Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?

Mina föräldrar, och min mormor är så hemskt mycket intresserade och följer med på allt vi gör, dvs, prova kläder och tittar efter frisörer och mat och annat:)

Många andra i min stora släkt är mycket villiga att hjälpa till, erbjuder sig saker, ger tips och sånt. Vår marskalk och toasmadame och toastmaster är släktingar och många andra i släkten har fått lite uppgifter som dom gärna vill göra:)

Min sambos släkt är mindre, är inte ilka mycket för att hjälpa till. Vi får massa pengar från hans föräldrar ganska ofta så det känns ju okej. Dom är ju trevliga ändå för det mesta men inte så mycket för att hjälpa till. Men pengar är ju faktiskt lika välkommet på ett sätt. Och eftersom hela min släkt gör det praktiska så behövs ju egentligen inte så mycket mer! Man ska vara tacksam för allt.. :)

• Emblas Mamma

Men det kanske är långt till ni gifter er och era föräldrar kanske är av den typen att tänka på att det är lååång tid kvar och vi har gott om tid att planera!

Det kan ju vara så:) Dom kanske inte är lika exhalterade som ni är just nu, utan det kommer lite senare när bröllopet faktiskt börjar närma sig..

Hur lång tid är det tills ni gifter er då? :)

• Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2010-12-02 13:04:35 följande:
    Vi gifter oss i juni, så lång tid tycker jag inte att det är ändå. Vi har 3 barn varav den äldsta 6 år så vi skulle verkligen behöva all hjälp vi kan få ändå. Det är svårt att hinna med, kolla på ringar, kläder, planera mat och fest med 3 småttingar runt om.
    jo jag förstår det. Men det är ändå nästan sju månader dit, och föräldrarna kanske inte är med på att planera så långt i förväg?

Dom kanske fixade sina bröllopsplaneringar på en månad när dom var unga - vem vet? Och då kanske dom inte förstår uppståndelsen än :)

Självkalrt är det tråkigt att dom inte hjälper till eller verkar entusiastiska, försöker bara komma på varför dom inte är det. Får hoppas dom blir mer intresserade med tiden! :)

• Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2010-12-02 17:13:56 följande:
    Jo visst är det olika.  Vi har som sagt aldrig förväntat oss hjälp, vi brukar inte få så mycket hjälp utan pusslar och kämpar med att få saker att gå ihop. När det gäller vardagliga saker som avlastning eller far-morföräldrar som hämtar på dagis sådant händer aldrig oss. Vi brukar inte få hjälp fastän vi frågar heller och det händer inte ofta. Men det jag eftersöker är inte  bara praktiskt hjälp för att vi behöver det. Vi har valt att ha det på restaurang med städning, dukning och personal för vi hinner inte själva och anser inte att det är en självklarhet att våra föräldrar ska hjälpa till med sådant slit.Ekonomisk ersättning förväntar vi oss absolut inte.Däremot skulle jag önska lite intresse eller engagemang, det är som sagt det viktigaste. Och gärna om de skulle vilja och tycka det var roligt att vara en del av detta och erbjuda sig lite hjälp med sådant som de skulle tycka vara kul. Att prata om och glädjas med ser inte jag som att lägga sig i. Men det verkar kanske vara för mycket begärt då, eller begärt och begärt  det är snarare  en önskan. Vår önskan är att komma iväg några dagar på hotel bara min blivande och jag utan barnen några dagar från  ex tors-söndag men jag vet inte ens om det är möjligt att få en sådan smekmånad över huvudtaget.  
    förstår att det måste vara en stor press att ha 3 barn och aldrig riktigt få avlastning!

det är verkligen guld värt att få det någon gång. bara att åka och handla själv eller som du säger, vara borta någon natt ensam!

Ni har inga syskon eller liknande som kan hjälpa någon gång? I allafall så ni kan få en natt för er själva efter bröllopet?

Svar på tråden Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?