• nasse75

är jag otacksam?

Min svärmor ringde till min gubbe o undrade vad vi önskar oss till bröllopsgåva. innan han hann säga riktigt något sa hon att de tänkte köpa en ny tv åt oss o om det var nån speciell modell vi ville ha.

nu är det så att gubben har velat ha en ny tv i några år redan, medan jag tycker att det e onödigt med en stor tv då vi har en som funkar (ok, en tjock-tv, men ändå:)

vi har grälat om detta många gånger! jag e en sån typ som inte helst vill ha en tv i vardagsrummet medan han typ hellre ser på tv än umgås med mej (överdriver nu lite men ni fattar).

jag blev så lessen o förbannad över att mina svärföräldrar nu ska köpa en tv!! det står dessutom uttryckligen i inbjudan att vi önskar oss pengar för resa.

är jag otacksam? känns bara som att vårt liv som nygifta ska starta med ett gräl om en tv...

funderar kanske ringa till svärmor idag o berätta hur jag känner..men jag vill ju inte verka otacksam heller :(

• Svar på tråden är jag otacksam?
  • Sebastiána

Om du inte gillar TV är det väl jättebra med en platt, den tar ju mycket mindre plats. När vi känner att vi har råd ska vi köpa en så att vi får plats med en fåtölj till i vardagsrummet.

• Sebastiána

Bröllopspresenterna ska ju vara till er båda. Din blivande skulle kanske jättegärna vilja he den där TV-presenten, men presenten ska ju vara till dig också. Det är fel av dem att s.a.s bara ge en present till honom, även om ditt namn också står på den. Om de vill ge honom en TV får de väl göra det när han fyller år.

Blev lite rörigt. Jag skrev samtidigt som jag tänkte

• Sebastiána

Ett tredje svar. Ursäkta att jag inte lyckats få in allt i samma inlägg från början.

Som sagt. Man ska ge en bröllopspresent till båda i brudparet och då är det ju viktigt att det är något man vet eller tror att båda vill ha. Man kan inte kräva en viss sorts present av gästerna. Man kan önska sig pengar, men vill de ge något annat är det upp till dem. Just svärföräldrarna står er ju närmare än de flesta andra gäster och borde vara extra angelägna om att ge er det ni faktiskt önskar er - båda två.
  • BlackWIngedAngel

Å andra sidan kan det ju vara så enkelt att de vet att sonen vill ha TV:n och de vet att TS tycker att det är onödigt att lägga så mycket pengar på det när man har en som fungerar. De kanske resonerar som så, att om paret får TV:n så får sonen den TV han vill och TS slipper lägga pengar på en ny TV och de behöver inte diskutera det mer. På så sätt kanske de tycker att det är en gåva till båda.

Angående att ge det som födelsedagspresent, så kanske de normalt inte ger så stora presenter till sonen. Då kanske de slår på stort just till bröllopet. 

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-12-10 11:21:35 följande:
    Å andra sidan kan det ju vara så enkelt att de vet att sonen vill ha TV:n och de vet att TS tycker att det är onödigt att lägga så mycket pengar på det när man har en som fungerar. De kanske resonerar som så, att om paret får TV:n så får sonen den TV han vill och TS slipper lägga pengar på en ny TV och de behöver inte diskutera det mer. På så sätt kanske de tycker att det är en gåva till båda.

Angående att ge det som födelsedagspresent, så kanske de normalt inte ger så stora presenter till sonen. Då kanske de slår på stort just till bröllopet. 
    Jag skulle gissa att det är precis så de har tänkt! Jag tror definitivt inte de gör det för att vara taskiga på något sätt.
  • Dejli

Och jag tror också som BlackWingedAngel. Jag tycker nog du överreagerar lite... dessutom så drar en platt-TV mindre ström än en tjock-TV, så då behöver du lägga ännu mindre pengar på den ;)

Och som sagt innan... pengar är vad ni önskar er, men ni kan inte kräva det, och man har absolut ingen rätt att bl sur om någon vill ge er en annan gåva.

Jag tycker nog att du får kompromissa lite och acceptera att din blivande man uppskattar en ny tv. Jag tror inte han kommer titta mer på tv bara för att ni har en ny. Som någon påpekat tar den ju mindre plats och är snyggare, vilket ju borde vara till din fördel.

• Jejkej

Tänk er alla myskvällar ni kan ha i soffan med varandra.
    Jag tycker det är en jätte fin present.

För mig handlar giftemål inte om presenter, och om gästerna gärna vill ge en present ändå så tycker jag man får tacka och ta imot, inte lämnar du väl tillbaks andra presenter du får!??!!?

• Miss Sofie
    BlackWIngedAngel skrev 2010-12-10 11:21:35 följande:

Jag håller med BlackWingedAngel, jag tror inte att dom menar något illa. Dom tror säkert bara att dom e snälla, dom vet att sonen vill ha en ny TV och har velat det i flera år och att anledningen till varför ni inte har skaffat nån va pga pengar, så nu vinner ni båda liksom. Jag tror att dom tänker så.
  • 1700tal

Men vadå att en tv skulle vara till sonen, tittar aldrig TS på tv alls?? Tycker det låter som en fin, generös och praktisk bröllopspresent och ja, tror tyvärr du skulle uppfattas som otacksam om du gör en grej av detta med dina svärföräldrar. De skulle nog bli både sårade och förvirrade när de nu tänkt ut, vad de säkert uppfattar det som, en omtänksam present som ni båda har nytta av.

• nasse75

tack för era svar!

nej, jag vill ju absolut inte va som en bortskämd unge. o nej, svärföräldrarna vet ju inte om våra gräl angående tv:n.

tycker bara de skulle va måna om att ge nåt som vi båda uppskattar. vi skulle till exempel supermycket behöva en ny större soffa. en perfekt gåva (bidrag) som hela familjen kan mysa i. visst ser jag på tv ibland. gillar bara inte tanken att man ska spendera så mycket tid att glo på den när man kan göra andra saker med familjen..

men i deras familj e det annat, där står två tv:n på i olika rum från morgon till kväll. kanske jag bara har svårt att acceptera det.

men jag måste väl bara tacka o svälja.

• Dejli
    nasse75 skrev 2010-12-10 13:49:14 följande:
    tycker bara de skulle va måna om att ge nåt som vi båda uppskattar. vi skulle till exempel supermycket behöva en ny större soffa. en perfekt gåva (bidrag) som hela familjen kan mysa i. visst ser jag på tv ibland. gillar bara inte tanken att man ska spendera så mycket tid att glo på den när man kan göra andra saker med familjen..
    Nu har ni ju mer plats för ett större soffbord t ex, där ni kan spela spel. Man kan ju sätta upp den på väggen t ex så ni får mer golvyta över, och den kräver mindre uppmärksamhet när den inte används.

Bara för att man har en bättre tv så betyder ju inte det att man tittar mer.
  • passionsblomman
    nasse75 skrev 2010-12-10 13:49:14 följande:
    men jag måste väl bara tacka o svälja.
    Ja det måste du nog, för är du ärlig mot dig själv som svar på din egen fråga, så ÄR du ju inte tacksam. Och motsatsen till tacksam är otacksam. Att du känner så kan du ju inte göra så mycket åt, men du kan välja att hålla god min och låta bli att visa det.

Dessutom är ju er vitt skilda inställning till Tv-tittandets vara eller icke vara det som egentligen är problemet, vilket ju ligger mellan dig och din man och inte är något som svärföräldrarna ska blandas in i. Jag tror de flesta skulle uppfatta en TV som en lika gemensam gåva som en soffa. Vilket för övrigt är oerhört generösa gåvor båda delarna.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • JustMeAndMyLove

Jag tycker absolut inte du är otacksam. Men det man skriver att ,man önskar sig är ju det man önskar sig, och inte alltid det man får :)
    Några har redan skrivit possitiva saker om platt-tvn och jag vill tillägga att det mycket mycket lättare går att hitta möbler som "gömmer" tvn. Jag har en från IKEA där jag har dragdörrar för tvn så när vi inte tittar syns den inte. Gillar inte elektronik och sladdar överallt så jag tycker det är jättesnyggt med ett tv-skåp :)

Men det är klart du ska berätta vad du känner men samtidigt ska ju gåvan vara till honom också. Han kanske nämnt att han vill ha en platt-tv till dem och de vill ge nått annat än pengar?

Lycka till :) 

• Solisinna

Det är skillnad mellan att önska och att få och en TV är väl en bra gåva?

Svar på tråden är jag otacksam?