Chicita skrev 2011-02-21 12:57:05 följande:
Oh vad glad jag är, vi fick "vår" präst till slut...
Hon är helt med på noterna med vårt medeltidstema. Hon ok:ar att jag och pappa går in tillsammans, hon kommer hålla en del av vigselakten och predikan på latin och hon frågade oss om hon kunde få sjunga en hymn på latin också...
Men det var ju inte min fråga...
Frågan som jag glömde ställa till henne när hon ringde var:
In och utgångs musiken...
Är det något som man kan välja helt fritt själva och kanske spela upp via cd-skiva? Eller bör det vara något som kantorn kan spela på orgeln?
Och ska det vara kyrkligt?
Jag gifter mig inte i kyrkan och tror att jag kan "plocka bort gud" eller "tona ner gudspratet" osv som jag hör så många säga (inte bara här på forumet). Jag vill verkligen att prästen ska vara med på noterna och kunna få till en vacker predikan på vår dag. Det är ju faktiskt en stor del av vårt bröllop.
Så därför vill jag veta om jag kan välja musiken fritt, eller om det är vanhedrande på något sätt. För då kommer jag inte ens att fråga prästen och kantorn om det sen...
Min kära bortgångna farmor sa en gång att Gud har humor. Och hennes förklaring var "varför skulle han annars ha skapat näbbdjuret?". Och ett av de musikstycken vi funderar på är lite humoristiskt. Det är romantiskt men med glimten i ögat och det kan locka fram en del skratt... Och att skratta i kyrkan brukar kännas fel. Även om min konfirmationspräst sa att skrattet var en gåva till gud och ett sätt för oss att komma närmare honom.
Men jag vill som sagt inte propsa för något som kan anses respektlöst.
Nu blev det en hel roman, men jag ville försöka få in så många anledningar och synsätt som möjligt i detta.
Även lite av prästens inställning...
För att ta det sista först: Jag försöker väldigt ofta locka till skratt i kyrkan eftersom glädjen är en av Guds största gåvor till människan. Det är absolut inte fel att skratta i kyrkan, tvärtom är det väl toppen om man som präst och kyrkobesökare är glad i och efter gudstjänsten!
Det finns inga generella regler om musiken i vigselakten, annat än att den inte ska vara rent olämplig ( Highway to hell är inte lämplig...). Musiken behöver alltså inte vara "kyrklig" - vad nu det är
Vissa kyrkor tillåter, och har möjlighet till, CD-musik, andra inte. Då är kriteriet helt enkelt om musikern (må vara kantor eller organist) anser sig kunna spela stycket/styckena.