• augustisara

Tid för bröllopsmiddag

Hur dags planerar ni att starta er bröllopsmiddag? Och ungefär när har ni tänkt äta tårta?

• Svar på tråden Tid för bröllopsmiddag
  • Semlorna

Vi ska äta vid 16 är det tänkt och sen tårta nån timme efter vi alla ätit vilket borde bli vid 19 ungefär.

• turbovampyria

Vi börjar väl middagen runt 18 och sedan tårta vid 20. Det är bara grovt räknat men det borde inte ta längre tid.

• Aylas

ska ni ha buffé eller servering? Tiden är ju väldigt beroende på hur middagen läggs upp, buffé/sittande, antal rätter och hur lång tid tal och spex tar.

Vi har vigseln kl. 16 och räknar att sitta till bords vid 18.30.

Vi tänkte ha 3 rätter och har gjort en överslagsräkning på att middagen kommer ta drygt 4 timmar med alla tal och sånt. Så tårta vid 23 kanske :-/

• JT2010
    Aylas skrev 2010-12-14 17:22:49 följande:

ska ni ha buffé eller servering? Tiden är ju väldigt beroende på hur middagen läggs upp, buffé/sittande, antal rätter och hur lång tid tal och spex tar.

Vi har vigseln kl. 16 och räknar att sitta till bords vid 18.30.

Vi tänkte ha 3 rätter och har gjort en överslagsräkning på att middagen kommer ta drygt 4 timmar med alla tal och sånt. Så tårta vid 23 kanske :-/

Fyra timmar för middag? Förlåt men blir inte det segt? Har aldrig varit på ett svenskt bröllop med trerätters och tal så men för mig låter det långdraget. Menar inget illa med det tycker bara det är intressant. :)

Själva hade vi vigsel kl 17.30. Middag framåt 21 och tårta vid midnatt med massa dans emellan.
  • Aylas
    JT2010 skrev 2010-12-14 18:50:10 följande:
    Fyra timmar för middag? Förlåt men blir inte det segt? Har aldrig varit på ett svenskt bröllop med trerätters och tal så men för mig låter det långdraget. Menar inget illa med det tycker bara det är intressant. :)

Själva hade vi vigsel kl 17.30. Middag framåt 21 och tårta vid midnatt med massa dans emellan.
    Jag tyckte också att det lät mycket, men kikade på lite gamla trådar här och konstaterade att det var ganska rimligt, 100 sittande och tre rätter som serveras vid bordet.  Vi har försökt spåna antalet tal och konstaterade 10 - lågt räknat och eftersom huvudrätten serveras varm vill vi inte ha tal då. 

Men jag hade önskat att det inte tog mer än 3 timmar och hoppas att våra kockar säger att det är så lång tid det tar För att inte gästerna ska få sittsår får vi annars ha lite pausgympa
  • TheD

10 tal? Det är nästan förmånga i mitt tycke. 3 Förväntar jag mig ochhoppas på att det ska hållas vid det antalet.

Vigsel kl. 14 och sen trorjag vi kommer äta så fort vi har anlänt till lokalen och vi har haft champagneskålen. Något tidsschema över det bryr jag mig inte om nu.

Det tar vi sen när de onblandade vet om bröllopet ;)

• JT2010
    Aylas skrev 2010-12-14 18:57:49 följande:
    Jag tyckte också att det lät mycket, men kikade på lite gamla trådar här och konstaterade att det var ganska rimligt, 100 sittande och tre rätter som serveras vid bordet.  Vi har försökt spåna antalet tal och konstaterade 10 - lågt räknat och eftersom huvudrätten serveras varm vill vi inte ha tal då. 

Men jag hade önskat att det inte tog mer än 3 timmar och hoppas att våra kockar säger att det är så lång tid det tar För att inte gästerna ska få sittsår får vi annars ha lite pausgympa
    Ok klart 10 tal tar lååååååång tid Glad
  • Fårävvör
    TheD skrev 2010-12-14 19:06:15 följande:
    10 tal? Det är nästan förmånga i mitt tycke. 3 Förväntar jag mig ochhoppas på att det ska hållas vid det antalet.
    Och jag tycker att 3 tal låter väldigt lite... Jag hoppas i alla fall på tal från både mina föräldrar (blir kanske två där eftersom de är skilda), brudgummens föräldrar, från min syster och självklart från en del vänner. Har man tärnor och marshalkar är det väl vanligt att någon av de håller tal också? Så för oss tror jag att det blir minst 6-8 tal. Men jag vill gärna ha många tal också!
  • SnartFruSir

Vi har vigsel kl 15 och räknar på ett ungefär med att middagen kommer att ta 3 timmar. Men sedan funderar vi på att ta bröllopsvals och annan "pardans" innan tårtan, bara för att man ska få röra lite på sig. Men det kan bli mer besvärligt än vad vi vill för vi kommer nog behöva röja bort lite bord då.

Hur lång middagen blir och hur många tal som hålls kan ju bero lite på hur många gäster man har. Jag vet om 4 tal so far, och då har inte inbjudan ens gått ut ännu :)

• Aylas
    JT2010 skrev 2010-12-15 15:08:19 följande:
    Ok klart 10 tal tar lååååååång tid Glad

Vi har alldeles för talföra släktingar och vänner Vi har varit på ett 10-tal bröllop och spexat på drygt hälften av dem så vi antar att det är paybacktime. Men en hel del tror (hoppas) vi går ihop.

Svar på tråden Tid för bröllopsmiddag