Hur vill ni ha det när ni köper ringar?
Som de andra redan skrivit: Bli bemött med respekt.
Min sambo var och kollade lite på ringar innan han friade. Eftersom han inte var säker på vad för slags ring jag ville ha eller ens vilken storlek jag hade så köpte han först en billig silverring att fria med och sen valde vi våra ringar tillsammans efteråt. Han sa att han blivit väldigt olika bemött i olika guldsmedsaffärer. Tror detta beror på att han är en kille i 25-årsåldern i slitna jeans och hårdrockströja. Händer rätt ofta att folk dels tror att han inte har några pengar och dels att han är outbildad eller nåt. Vilket inte stämmer alls, vi har en bra ekonomi och han doktorerar i organisk kemi men även om någon har ont om pengar så är det ett sånt jäkla misstag att behandla någon så. Om man senare i livet får en bättre ekonomi så kommer man ju inte spendera sina pengar i en affär där man blivit illa bemött.
Jag behöver knappast tillägga att vi köpte våra ringar på ett ställe där vi blev behandlade bra, där personalen tog sig tid att visa sitt sortiment och där de var öppna med att fråga oss ungefär vilken prisklass och så vi tänkt oss. Jag tycker bara det blir pinsamt när man bara blir visade ringar för 30-50 000 kr och man vill ha några för runt 5000.