som ganska konstigt att vi vill ha en präst som viger oss men den här mannen är väldigt speciell och betyder en hel del för min blivande make.
Hans pensionering behöver inte hindra honom från att viga er. Även pensionerade präster kan ha vigselrätt.
Det enkla svaret på dina frågor kring förändring av ritualet etc är: Nej, ni kan inte ta bort psalmer (jag skulle aldrig gå med på det, det går ju att sjunga psalmer utan musik och att församlingen är dåliga psalmsångare är inget giltigt skäl) och en präst får inte förrätta en "borgerlig" vigsel. Ritualet ser likadant ut oavsett om ni gifter er i Lunds domkyrka eller på Konsums parkeringsplats. Det finns präster som ruckar på detta, men dessa präster gör fel.