Inlägg från: elisabettan |Visa alla inlägg
  • elisabettan

Vit marsipan. Vad gäller egentligen?

Appropå bröllopstårta... Är det någon som faktiskt VET hur det är med vit marsipan egentligen?

Vi vill ha vit prinsesstårta, men det finns röster som säger att det inte går att få vitt täcke eftersom marsipan inte går att göra vit. Att man då måste använda sugarpaste som inte alls smakar marsipan utan bara socker.......

Andra röster säger att det går att blanda marspian och sugapaste så det smakar som vanlig prinsesstårta.  

Sedan har vi även hört att det visst går att göra vit marspian.

Vad är sant egentligen?

• Svar på tråden Vit marsipan. Vad gäller egentligen?
  • elisabettan

turbovampyria skrev 2010-12-07 18:25:05 följande:
    Det går att göra vit marsipan. Vi hade vit marsipan på min sons doptårta.

Precis vad jag ville höra! Men återigen får jag olika besked. Jag följer rådet om att höra med bageriet helt enkelt för säkerhets skull!

TACKAR! 

• elisabettan

Kattpoet skrev 2010-12-07 18:40:02 följande:
    Man kan ju köpa vit marsipan  vid student tider, så varför skulle man inte kunna göra det? Den brukar vara lite mer offwhite ibland  men annars är den ju vit.

Det har jag aldrig sett, men jag tackar för tipset. Då finns det hopp! Vi vill inte hanågon shokladmousse-tårta. Vi vill ha prinsesstårta, finns inget godare!

• elisabettan

Gud så illa jag stavade, chokladmousse ska det såklart stå!

• elisabettan

Kattpoet skrev 2010-12-07 18:50:13 följande:
    Nej moussetårta känns så  2010, alla ska ha en. När vi "gifter" om oss om 2 eller 5 år ska vi ha kladdkaka, det var ju så vi träffades.

Åh, kladdkaka! Lovely!!!!! Med elle rutan vispad grädde? VIktig fråga!

• elisabettan

TheD skrev 2010-12-07 18:56:42 följande:
    Jag hade vit marsipan på min ena studenttårta som föreställde en Studentmössa :)Vi kommer ha en vit tårta med marsipan då vi ÄLSKAR MARSIPAN och innehållet i tårtan ska vara som i en Princesstårta :D Den bästa och godaste tårtan som finns. Har alltid det på min födelsedag och likaså min fästman.Dekoration ska vara lilamarsipanblommoroch silver-vita pärlor... Får se vad bagaren säger.

Underbara nyheter! Så fina dekorationer ni ska ha. Vår ska innehålla hjortonsylt istället för hallon. Dekorationer har vi inte funderat så mycket på, med pärlorna låter ju underbara! Hur tidigt bör man beställa tårtan egentligen?

• elisabettan

Maria Rebecca skrev 2010-12-07 19:23:02 följande:
      Jag jobbar på ett bageri. Det finns vit marsipan, men den är svår att få tag på i vanliga handeln. (Vi köper in den via grossister) Ska du göra tårtan själv? Kliv in på närmaste bageri och fråga om du får köpa ett kg av dem. Det är ofta lite bättre kvalitet också. (Ibland kan den skifta lite åt det gula hållet, men det är så lite att om du pudrar den färdiga tårtan med florsocker kommer inte det att synas.)

JÄÄJ! Lovely! TACK!

Vi kommer köpa på bageri, så om vi meddelar i god tid så bör de hinna köpa in om det kan vara svårt att få tag i? Att marsipanen inte är kritvit gör oss ingenting, bara den inte är grön!

Om du jobar på bageri, vet du om det är sant att det finns de som vägrar göra bröllopstårtor av prinsesstårtor? Jag läste i en bröllopstidning att vissa bagare vägrar..... Bara att hålla tummarna!

TACK för ditt fantastiska besked!

• elisabettan

Kattpoet skrev 2010-12-07 19:24:07 följande:
    Vi hade hjortonsylt i våran bröllopstårta, vi hade silat bort de mesta fröna eftersom de tydligen fastnar rätt så bra i löständer och de flest i makens familj har lösgaddar. Vi ska vispgrädde och jordgubbar på kladdkakan.

Bra val!

• elisabettan

Oj, vilket bra svar! Vi hoppas att bagaren vill göra vår tårta som vi vill ha den, annars gör vi som du säger och ringer ngn annan.

Vi blir 16 personer så det får väl bli två små tårtor tänker jag. Det behövs ingen ställning, vi kan servera dem som vanligt på fat. Vi kommer vara på restaurang och tänker att det ska bli så enkelt som möjligt.

ÅH, nu blev jag sugen på tårta!

• elisabettan

Sockerrus skrev 2010-12-07 23:10:46 följande:
    Anledningen till att en del säger att det inte finns vit marsipan är just för att den inte går att göra kritvit. Däremot går den att göra mer cremevit. Blandar man sugarpaste och marsipan så får du den vitare men du behåller marsipansmaken då sugarpaste mest smakar sött och inte har något speciell smak. Vit marsipan brukar inte gå att köpa så lätt i vanliga butiker (förrutom i studenttider) men finns att köpa på nätet.  Jag gör en hel del tårtor och kan visa dig lite olika skillnader: Denna tårta är med sugarpaste: sockerrus.wordpress.com/2010/10/12/vilmas-dop.../ och denna är med naturfärgad marsipan blandat med sugarpaste: sockerrus.wordpress.com/2010/07/25/doptartor/ och den sista är vit marsipan: sockerrus.wordpress.com/2010/07/09/homer-and-.../ Som du ser är det en liten skillnad, men den är fortfarande vit =)   Är oxå svag för prinsesstårtor (smak) och tycker att det är en mycket bra bröllopstårta!

WOW, vilka tårtor! Fantastiskt vad duktig du är! Jag uppskattar verkligen ditt inlägg, underbart att kunna se skillnaderna så tydligt. Vi har bestämt oss, det blir en ofärgad marsipan! TaCK!

• elisabettan
    NiclasoFrida skrev 2010-12-10 14:29:27 följande:
    Hejsan!

Jag har inte läst alla svaren men det finns absolut kritvit marsipan. Jag jobbar på ett företag som tillverkar det, så kolla med något bageri om du kan köpa därifrån, om de är kunder till oss så har de troligtvis vit marsipan (vårt namn på produkten är extra vit). 

Lycka till! 
    Men oj, så bra! Har ni några kunder i Kiruna?
Svar på tråden Vit marsipan. Vad gäller egentligen?