Jag vill inte ha den Tärna jag frågat :(
Hej! Jag hoppar in lite i sluttampen och läste alla fina råd du har fått redan! Jag ville bara berätta att jag råkade ut för ungefär samma sak, jag förivrade mig lite och frågade min närmsta väninna om hon ville vara min tärna (jag frågde 1.5 år innan...). Jag skulle ha två tärnor, vänninan och min syster. Då var vi jättetajta, pratades vid flera gånger i veckan, nästan varje dag, och stod varandra jättenära. Sen flyttade hon från stan och tillbaks till sin hemstad och där även hennes sambo bodde och slutade höra av sig till mig helt. Så fort jag mailade eller sms så dröjde det innan hon svarade, eller så var hon kort i meningarna mm. Sen ringde hon och berättade att hon skulle gifta sig, men att hon valt att fråga sin syster till tärna istället, (vilket var helt okej för mig!), men att hon ville att jag skulle hjälpa henne med smink, vara med innan vigseln etc. Det blev aldrig så, utan när jag frågade om hon ville ha min hjälp så behövde hon inte det i alla fall.
När det hade gått över två månader utan att hon hörde av sig spontant till mig (utan det var bara jag som tog kontakt) så tog jag tillbaks min förfrågan och berättade att vi inte skulle ha den typen av bröllop med tärnor och marskalker och att min syster ska vara med mig under dagen och hålla mig sällskap etc. (Det kanske är att vara tärna, men det jag menar är att jag och min sambo inte vill ha flera tärnor eller marskalker utan jag vill mer ha med min syster som sällskap under dagen.)
Summan av kardemumman är att jag kände att i och med att min väninnan tappade intresset helt av vår vänskap (det har gått över ett år efter frågan ställdes och 7 månader efter att hon flyttade och det är fortfarande likadant) så har jag inte dåligt samvete för att jag tog tillbaks min tärneförfrågan. Det kan säkert tyckas hårt och otrevligt, men när man ställer en sådan fråga måste man se till tillfället när man gjorde det, och inse att det var pga den vänskapen och känslan etc man hade då som var viktigt och finns inte den senare då är det inte värt för vare sig bruden eller tärnan att dela den dagen tillsammans.
Med det säger jag inte att du inte ska kämpa för vänskapen, för det tycker jag, men känner du ändå efter det att du inte vill ha henne som tärna, då ska du inte ha det. Det är din och din sambos dag och det ska kännas rätt i magen!
Lycka till!