• Aylas

Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?

Hos oss finns det ett rätt så stort ngagemang från bådas sidor. Vi har fått erbjudanden om både ekonomisk och praktisk hjälp från bådas sidor, något som vi inte alls väntat oss. Pappa sa att han redan nu skulle lägga in om ledigt dagarna innan bröllopet så att han kunde hjälpa till och fixa och min m2b´s bror erbjöd sig att hjälpa till med maten.

Är lite förvånad över engagemanget som vi mött, mycket glädje hade jag väntat mig men inte all hjälp. Det är vårt bröllop och vi är vuxna och hade räknat med att fixa allt själva. Men vi är först ut i två stora familjer och det är många som har längtat efter bröllop

• Aylas

Jag tror att det är roligare att hjälpa till om man inte förväntas göra det - men det blir ju lite moment 22...

Går det inte att fråga något i stil men att "jag hade tyckt det var jätteroligt om du och jag kunde gå ut och titta på klänningar medan NN passar barnen, kan vi ta en fika tillsammans sen?"
    Jag brukar tycka det är mycket roligare att hjälpa till om jag till exempel "bara" måste göra tråkiga saker som kan göras av vem som helst, att visa att man är betydelsefull.

Och nu vet jag inte hur ni har pratat eller så, vilket alltså inte är en kritik (har lärt mig det på BT att man får vara tydlig när det gäller sånt  )  utan en tanke som jag brukar ha när jag ber om hjälp.

• Aylas

N blir B skrev 2010-12-02 13:51:15 följande:
    Vi har inte berättat för våra föräldrar ännu. Två av mina bästa kompisar vet.  En av de är florist & erbjöd sig genast att göra buketten. Det sa hon för 10 år sedan när hon tog studenten. Den dag du gifter dig vill jag göra din bukett & alla blommor i kyrka & lokalen. Känner mig helt trygg i hennes händer.   Tror mig veta att min mamma kommer vara vårt stora bollplank i planneringen. Men tror att både mina föräldrar & hans föräldrar kommer tycka vi är ute i lite väl gooooood tid. Vi ska nog berätta till jul. Planen är att vi skrider in i kyrkan juni 2012. Men vi har inte börjat plannera på riktigt ännu. Mest söker vi(jag) inspiration & har gjort en budget. Hur långt innan berättade ni?

Åh, så avundsjuk jag blir, jag vill också ha en floristkompis!

Vi berättade samma dag som vi förlovade oss, då var kyrka och lokal bokade. Drygt 10 månader innan det är dax...

Svar på tråden Hur delaktiga är era föräldrar och blivande svärföräldrar i planeringen?