Chicita skrev 2011-05-09 09:36:29 följande:
Har en väldigt udda fråga...
Vi var på en liten "inför-sommarbröllopssäsången-musik-grej" i kyrkan i går. Präster och kyrkomusiker presenterade lite psalmer och andra musikstycken och sånger som är vanliga på ett sommarbröllop.
Och efteråt stod vi och pratade med vår präst lite... När jag kom på att "oj vad gör vi med svärden?"
Det är ju ett medeltidsbröllop, och förutom min blivande och hans marskalker så kan det tänkas att några till vill ha svärd. Det är många kilar som verkar vilja ta chansen att få vara riddare för en dag och leva ut lite Robin Hood-drömmar liksom...
Så - hur är det?
Ska dom plocka av sig svärden och lägga dom i vapenhuset? Är det vanhelgande att bära vapen i kyrkan (det var väl i alla fall så tidigare)...
"min" präst visste inte och skulle höra runt. Det är ju inte en fråga som kommer upp varje dag liksom så det är klart att hon inte vet på stående fot...
Oj, ja, det var en udda fråga. Har inte behövt ta ställning till den IRL
Att det kan anses fel att bära vapen i kyrkan är inte för att det skulle kunna vara vanhelgande, utan för den gamla ordningen att det i kyrkan råder kyrkofrid - militärer och andra vapenbärare som firade gudstjänst gick in i kyrkan vapenlösa (efter gudstjänsten, på kyrkbacken, var det dock fritt fram att slå ihjäl varandra
). Om frågan hamnade hos mig så skulle jag nog faktiskt rekommendera att svärden lämnas i vapenhuset. Det känns fredligare så...