Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Placering på honnörsbordet

Min blivande har aldrig haft någon kontakt med sin far, så min mamma kommer att ha hans äldsta morbror till bordet istället. Syskon kan vara känsligt, det kändes enklare att välja någon ur samma generation som den som skulle haft platsen.

SweetPearl; Som flera andra har påpekat så är det ju inte meningen att dina föräldrar ska sitta me varandra i vilket fall utan de sitter ju bredvid var sin av din blivandes föräldrar.

• BlackWIngedAngel
    Potter skrev 2010-12-04 20:10:50 följande:
    Joo, enligt tradition (är ju lite för sånt som ni kanske förstå    )  så skall alltid Brudens mamma (och pappa om han inte för henne till altaret) gå in sist av alla gäster. Rätt eller fel... kan alltid diskuteras  =)
    Är det en engelsk tradition då? Eftersom du nämnde det där med pappan tänkte jag. Att bli förd till altaret av sin far är ju inte en svensk tradition. Jag menar absolut inte att öppna någon diskussion om brudöverlämning här, men jag tänkte att om traditionen innehöll ett "om inte pappan för bruden till altaret" så måste den ju vara någon annanstans ifrån.?
  • BlackWIngedAngel
    Salat skrev 2010-12-04 22:29:10 följande:
    I Norge er det en veldig hyggelig tradisjon at bruden går opp sammen med sin far og brudgommren står der oppe og venter. Oftest har han ikke sett brudekjolen og derfor blir det en surprise! Å blande inn at nåtidens kvinner er selvstendige og bla bla bla er bare utrolig kjedelig. Har ikke noe med saken å gjöre, synes jeg. Å overaske min blivende mann kommer å bli helt herlig! Men ettersom han er svensk kanskje vi gjör en Viktoria&Daniel... og går siste biten sammen... Vi får se!
    Det här inlägget är ju fullständigt OT. Tråden handlar om bordsplacering och INTE brudöverlämning. Det har endast nämnts i ett kort sammanhang och ingen här har diskuterat innebörden av det eller nutida kvinnors självständighet. Det ENDA som överhuvudtaget sagts om det är att det inte är en svensk tradition och det är det inte heller. Att gå in tillsammans är en tradition i svenska kyrkan sedan hundratals år tillbaka i tiden. Vilket man tycker är fint eller inte hör inte hit, den diskussionen får hållas i en forumstråd som gäller brudöverlämning istället.
Svar på tråden Placering på honnörsbordet