Aniara4 skrev 2011-04-09 00:05:24 följande:
Jag tar det väldigt allvarligt, faktiskt.
Hur seriöst ett förhållande än är när man bor tillsammans och har för avsikt att fortsätta göra det osv, så innebär ett samboskap för mig ändå att man alltid kan ändra sig och göra slut om det blir för jobbigt. När man är gift har man inte det alternativet - eller, det har man ju såklart, och det finns omständigheter när man absolut ska skilja sig, men det ska krävas väldigt mycket, anser jag.
Jag väntar mig inte att det ska vara roligt hela tiden. Jag är övertygad om att vardagen tar över ibland och att det blir tråkigt och ospännande och rentav irriterande periodvis. Och man kan ju ge sig fasen på att just som ens make/maka är som mest hopplös och irriterande så dyker det upp någon spännande person som har allt det man saknar och inga alls av de egenskaper man stör sig på hos den andre. Visserligen har den nya personen andra brister som man inte har hunnit upptäcka än, men det kan ju faktiskt vara så att det är någon som skulle kunna vara en ännu bättre partner än den man har. Men det är där löftena kommer in. Man har ju faktiskt lovat i förväg att om den situationen uppstår så avstår man från att inleda nåt med den andre och jobbar på den relation man har.
Och har man det inte bra tillsammans så jobbar man på det. Seriöst. Lyckas man inte reda upp saker på egen hand går man i parterapi. Är man osams jobbar man med konfliktlösning. Har man tråkigt anstränger man sig för att göra det roligare. Förresten så ska man inte vänta tills man har en kris med att anstränga sig, utan det får man göra hela tiden. Man sjunker inte ner i soffan och glömmer bort att det finns en person till där (mer än enstaka kvällar när man är särskilt trött förstås), man tillåter inte sig själv att glida in i respektlösa samtalsmönster där man blir elak när man grälar, man tänker ut hur man kan göra något extra för sin partner för att göra henom glad, osv.
Så på sätt och vis ser jag det som en uppoffring man gör - att aldrig mer vara nyförälskad, att ha tråkigt och bråka om disken, att vara tvungen att kämpa sig igenom kriser i förhållandet istället för att strunta i det och dra vidare när det blir lite ansträngande. MEN - jag är övertygad om att det är värt det, för att man får något som är så mycket bättre. Något som man bara kan få just genom att lägga ner den tiden, ansträngningen, och uppoffringen. Det finns liksom inga genvägar.
Så ser jag på äktenskapet!
Jag kunde inte sagt det bättre själv