Fråga prästerna 14
Enligt svensk tradition så går man in tillsammans i kyrkan för att symbolisera att båda går in i äktenskapet av egen fri vilja.
Jag tycker att det är en fin tanke, och en bra symbolik bakom.
Men samtidigt tycker jag att det känns lite som hyckleri.
Först skedde brudköpet i hemmet. Föräldrarna gjorde upp om vem som skulle giftas med vem och hemgift och brudpenning bytte ägare. Sen leddes bruden fram till sin blivande make i kyrkan för att vara säker på att hon inte skulle smita. Då behövde inte heller bruden säga ja, utan det räckte att hennes pappa eller annan manlig släkting gjorde det åt henne.
Sen flyttades brudköpet till kyrktrappen så att den nyblivne "ägaren" till bruden (maken alltså) nu då kunde leda in bruden och visa upp sin "nya ägodel" efter en snabb cermoni på trappen där bruden överlämnades i makens vård. Sen ledde han in bruden i kyrkan som sagt, och cermonin avslutades där.
Kyrkan tog ett modigt beslut i att dom inte ville vara delaktiga i det här och förbjöd brudköpet och deklamerade att man nu skulle gå in sida vid sida som ett tecken på egen fri vilja.
Det var ett stort steg för kyrkan att deklamera att kvinnan faktiskt hade en egen vilja, och det är första riktiga dokumenterade steget i kvinnornas frigörelse. Så kyrkan är alltså teoretiskt sett en föregångare till kvinnokampen.
Att många präster säger nej är alltså för att dom inte vill återgå till 1100-talets symbolik där kvinnan leds in som ett offer till mannen.
Och det spelar ingen större roll hur romantiskt man tycker att det är efter att ha sett alla hollywoodfilmer. Det är ändå det som brudledningen symboliserar enligt svensk tradition.
Men alla präster säger inte nej.
Så det du kan göra är alltså att fråga er präst.
Och innan någon tycker att jag är sträng och hård och "inte förstår något" så kan jag ju säga att vi hade så kallad brudöverlämning. Min pappa "ledde" in mig (eller rättare sagt jag ledde honom, han var så nervös i början att han skakade, men han slappnade av och fick ett stort leende på läpparna sista halvan av altargången )
Vi bad att få ha det så eftersom vi gifte oss med 1300-talstema, så om det hade varit helt historiskt korrekt så skulle vi ha haft en delad cermoni, först halva på kyrktrappen och resten inne.
Men vi ville att gästerna skulle känna igen sig i cermonin så att det inte blev teater av det hela.