Inlägg från: Sockerrus |Visa alla inlägg
  • Sockerrus

Vit marsipan. Vad gäller egentligen?

elisabettan skrev 2010-12-07 17:09:14 följande:
    Appropå bröllopstårta... Är det någon som faktiskt VET hur det är med vit marsipan egentligen? Vi vill ha vit prinsesstårta, men det finns röster som säger att det inte går att få vitt täcke eftersom marsipan inte går att göra vit. Att man då måste använda sugarpaste som inte alls smakar marsipan utan bara socker....... Andra röster säger att det går att blanda marspian och sugapaste så det smakar som vanlig prinsesstårta.  Sedan har vi även hört att det visst går att göra vit marspian.Vad är sant egentligen?
    Anledningen till att en del säger att det inte finns vit marsipan är just för att den inte går att göra kritvit. Däremot går den att göra mer cremevit. Blandar man sugarpaste och marsipan så får du den vitare men du behåller marsipansmaken då sugarpaste mest smakar sött och inte har något speciell smak. Vit marsipan brukar inte gå att köpa så lätt i vanliga butiker (förrutom i studenttider) men finns att köpa på nätet. 

Jag gör en hel del tårtor och kan visa dig lite olika skillnader:

Denna tårta är med sugarpaste: http://sockerrus.wordpress.com/2010/10/12/vilmas-doptarta/ och denna är med naturfärgad marsipan blandat med sugarpaste: http://sockerrus.wordpress.com/2010/07/25/doptartor/ och den sista är vit marsipan: http://sockerrus.wordpress.com/2010/07/09/homer-and-his-precious-donuts/

Som du ser är det en liten skillnad, men den är fortfarande vit =)

Är oxå svag för prinsesstårtor (smak) och tycker att det är en mycket bra bröllopstårta!

• Sockerrus
    Elvismor skrev 2010-12-07 23:53:53 följande:
    Sockerrus; wow vilka vackra tårtor du gör! Både jag och min blivande make ÄLSKAR prinsesstårta. Vi satt senast igår i soffan och önskade att vi hade vars en i knät... Så vi ska också ha vit prinsesstårta på vårt bröllop. Ska nog höra med Maxi som även hyr ut ställning. Någon i Malmö som har bra tips annars? Gärna billig, men den måste också vara god!
    Tack Elvismor!
  • Sockerrus
    elisabettan skrev 2010-12-08 17:15:18 följande:

Sockerrus skrev 2010-12-07 23:10:46 följande:
    Anledningen till att en del säger att det inte finns vit marsipan är just för att den inte går att göra kritvit. Däremot går den att göra mer cremevit. Blandar man sugarpaste och marsipan så får du den vitare men du behåller marsipansmaken då sugarpaste mest smakar sött och inte har något speciell smak. Vit marsipan brukar inte gå att köpa så lätt i vanliga butiker (förrutom i studenttider) men finns att köpa på nätet.  Jag gör en hel del tårtor och kan visa dig lite olika skillnader: Denna tårta är med sugarpaste: sockerrus.wordpress.com/2010/10/12/vil mas-dop.../ och denna är med naturfärgad marsipan blandat med sugarpaste: sockerrus.wordpress.com/2010/07/25/dop tartor/ och den sista är vit marsipan: sockerrus.wordpress.com/2010/07/09/homer -and-.../ Som du ser är det en liten skillnad, men den är fortfarande vit =)   Är oxå svag för prinsesstårtor (smak) och tycker att det är en mycket bra bröllopstårta!

WOW, vilka tårtor! Fantastiskt vad duktig du är! Jag uppskattar verkligen ditt inlägg, underbart att kunna se skillnaderna så tydligt. Vi har bestämt oss, det blir en ofärgad marsipan! TaCK!

TACK själv för dina fina ord!
    Så glad att jag kan hjälpa till! Hoppas att ni får en underbar dag när det är dag! 
Svar på tråden Vit marsipan. Vad gäller egentligen?