• JustMeAndMyLove

Billiga, nyttiga maträtter?

Nu när jag går utan arbete måste vi dra in på allt som kostar. Men mat måste man ju ha.

Jag är lite kräsen, hatar blodpudding tyvärr, vilket ju vore superbilligt men det måste ju finnas andra maträtter osm är billig men cokså hyffsat nyttig?

Vi sparar en hel del på att ha slutat köpa bröd! Vi bakar det själv om vi vill ha.

Och så gröt till frukost istället för svindyra flingor, mussli osv.

Så kom med tipps till lunch och middagar som är god, billig och nyttig ;) Gärna  recept då jag inte är så bra på att laga mat!

• Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?
  • passionsblomman

Apropå din fråga om kidneybönor: det är det jag alltid använder i Chili, det är verkligen mycket godare än de trista vita bönorna i tomatsås.

En annan sak som kanske får folk att dra öronen åt sig, men som jag tycker är bra apropå allt svinn och slöseri i världen: Kolla när de sänker priset på saker och det står "kort datum". För "bäst före" betyder faktiskt inte "giftig efter" och om de tex sänker färsk kyckling till 1/2 priset för att den är bäst före imorgon, så köper jag gärna tre, går hem och lagar till en och fryser in två.

• passionsblomman

När det gäller att laga från grunden, så är det nog ett av de bästa tipsen på hur man får bäst mat till bäst pris.
    Jag kunde verkligen inte laga mat när jag var yngre, men att faktiskt LÄSA recepten och även de andra delarna av tex "Vår kokbok" som ger tips om oilka matvaror, tillagningsmetoder och allt möjligt som är bra att veta, har gjort att jag lärt mig.

Och att man lär sig ett grundtänk liksom. Om jag tex gärna gör pastasås på bacon, färska champinjoner, purjolök och broccoli och creme fraîche, ja då kan jag ju om jag tex ätit kyckling och har lite över, ta kycklingen istället för bacon, eller grädden som var på kort datum eller extrapris istället för creme fraîchen. och våga ändra en sammansättning utifrån "man tager vad man haver" och vad som står på prislapparna.

• moonlightgirl

Kattpoet skrev 2010-11-21 14:07:17 följande:
    "Det tar inte så lång tid i ugnen eftersom bottnen är så tunn och det är därför den är nyttigare än vanliga pizzor" Nej, en pizza är inte nyttigare  bara för den har kortare tid i ugnen, allt beror på vad du har på den och vad som finns i degen. Min  surdegspizza är enligt  dietisten  väldigt nyttig men den tar 15-20 min ugnen och jag brukar ha  passerad tomat, lite ost och sedan  grönsaker som zuchini, tomat, lök, oliver, potatis, morötter eller jag vad jag nu har hemma och sedan lite skinka eller tonfisk.

Men jag skrev inte att den var nyttigare för att den tar kortare tid i ugnen utan att den är nyttigare för att brödet/ degen är tunnare mot vad den brukar vara.Däremot tar det inte så lång tid i ungen heller bara för att brödet är så tunt.  Eftersom degen/brödet är så¨tunt så är den nyttigare och det ställer sig både viktväkarna och gi bakom.

Naturligtvis handlar det också vad man har på pizzan, osten kan ju också vara en stor bov men degen är defenitivt en bov i det hela.

• Kattpoet

Järnbrist,  eftersom järntabletter inte funkar på mig fick jag rådet att äta detta och det är faktiskt gott.

Gör leverpastejsmörgåsar med banan på.

• JustMeAndMyLove

Tack igen :) 

Känns som att jag fått mycket bra tipps! Jag är nästan ivrig att komma iväg till Sveirge och storhandla för att se hur mycket billig mat jag lyckas få ihop :P

Sambon däremot surar, hehe

Banan på macka äter jag ofta, leverpastej ibland, men tillsammasn, hehe. Nä det vågar jag inte :P
    Viste dock inte att bananer var järnrika, faktiskt konstigt för min sambo äter bananer som jag vet inte vad :/ Kanske är upptagning av järnet som det är fel på.. hm.

• Kattpoet

Vad bananen gör är att hjälpa dig ta upp mer järn än du skulle normalt och det är faktiskt gott, det bara blunda och äta första gången.  Jag var skeptisk som attan men det funkar.

• JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-11-23 19:23:39 följande:
    Vad bananen gör är att hjälpa dig ta upp mer järn än du skulle normalt och det är faktiskt gott, det bara blunda och äta första gången.  Jag var skeptisk som attan men det funkar.
    Aha! Ja men dåså, hehe

• 363

All C-vitamin rik mat hjälper till vid upptaget av järn. Så vill man inte äta banan med leverpastej på mackan så duger en leverpastejs macka med ett glas apelsinjuice till lika bra. Annars är kiwi bra för de innehåller både  järn och C-vitamin.
    Dock sägs det mjölkprodukter ska hindra uppyaget av järn på samma sätt som C-vitamin gnnar upptaget.

Torkade aprikoser innehåller massor utav järn samt persilja. vitkål har jag inte hört innehåller så mycket järn de gröna grönsakerna ska väll innehålla mer som ex vis spenat, gröna bönor och broccoli. Men kött, blodpudding och lever innehåller ju helt klart mest samt att det animaliska järnet är lättare för oss att ta upp och lagra än det vegetabiliska.

• JustMeAndMyLove
    363 skrev 2010-11-24 08:25:34 följande:
    All C-vitamin rik mat hjälper till vid upptaget av järn. Så vill man inte äta banan med leverpastej på mackan så duger en leverpastejs macka med ett glas apelsinjuice till lika bra. Annars är kiwi bra för de innehåller både  järn och C-vitamin.Dock sägs det mjölkprodukter ska hindra uppyaget av järn på samma sätt som C-vitamin gnnar upptaget.Torkade aprikoser innehåller massor utav järn samt persilja. vitkål har jag inte hört innehåller så mycket järn de gröna grönsakerna ska väll innehålla mer som ex vis spenat, gröna bönor och broccoli. Men kött, blodpudding och lever innehåller ju helt klart mest samt att det animaliska järnet är lättare för oss att ta upp och lagra än det vegetabiliska.
    Okej, härligt :)

Kål kallas för kvinnogrönsak av vissa just för de innehåller så mycket järn, folsyra etc.
    Jag natar att annanans innehåler c-vitamin (?) för då är vår favoritsallad perfekt. Vi hackar ner vitkål och slänger i en burk med krossad annanas. Det finns inget godare, speciellt om den är riktigt kall! Kan äta en hel skål själv, hehe

• 363

Är säkert så att det kan vara mycket järn i kål med, har ingen riktig koll på det. Men ja annanas innehåller C-vitamin i massor så det låter som en perfektsallad. Vitkål är ju otroligt billigt med så är kanon att ha som sallad. Istället för annanas kan du prova att ha i elementineklyftor på burk som variation. Eller helt enkelt bara göra en vanlig enkel pizzasallad.:)

Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?