• Potter

Placering på honnörsbordet

Hej,

Har ett litet dilemma gällande honnörsbordet. Min mor dog för snart 10 år sen. Min far lever och min blivande mans båda föräldrar lever. Jag har två systrar och två bröder, inga far/morföräldrar.

Nu undrar jag hur jag skall göra.... Funderar på att sätta min äldsta syster på min mors plats... men va skall jag då göra med min andra syster??? Å blir det konstigt gentemot övriga syskon??

Sen undrar jag om det är fånigt att låta mina två systrar gå in sist i kyrkan, alltså istället för min mor? Eller blir det oxå konstigt gentemot mina bröder och min blivande mans familj???

Klurigt...

Har någon något bra förslag!!!

• Svar på tråden Placering på honnörsbordet
  • SweetPearl

Jag undrar också vilka man ska sätta vid honnörsbordet. Mina föräldrar är skilda, så det känns konstigt att sätta dem bredvid varandra. Blivande makens föräldrar är inte så roliga att umgås med heller. Han kommer att få sitta bredvid sin mamma om man ska följa reglerna. Men hon säger ingenting, så det är ju inte så roligt och hans pappa pratar BARA om nyheter och hur kul är det att höra på sin stora dag?

Vi har funderat på att sätta hans yngsta storasyster och hennes man bredvid honom. Han och systern har en speciell relation som är som en mor och son-relation. Och sen på min sida sätta min lillebror, men jag vet inte vem jag ska sätta bredvid honom isåfall? För jag har en halvbror och en halvsyster också, men de är försmå för att kunna sitta vid honnörsbordet (Brorsan blir 11 och systern 9). Jag har funderat på den kusin som är vuxen. Men jag vet inte.

Skulle min blivandes äldsta storasyster bli grinig så skiter vi båda i det. För han har inte samma nära relation till henne. Jag tycker du absolut kan göra så som du skrev, men ge din andra syster och bröder någon annnan uppgift så att de får känna att de är med. Har ni något värdpar/vice värdpar? Toastmaster/-madame?

• ClaraH

SweetPearl skrev 2010-12-03 16:13:57 följande:
    Jag undrar också vilka man ska sätta vid honnörsbordet. Mina föräldrar är skilda, så det känns konstigt att sätta dem bredvid varandra. Blivande makens föräldrar är inte så roliga att umgås med heller. Han kommer att få sitta bredvid sin mamma om man ska följa reglerna. Men hon säger ingenting, så det är ju inte så roligt och hans pappa pratar BARA om nyheter och hur kul är det att höra på sin stora dag?Vi har funderat på att sätta hans yngsta storasyster och hennes man bredvid honom. Han och systern har en speciell relation som är som en mor och son-relation. Och sen på min sida sätta min lillebror, men jag vet inte vem jag ska sätta bredvid honom isåfall? För jag har en halvbror och en halvsyster också, men de är försmå för att kunna sitta vid honnörsbordet (Brorsan blir 11 och systern 9). Jag har funderat på den kusin som är vuxen. Men jag vet inte.Skulle min blivandes äldsta storasyster bli grinig så skiter vi båda i det. För han har inte samma nära relation till henne. Jag tycker du absolut kan göra så som du skrev, men ge din andra syster och bröder någon annnan uppgift så att de får känna att de är med. Har ni något värdpar/vice värdpar? Toastmaster/-madame?

Enligt traditionell placering vid honnörsbord sitter ju inte föräldrarna brevid varandra, så det kanske löser sig? Jag skulle ansolut ine ha problem med det när mina barn gifter sig (är också skild). Själva kommer vi inte att ha honnörsbord. Känner inte riktigt för att sitta med min far hela kvällen och min blivandes far har gått bort. Vi kommer att sitta själva vid ett bord med stolar mitt emot oss där man kan komma fram och sätta sig om man vill prata en stund med oss.

• Potter
    SweetPearl skrev 2010-12-03 16:13:57 följande:
    Jag undrar också vilka man ska sätta vid honnörsbordet. Mina föräldrar är skilda, så det känns konstigt att sätta dem bredvid varandra. Blivande makens föräldrar är inte så roliga att umgås med heller. Han kommer att få sitta bredvid sin mamma om man ska följa reglerna. Men hon säger ingenting, så det är ju inte så roligt och hans pappa pratar BARA om nyheter och hur kul är det att höra på sin stora dag?Vi har funderat på att sätta hans yngsta storasyster och hennes man bredvid honom. Han och systern har en speciell relation som är som en mor och son-relation. Och sen på min sida sätta min lillebror, men jag vet inte vem jag ska sätta bredvid honom isåfall? För jag har en halvbror och en halvsyster också, men de är försmå för att kunna sitta vid honnörsbordet (Brorsan blir 11 och systern 9). Jag har funderat på den kusin som är vuxen. Men jag vet inte.Skulle min blivandes äldsta storasyster bli grinig så skiter vi båda i det. För han har inte samma nära relation till henne. Jag tycker du absolut kan göra så som du skrev, men ge din andra syster och bröder någon annnan uppgift så att de får känna att de är med. Har ni något värdpar/vice värdpar? Toastmaster/-madame?
    Känns som att du har en lite knöligare situation än jag....   kanske är det så att detta börjar bli mer en regel än undantag att frångå traditionerna!? Vilket inte är fel heller... för det är ju faktiskt VÅR dag och då är det ju VI som bestämmer  =) , iaf om man står för bröllopet själv.  =)

Men va tror du att era föräldrar säger när dom inte får sitta vid er?

Skall nog göra som du säger iaf, blanda in alla mina syskon i min stora dag. Sen får vi se hur vi gör med min m2b´s syskon.... men tror inte dom bryr sig faktiskt. Dom är inte så traditionsbundna.

Sen skall vi faktiskt göra som ClaraH, sätta en bänk framför oss där alla är välkommna att sitta en stund för att prata. Har sett det tidigare och tyckte det verkade vara en riktigt bra isbrytare och så blir det ju lite roligare för oss oxå. Förutsatt att nån vågar sig fram å prata med oss 

Lycka till med era bröllop och tack för svar!

• SweetPearl

ClaraH skrev 2010-12-04 08:05:03 följande:
      Enligt traditionell placering vid honnörsbord sitter ju inte föräldrarna brevid varandra, så det kanske löser sig? Jag skulle ansolut ine ha problem med det när mina barn gifter sig (är också skild). Själva kommer vi inte att ha honnörsbord. Känner inte riktigt för att sitta med min far hela kvällen och min blivandes far har gått bort. Vi kommer att sitta själva vid ett bord med stolar mitt emot oss där man kan komma fram och sätta sig om man vill prata en stund med oss.

Sambons syster hade så på sitt bröllop. Sen såg jag att man kan sitta annorlunda. Men det känns ännu konstigare.

Potter skrev 2010-12-04 09:31:31 följande:
    Känns som att du har en lite knöligare situation än jag....   kanske är det så att detta börjar bli mer en regel än undantag att frångå traditionerna!? Vilket inte är fel heller... för det är ju faktiskt VÅR dag och då är det ju VI som bestämmer  =) , iaf om man står för bröllopet själv.  =) Men va tror du att era föräldrar säger när dom inte får sitta vid er? Skall nog göra som du säger iaf, blanda in alla mina syskon i min stora dag. Sen får vi se hur vi gör med min m2b´s syskon.... men tror inte dom bryr sig faktiskt. Dom är inte så traditionsbundna. Sen skall vi faktiskt göra som ClaraH, sätta en bänk framför oss där alla är välkommna att sitta en stund för att prata. Har sett det tidigare och tyckte det verkade vara en riktigt bra isbrytare och så blir det ju lite roligare för oss oxå. Förutsatt att nån vågar sig fram å prata med oss  Lycka till med era bröllop och tack för svar!

Min mamma har sagt att för henne spelar det ingen roll, men hon sa att vi måste göra det rättvist. Sätter vi sambons syster och sen hennes man vid honnörsbordet så ser det ju jätte konstigt ut om mina föräldrar sitter där också. Känns tråkigt om vi sitter själva vid honnörsbordet också. Får se hur vi gör. Vi har 5 månader på oss att bestämma.

• Houdini

Jag måste bara fråga, vad menar du med det där i kyrkan?

Gästerna går väl in och sätter sig när de kommer inte väntar de in varandra för att gå in i någon speciell ordning.  Om min mamma kommer till kyrkan före alla andra går hon in och sätter sig punkt.

• TheD

Sätt bara er två och sen tärnor och marsalker plus ev toastmaster.

• Mimini

Vi vårat honörsbord ska jag och min make sitta. På varsin sida av oss har vi en varsin dotter och bredvid våra döttrar sitter tärnan och marsalken..

Då jag inte har någon far så skulle de bli så konstigt.
    Blivande makens mormor blev sur när jag sa att min mormor kanske skulle få ta min "fars" plats vid bordet, för då borde ju hon också få sitta vid bordet och så vidare..

Blir nog mysigt med bara vi 6 vid bordet också =)

• BlackWIngedAngel

Min blivande har aldrig haft någon kontakt med sin far, så min mamma kommer att ha hans äldsta morbror till bordet istället. Syskon kan vara känsligt, det kändes enklare att välja någon ur samma generation som den som skulle haft platsen.

SweetPearl; Som flera andra har påpekat så är det ju inte meningen att dina föräldrar ska sitta me varandra i vilket fall utan de sitter ju bredvid var sin av din blivandes föräldrar.

• Potter
    Houdini skrev 2010-12-04 18:03:41 följande:
    Jag måste bara fråga, vad menar du med det där i kyrkan?Gästerna går väl in och sätter sig när de kommer inte väntar de in varandra för att gå in i någon speciell ordning.  Om min mamma kommer till kyrkan före alla andra går hon in och sätter sig punkt.
    Joo, enligt tradition (är ju lite för sånt som ni kanske förstå    )  så skall alltid Brudens mamma (och pappa om han inte för henne till altaret) gå in sist av alla gäster. Rätt eller fel... kan alltid diskuteras  =)
  • Potter

Tack alla för tipsen!!

Mimini;  tror att er lösning är optimal!!  =)  Tyvärr har vi inte samma möjlighet.

Barna är alldeles för små för att delta på middagen å ngr marsalker eller tärnor blir det inte heller.... min blivande ville inte ha d

• BlackWIngedAngel
    Potter skrev 2010-12-04 20:10:50 följande:
    Joo, enligt tradition (är ju lite för sånt som ni kanske förstå    )  så skall alltid Brudens mamma (och pappa om han inte för henne till altaret) gå in sist av alla gäster. Rätt eller fel... kan alltid diskuteras  =)
    Är det en engelsk tradition då? Eftersom du nämnde det där med pappan tänkte jag. Att bli förd till altaret av sin far är ju inte en svensk tradition. Jag menar absolut inte att öppna någon diskussion om brudöverlämning här, men jag tänkte att om traditionen innehöll ett "om inte pappan för bruden till altaret" så måste den ju vara någon annanstans ifrån.?
  • Potter
    BlackWIngedAngel skrev 2010-12-04 20:31:22 följande:
    Är det en engelsk tradition då? Eftersom du nämnde det där med pappan tänkte jag. Att bli förd till altaret av sin far är ju inte en svensk tradition. Jag menar absolut inte att öppna någon diskussion om brudöverlämning här, men jag tänkte att om traditionen innehöll ett "om inte pappan för bruden till altaret" så måste den ju vara någon annanstans ifrån.?
    Oj, näe engelsk/amerikansk tradtion är jag rätt säker på att det inte är. Men föräldrar gick in sist i kyrkan när äldsta syrran gifta sig (vilket va -85) å sen gick mamma in själv när andra syrra gifte sig (-96) å då förde pappa henne till altaret.

Jag tror detta har å göra med att brukligt är att brudens föräldrar står för kalaset å då skall det väl representeras lite extra tydligt om vilka dessa är med att dom går in i kyrka strax innan brudparet. För att vara ärlig har jag inte hundra koll men tror det är nåt i stil med detta.

• Houdini

Att jag frågade beror på att jag inte heller tror att det är en svensk tradition nämligen.

Utan man går in i kyrkan när man kommer dit.

Oavsett hur man år släkt med brudparet

• SweetPearl

BlackWIngedAngel skrev 2010-12-04 20:10:44 följande:
    Min blivande har aldrig haft någon kontakt med sin far, så min mamma kommer att ha hans äldsta morbror till bordet istället. Syskon kan vara känsligt, det kändes enklare att välja någon ur samma generation som den som skulle haft platsen. SweetPearl; Som flera andra har påpekat så är det ju inte meningen att dina föräldrar ska sitta me varandra i vilket fall utan de sitter ju bredvid var sin av din blivandes föräldrar.

Jo det är klart, men hur kul blir det för mina föräldrar då? Min pappa får sitta bredvid min svärmor som inte säger någonting och min mamma får sitta bredvid svärfar och inte förstå ett dugg vad han säger (han bryter lite på danska så en del ord kan bli riktigt grötiga).

Sen gifte sig min blivandes syster nu i höstas och de hade placeringen vid honnörsbordet så att hennes pappa satt bredvid henne och brevid pappan satt mamman. Bredvid hennes man satt hans mamma och sen hans pappa.

Men vi har kommit fram till att det nog blir såhär från vänster (höger om man sitter vid bordet): Min äldsta kusin, min äldsta bror, jag, m2b, m2's systerdotter och m2b's systerson. Tror det kommer bli kanon att ha så.

• Mimini

Potter skrev 2010-12-04 20:16:56 följande:
    Tack alla för tipsen!! Mimini;  tror att er lösning är optimal!!  =)  Tyvärr har vi inte samma möjlighet. Barna är alldeles för små för att delta på middagen å ngr marsalker eller tärnor blir det inte heller.... min blivande ville inte ha d

Våra barn är inte heller så stora egentligen.
    Stora tjejen är 2 år och 4 månader.
    Lilla tjejen är 1 år och 1 månad..
    För mig är det viktigt att våra barn är med på våran stora dag =)

Hoppas verkligen du hittar en lösning du också! Lycka till!

• anne på grönkulla

Skönt att ni hittat en lösning! men det där med att det måste vara "rättvist" så att om en förälder saknas så måste man ta bort en anna också bara för att det förstår jag inte alls. Honnrsbordet är till för dem som står en närmast, oavsett vilka de är så att säga, och traditionellt på bröllop är det föräldrarna (blandade i bordspar). Bara för att en förälder inte finns med så blir ju inte de övriga mindre viktiga eller nära?

• Potter
    anne på grönkulla skrev 2010-12-04 21:50:18 följande:
    Skönt att ni hittat en lösning! men det där med att det måste vara "rättvist" så att om en förälder saknas så måste man ta bort en anna också bara för att det förstår jag inte alls. Honnrsbordet är till för dem som står en närmast, oavsett vilka de är så att säga, och traditionellt på bröllop är det föräldrarna (blandade i bordspar). Bara för att en förälder inte finns med så blir ju inte de övriga mindre viktiga eller nära?
    Sant och väldigt bra sagt!! =) Detta gör mig än mer säker på min sak över att flytta in mina syskon vid bordet.
  • Salat

I Norge er det en veldig hyggelig tradisjon at bruden går opp sammen med sin far og brudgommren står der oppe og venter. Oftest har han ikke sett brudekjolen og derfor blir det en surprise! Å blande inn at nåtidens kvinner er selvstendige og bla bla bla er bare utrolig kjedelig. Har ikke noe med saken å gjöre, synes jeg. Å overaske min blivende mann kommer å bli helt herlig! Men ettersom han er svensk kanskje vi gjör en Viktoria&Daniel... og går siste biten sammen... Vi får se!

• BlackWIngedAngel
    Salat skrev 2010-12-04 22:29:10 följande:
    I Norge er det en veldig hyggelig tradisjon at bruden går opp sammen med sin far og brudgommren står der oppe og venter. Oftest har han ikke sett brudekjolen og derfor blir det en surprise! Å blande inn at nåtidens kvinner er selvstendige og bla bla bla er bare utrolig kjedelig. Har ikke noe med saken å gjöre, synes jeg. Å overaske min blivende mann kommer å bli helt herlig! Men ettersom han er svensk kanskje vi gjör en Viktoria&Daniel... og går siste biten sammen... Vi får se!
    Det här inlägget är ju fullständigt OT. Tråden handlar om bordsplacering och INTE brudöverlämning. Det har endast nämnts i ett kort sammanhang och ingen här har diskuterat innebörden av det eller nutida kvinnors självständighet. Det ENDA som överhuvudtaget sagts om det är att det inte är en svensk tradition och det är det inte heller. Att gå in tillsammans är en tradition i svenska kyrkan sedan hundratals år tillbaka i tiden. Vilket man tycker är fint eller inte hör inte hit, den diskussionen får hållas i en forumstråd som gäller brudöverlämning istället.
  • Maxiander

Om du står dessa människor nära så sätt dig ner och prata med dem :) Då får du veta om de skulle vara okej, roligt eller konstigt för dem redan från början! Och de får veta varför du vill göra si eller så och kan dessutom kanske komma med bra förslag om du är osäker!

www.maxiander.se

Svar på tråden Placering på honnörsbordet