• DaisyEst1918

Hur vill ni ha det när ni köper ringar?

Vi håller på att göra en undersökning kring beslut av ringköp vid förlovning och vigsel inför öppnandet av en ny smyckesbutik i Malmö. Vi hade varit tacksamma om ni skulle vilja svara på ett par frågor och komma med åsikter.

Vad är det viktigaste för att en butik ska kännas behagligt att handla i?

Skulle det kännas bekvämt med möjligheten att få personlig hjälp under tidsbokning?

Är det någon ytterligare service som uppskattas i en smyckesbutik?

Beskriv gärna hur er drömbutik skulle se ut!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur vill ni ha det när ni köper ringar?
  • Emblas Mamma

Helt ärligt så finns det nog bara EN sak jag blir så förbannat irriterad över ibland i vissa butiker! :)

OCh det är att expiditen ser så förbannat snorkig och fin ut, att hon liksom höjer på ögonbrynet och nästan fnyser. Det är så fint så fint alltihop och man känner sig liksom dum och fattig när man kommer och ska handla.

SÅ har jag blivit bemött en gång på guldfynd och helt ärligt så besöker jag aldrig den butiken igen!

Expiditen ska itne tro att hon/han är förmer än oss som ska handla. Vad vet denna om vår ekonomi?

Nej.. riktig dundermiss!

Det tycker jag ni ska tänka på, var som vanliga trevliga och hyggliga människor när det kommer folk och vill köpa ringar :)

• Semlorna

Jag vill ha ett lugnt hörn att sitta i och en person som hjälper bara oss just då. Var i flera affärer som ville att vi skulle stå mitt i stöket vid disken för att titta på förlovningsringar vilket går bort direkt. Har också varit med om flera som knappt orkar ta fram en ring jag ville kika på och nästan stod och suckade när jag letade vigselring så det gick också bort.

Tidsbokning är inget jag skulle göra inför ett första besök så jag hade velat ha möjlighet att titta in, få lite info och råd och höra mig för att butiken/personalen verkar vettig för att sen kunna boka in ett besök.

• Sebastiána

Trevlig personal, inte snorkig. Ordningsamt och lätt att hitta.

Skulle det kännas bekvämt med möjligheten att få personlig hjälp under tidsbokning?

Ja - fast jag har fått personlig hjälp utan tidsbokning så det finns ju redan

Att man ska kunna prova ringarna... har varit i smyckesbutiker där provringarna, om de funnits, har varit så små att de inte ens fått plats på mitt lillfinger.

• Liina86

Som de andra redan skrivit: Bli bemött med respekt.

Min sambo var och kollade lite på ringar innan han friade. Eftersom han inte var säker på vad för slags ring jag ville ha eller ens vilken storlek jag hade så köpte han först en billig silverring att fria med och sen valde vi våra ringar tillsammans efteråt. Han sa att han blivit väldigt olika bemött i olika guldsmedsaffärer. Tror detta beror på att han är en kille i 25-årsåldern i slitna jeans och hårdrockströja. Händer rätt ofta att folk dels tror att han inte har några pengar och dels att han är outbildad eller nåt. Vilket inte stämmer alls, vi har en bra ekonomi och han doktorerar i organisk kemi men även om någon har ont om pengar så är det ett sånt jäkla misstag att behandla någon så. Om man senare i livet får en bättre ekonomi så kommer man ju inte spendera sina pengar i en affär där man blivit illa bemött.

Jag behöver knappast tillägga att vi köpte våra ringar på ett ställe där vi blev behandlade bra, där personalen tog sig tid att visa sitt sortiment och där de var öppna med att fråga oss ungefär vilken prisklass och så vi tänkt oss. Jag tycker bara det blir pinsamt när man bara blir visade ringar för 30-50 000 kr och man vill ha några för runt  5000.

• SnuttisSessan

Att den är fräch, trevlig och tillmötesgående personal som kan sina grejor.

Nej jag skulle nog inte tidsboka.

Trevlig och kunnig personal som har tid att hjälpa en.

Beskriv gärna hur er drömbutik skulle se ut!

Det vet jag inte riktigt men absolut att man kan sitta ner i lugn och ro med en expidit som bara hjälper oss. Att stå upp är inte så trevligt. Sen behöver man kunna prata som par utan expedit också några minuter innan man vill bestämma sig men en expedit vi hade lämnade oss inte för en enda minut det var väldigt jobbigt.

• BlackWIngedAngel
    Liina86 skrev 2010-11-29 18:28:22 följande:
    Som de andra redan skrivit: Bli bemött med respekt. Min sambo var och kollade lite på ringar innan han friade. Eftersom han inte var säker på vad för slags ring jag ville ha eller ens vilken storlek jag hade så köpte han först en billig silverring att fria med och sen valde vi våra ringar tillsammans efteråt. Han sa att han blivit väldigt olika bemött i olika guldsmedsaffärer. Tror detta beror på att han är en kille i 25-årsåldern i slitna jeans och hårdrockströja. Händer rätt ofta att folk dels tror att han inte har några pengar och dels att han är outbildad eller nåt. Vilket inte stämmer alls, vi har en bra ekonomi och han doktorerar i organisk kemi men även om någon har ont om pengar så är det ett sånt jäkla misstag att behandla någon så. Om man senare i livet får en bättre ekonomi så kommer man ju inte spendera sina pengar i en affär där man blivit illa bemött. Jag behöver knappast tillägga att vi köpte våra ringar på ett ställe där vi blev behandlade bra, där personalen tog sig tid att visa sitt sortiment och där de var öppna med att fråga oss ungefär vilken prisklass och så vi tänkt oss. Jag tycker bara det blir pinsamt när man bara blir visade ringar för 30-50 000 kr och man vill ha några för runt  5000.
    Det påminner mig om en arbetskamrat till mig, vi jobbade kväll och han åkte till butiken i arbetskläder eftersom han skulle till jobbet. Han berättade sedan att butiksbiträdet hade varit fram och synat honom när han tittade på ringar och frågat honom om han "verkligen visste att det var riktiga diamanter i ringarna?". Han gick INTE tillbaka.
  • Semlorna

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-29 19:32:36 följande:
    Det påminner mig om en arbetskamrat till mig, vi jobbade kväll och han åkte till butiken i arbetskläder eftersom han skulle till jobbet. Han berättade sedan att butiksbiträdet hade varit fram och synat honom när han tittade på ringar och frågat honom om han "verkligen visste att det var riktiga diamanter i ringarna?". Han gick INTE tillbaka.

Men fy! Det verkar vara många stolpskott i guldsmedsaffärer.

När vi var och tittade på vigselringar var vi i en av dom finare smyckesbutikerna där vi blev bortglömda efter att dom bett oss sitta ner. Vi väntade och väntade och när personalen sen hjälpte en ny kund direkt blev jag sur och frågade vad som pågick. Men okej, dom bad om ursäkt och hjälpte oss och skulle höra av sig. Efter nästan två månader ringer jag och då hade dom tappat bort mitt nummer. Haha, orkade inte mer efter det.

• liiine89

Ja, det värsta jag vet är också som de andra säger, när expediten inte visar ett enda leende eller se ut att inte bry sig om att hjälpa. Har hänt några gånger men inget STORT har hänt sådär. Mer än nu senast när jag och min sambo skulle kolla ringar på Albrekts Guld på Väla Ödåkra, så var hon först rätt trevlig, men eftersom jag inte var snabb nog att bestämma mig så såg man på henne att hon tyckte man var dryg och jobbig, och liksom suckade och sånt.. Så jag gick därifrån sen.

Och då gick jag till Lyxxa på Väla, och blev direkt trevligt bemött och vi hade även kul ihop! Nu igår skulle vi hämta våra ringar vi beställde där men tyvärr så var min lite för stor så hon skrev nya papper och skickade ringen direkt och sa att den skulle vara klar nu på fredag. Jätte bra service och trevlig säljare! Blir så himla roligt med såna folk!

• Fårävvör

Kan hålla med om allt annat här, men lägger till: Bra öppettider!! Min sambo pendlar och det finns inte en chans att vi hinner till en butik före kl 18 på en vardag... Blir lite jobbigt att vara tvungen att göra alla bröllopsgrejer på helgerna! (Fast då brukar inte guldbutikerna ha så bra öppettider heller...)

• katarina t

Trevlig personal! Se mig som kund, inte som potentiell tjuv.

Nja, det kräver lite mer planering. Jag kikar gärna inom när jag har tid.

Det jag saknade när jag kikade på förlovningsringar är att man hade bara några få modeller att välja mellan, ville man ändra höjd eller bredd fick man använda fantasin. Det skulle vara jättebra om man kunde ta fram modellen i någon billigt material först, skulle gärna betalat någon enstaka hundring extra för att få ringen innan jag bestämmer mig.

• katarina t

Visstja, KUNNIG personal är också viktig!! Saker jag undrade över var tex vad är skillnaden kvalitetsmässigt mellan handgjord och "stöpt" ring? Jag har stora knogar, vilken storlek ska jag välja? Hur praktiskt är det med x eller y? Vad för vigselring passar till sån här förlovningsring? Alltså lite sånt, där är det bra om personalen vet vad de pratar om och kanske har lite egna erfarenheter. Där var skillnaden stor från butik till butik.

• L8PR

Min sambo vet inte ett dugg om smycken och stackarn hade det inte lätt när han skulle köpa en ring till mig eftersom jag inte har några ringar. Han hittade dock en som jag fått i present av min farmor men detta var en tumring och han tänkte väl att han fick ta den i brist på annat. Väl i butiken så visste han ju inte säkert om storleken var rätt och hade gärna velat haft en lånering med löfte om att köpa "rätt" ring när/om han fick ett ja. Dessutom så blev han bemött av många som frågad eom en rad olika saker som han inte visste något om och detta gjorde att han kände sig obekväm och kunde verkligen inte bestämma sig. Hade någon tagit sig tid och förklarat för honom hur läget såg ut och förstått att han hade en inre kris med en vilja att köpa en ring i rätt storlek men en osäkerhet inför vilken storlek samt nervös som attan, han skulle ju fria så hade han haft betydlig roligare. Nu blev han så arg på expediten så han gick in i en annan affär köpte 3 ringar för 100 spänn och friade med en av dem. I övrigt så hade det kunnar vara en fantomenring för min del för jag behöver iofs ingen ring för att veta att jag vill gifta mig med honom.

Så det han hade behövt var tips på hur han kan säkerställa min storlek, lånering för att ha något att fria med, trevligt bemötande och respekt för att han inte visste vad fasen de talade om. Hade han fått detta så hade han spenderat de pengarna som han ville på den ringen han hade hittat. Nu har vi istället fått vänta 3 veckor på att ens kunna titta på ringar och sedan tar det väl tid för dem att komma osv.

Eftersom jag nu får följa med och titta så hade jag velat bara kunna stosa in i en butik med bra öppetider och i lugn och ro sitta och titta och få den hjälp som jag efterfrågar.

Jag had einte velat tidsboka, finns så mycket som sk ahinnas med i alla fall.

• JustMeAndMyLove

Jag och min sambo fick lite problem när vi letade ringar efter som vi är två tjejer. I en butik fick vi faktiskt ett ganska kränkande bemötande av en tjej som blev irriterad över att behöva plocka fram ringar när hon insåg att vi var lesbiska.

På de flesta ställen blev biträdet bara lite ställd då de först tog fär givet att vi var två vänner osv.

Så det kan vara en ide att nämna för de som ska jobba i butiken att de kan vara lite beredd på att homosexuella par också letar ringar som alla andra och att inte ta för givet att två tjejer eller två killar är vänner när de kommer in. Det hade i alla fall gjort oss jätteglada att slippa förklara för generad personal :)

• Aniara4

Som alla andra säger, det viktigaste är att personalen är trevlig. Jag skulle också uppskatta att kunna sitta ner i lugn och ro och titta igenom ringarna. Kan förstå att personalen inte gärna vill lämna en ensam med ringarna, det är visserligen trist att bli betraktad som en potentiell tjyv, men sanningen är ju att det inte syns på kunderna vilka som skulle kunna sno en ring. Tjuvar är inte nödvändigtvis orakade typen med flackande blick och fuktig underläpp.

Möjlighet till tidsbokning är nog en bra idé. Går man in på dagtid vardagar har personalen väl ofta tid ändå, men det går inte att garantera att de ska hinna om man går in på samma tider som alla andra. VIsst, ibland kanske man vill vara spontan när man får lust att titta, men vill man vara säker på att få någons odelade uppmärksamhet kan det vara bra om det åtminstone finns en möjlighet till tidsboking. Fast det ska såklart inte vara obligatoriskt.

En sak jag har hört av flera är att personalen gärna insisterar på mindre ringar än man är bekväm med. Visst, ringen ska inte ramla av, men det kanske är bättre att börja med större än tvärtom. Den som provade storleken på mig började med en som var minst tre storlekar mindre än den det blev till slut, och jag kan säga att de första två gjorde rejält jäkla ont att få av, och det gjorde mig mindre sugen på att fortsätta prova på mitt stackars värkande finger. Och fästmannen fick gå tillbaka efter ett tag och be att få den ändrad, för den satt så hårt att han inte fick av den.

Förutom det var annars personalen där vi köpte ringarna trevliga, det var en av anledningarna att vi valde den butiken. Vi hade köpt andra smycken där, och de hade alltid varit trevliga och hjälpsamma.

• Smuppra

Det viktigaste för mig är som många säger, trevlig personal med öppet sinne som tar sig tid och som är kompetent, bra öppettider och gärna någonstans att vara på så man slipper trängas med folk i kassan när man fattar ett viktigt beslut.

När min m2b friade gjorde han det utan ring. Vi gick sedan i mängder med butiker i flera veckor och letade efter "de rätta ringarna". Butiken vi handlade i mötte oss med respekt från första början. De tog tid med oss, visade oss ringarna. Vi fick testa i lugn och ro, flera sorter. Vi testade olika storlekar. Vi satt med en manlig säljare på i ett mysigt litet hörn där vi inte var i vägen. Han förklarade allting noga och vi kände att vi absolut kunde ställa "dumma" frågor om vi behövde det. Precis ett sådant bemötande man kräver som ring-kund. Grejen med oss var att jag var 17 år då och min m2b 19. Med tanke på att jag ser väldigt ung ut så såg jag kanske snarare ut som 15. Men det spelade ingen roll för denna säljare. Vi blev lika bra bemötta som om vi hade kommit in i kostym och dräkt och varit 30 år. Superbra. Våra ringar gick på 5000 kr drygt så bara för att man ser ung ut betyder det inte att man inte vill och kan köpa dyra ringar. Andra butiker gick verkligen miste om något när de inte tog oss på allvar.

• Emsie

Som dom flesta har sagt är trevlig och kunnig personal bland det viktigaste men jag tycker nog att utbudet är det allra viktigaste. Om jag skulle hitta min drömring på ett ställe och ingen annanstans skulle jag förmodligen köpa den även om personalen inte var tip top. Sen tycker jag att det är viktigt att tänka på inredningen också så att det är en trevlig lokal (gärna lite modern tycker många smyckesbuticker ser så gamla och omoderna ut) så man känner sig bekväm och blir lockad att gå in och kika. Sen tycker jag det är en jätte bra grej med "fråge-ringar".

Svar på tråden Hur vill ni ha det när ni köper ringar?