• JulyBrud

Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii

Den 2:a Juli 2011 gifter vi oss! Det känns som att det är väääldigt långt kvar. Men samtidigt som man önskar att det vore idag, är det ju så roligt att planera!! (och en hel del att hinna fixa!) så det är nog skönt att det är några månader kvar Glad

Är det några fler som gifter sej i Juli? Vart? Hur går det för er med planeringen?

Jag och min fästman är utomlands och jobbar fram till April, så det vore jätte skönt och roligt att få lite tips och uppdateringar om hur det går för er som planerar på hemmaplan!

Vi ligger till så här i vår planering:

Kyrka och festlokal bokad (Lunds Domkyrka, Jordberga slott) Tema bestämt (Rokoko/romantiskt, champagne, guld, off white och svartbrunt) Bröllopsklänning klar i grunden (ska nog ändra och fixa en del, vill ha MASSA TYLL) Förrätt och efterrätt klar (sjukt sugen på efterrätten NU!) letar catering i skåne för huvudrätt, tips?) Inbjudningskort designade (väntar på tryck, skickas ut efter nyår, sååå fina!) Bröllopsresa bestämd (en smekMÅNAD i Asien, inte bokad) Värdpar bestämt Hemsida fixad Gästlistan i princip klar
    Endel avklarat, mycket mer att klara av :)
  • Svar på tråden Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii
  • JulyBrud

Åh så bra! Pratade precis med mor min på skype, och hon har frågat en tjej vi båda känner som är florist om hon kan tänka sig göra brud/tärn-buketter & corsager :D hon blev jätte glad (och jag blev jätte glad att hon blev jätte glad, för det känns som att jag ska bli glad bara hon kan tänka sej ställa upp, att hon dessutom blir både glad och hedrad över frågan, gör mej ännu gladare, haha).. Så nu kan man designa den perfekta buketten & annat smått och gott för priset av en tackpresent och blommor till grossistpris! yes!

Darling Daisy; ja, precis som du säger, lättare att veta vad man vill ha när man har en klänning :) du får säga till när du vet vilken klänning det blir, så ska vi överösa dej med förslag :P jag gillade också den sista, fin och bröllopig...kanske nåt sånt kommer passa bra!

O ja, det är lockande med två klänningar, men jag tror det blir en för min del, dels kommer jag vara så kär i den, dels så eftersom vi har ett lite rokoko-influerat bröllop, blir det svårt att hitta en "fest-klänning" som passar lika bra in på festen som min bröllopsklänning kommer att göra. Hade det sett annorlunda ut hade jag nog funderat skarpt på att skaffa en härlig "fest-kreation"..

Secretbride; älskar den första slöjan, hade inte min kjol varit så tyllig/byllsig så hade jag nog nästan slått till, jätte snygg och annorlunda!

Jag har beställt mina tre tärnklänningar från Kina, från samma som jag fick min bröllopsklänning från, så nu är det bara att hålla tummarna för att de passar, visst kostar det lite mer att köpa på plats, men ni kan ju slappna av i att de kommer sitta som ett schmäck :)

• Liina86

Jag skulle också ha min brudbukett från en bekant som är florist men nu har hon blivit allergisk mot blommor så hon måste lägga ner sin affär och sluta jobba som florist helt och hållet. Så himla tråkigt för henne. Själv får jag väl helt enkelt hitta någon annan florist. Vet bara inte var. Vi bor i Linköping men ska gifta oss i en liten håla i Västmanland. Dagarna innan bröllopet kommer vi antagligen vara i Södermanland där min familj bor. Svårt det här... Får fundera lite till på det.

Jag har aldrig funderat på två klännigar. Tänker att jag vill väl ha min brudklänning så länge som möjligt. Vi har ju inte vigseln förrän kl 16 heller så två klänningar på dessa timmar känns lite överflödigt

• The secretbride

Liina86, vilken otur med floristen, stackars henne måste vara jättejobbigt.
    Jag kan tipsa om min florist, hittade henne på nätet och hon är jättetrevlig, de har ingen butik så de kan hålla priserna nere. Nu vet jag inte om hon är begränsad till någon viss region för det står inte på hennes hemsida men du kan ju alltid fråga. www.thewhytehouse.se   =)

• Liina86
    The secretbride skrev 2011-02-06 18:28:18 följande:

Liina86, vilken otur med floristen, stackars henne måste vara jättejobbigt.
    Jag kan tipsa om min florist, hittade henne på nätet och hon är jättetrevlig, de har ingen butik så de kan hålla priserna nere. Nu vet jag inte om hon är begränsad till någon viss region för det står inte på hennes hemsida men du kan ju alltid fråga. www.thewhytehouse.se   =)

Tack för tipset! Ska genast kolla upp detta.
  • Darling Daisy

Igår provade vi att skriva ut vår inbjudan! Shit, vad verkligt det blev då!
    Vi hittade fina vita kort med lodräta blanka ränder på framsidan. Helt enkla och passar oss perfekt. Efter mycket svärande lyckades vi också få skrivaren att samarbeta så att texten hamnade åt rätt håll på rätt sida!
    Nu ska vi bara lista ut hur man snyggast lägger i informationsbladet, inuti kortet eller löst i kuvertet. Hur har ni gjort (ni som har informationsblad medskickat)?

Secretbride: vilka underbara buketter som fanns på thewhytehouse!!! Inspirerande!

Idag ska jag ringa och kolla upp boendealternativen för våra gäster. Vi har mellan 20-30 gäster som är långväga och kommer att behöva hotell. Det finns inte så roliga hotell här på vischan, så jag hoppas att det kan bli bra ändå.

Har ni andra bokat hotell till er själva på bröllopsnatten? Vi kommer förmodligen att sova hemma. Inte så dunderromantiskt, men himla bekvämt!

• Sommarbrud
    Darling Daisy skrev 2011-02-09 07:42:56 följande:
    Igår provade vi att skriva ut vår inbjudan! Shit, vad verkligt det blev då!
    Vi hittade fina vita kort med lodräta blanka ränder på framsidan. Helt enkla och passar oss perfekt. Efter mycket svärande lyckades vi också få skrivaren att samarbeta så att texten hamnade åt rätt håll på rätt sida!
    Nu ska vi bara lista ut hur man snyggast lägger i informationsbladet, inuti kortet eller löst i kuvertet. Hur har ni gjort (ni som har informationsblad medskickat)?

Secretbride: vilka underbara buketter som fanns på thewhytehouse!!! Inspirerande!

Idag ska jag ringa och kolla upp boendealternativen för våra gäster. Vi har mellan 20-30 gäster som är långväga och kommer att behöva hotell. Det finns inte så roliga hotell här på vischan, så jag hoppas att det kan bli bra ändå.

Har ni andra bokat hotell till er själva på bröllopsnatten? Vi kommer förmodligen att sova hemma. Inte så dunderromantiskt, men himla bekvämt!
    Vi har redan skickat våra inbjudningar, här är det många som redan bokat semester och har ställen de åker till så ute i god tid om ngn ska komma :)

Vi har hyrt ett helt ställe så alla gäster ska bo kvar och även vi såklart:) Så vi har hyrt så det finns 5 olika hus med hotellrum i. Så vi ska ha ett eget hus för vi har inte bjudit så många så alla rum blir fulla. Men det är super praktiskt att bo hemma vi hade nog gjort det om våran son hade varit med nu har vi barnvakt till honom så han sover hemma med sin kusin plus barnvakt.
  • Darling Daisy

Det låter trevligt att hyra ett helt ställe! Här i närheten finns inte så många sådana alternativ, så vi valde att ha festen hemmavid istället. Det blir kanske inte billigare i slutändan, men är ju ganska praktiskt. Vi kommer att laga en del mat själva och då behöver vi inte frakta den med bil, vi kan pynta lokalen hur och när vi vill osv...

Festen ska vara i vår gamla ladugård som håller på och renoveras. I juli är den (måste den vara!!) färdig och då passar vi på att använda den innan djurinredningen kommer på plats! Golvet ska gjutas nytt, väggarna kläs med plywood och alla takstolpar bytas. Sen ska allt målas i vitt och grått. Tror det kommer att bli jättefint.

• Sommarbrud
    Darling Daisy skrev 2011-02-09 10:24:51 följande:

Det låter trevligt att hyra ett helt ställe! Här i närheten finns inte så många sådana alternativ, så vi valde att ha festen hemmavid istället. Det blir kanske inte billigare i slutändan, men är ju ganska praktiskt. Vi kommer att laga en del mat själva och då behöver vi inte frakta den med bil, vi kan pynta lokalen hur och när vi vill osv...

Festen ska vara i vår gamla ladugård som håller på och renoveras. I juli är den (måste den vara!!) färdig och då passar vi på att använda den innan djurinredningen kommer på plats! Golvet ska gjutas nytt, väggarna kläs med plywood och alla takstolpar bytas. Sen ska allt målas i vitt och grått. Tror det kommer att bli jättefint.

Men det låter ju väldigt bra, jag brukar sitta o titta i tråden med inspirationsbilder och vilja ha mitt bröllop hemma:) Men jag är välrldens mest opyssliga person så det är nog tur för våra gäster att vi köpt ett helt paket :) Laga mat är inte heller min starka sida... Vilka färger ska ni ha (om ni har färgtema) Vi har inget färgtema jätte tråkigt men jag kan inte bestämma mig
  • Darling Daisy

Nä, inget färgtema här heller! Får se om det blir något framöver
    Tycker att det är så vackert när dukning och allt är genomtänkt och går i fina färger.

Är inte så dunderhaj på matlagning själv heller, men tänker försöka i alla fall. Funderar på att beställa typ en "basbuffé" från nån cateringfirma och sen komplettera med lite egna rätter.

Eftersom vi har valt en förmiddagsvigsel så kommer vi att bjuda på både lunch och middag, så för oss blir det ju ganska viktigt att hålla nere kostnaderna. Tror att det blir en sommarlätt buffé, tårta och kaffe till lunchen. Sen på kvällen funderar vi på grillat, förmodligen också någon slags bufféliknande variant (i alla fall inte trerätters sittande middag). Och så min personliga favvo: efterrättsbuffé (frukt, godis, tårtor odyl på ett stort härligt bord) Mmmmm! 

• Liina86
    Sommarbrud skrev 2011-02-09 08:42:39 följande:
    Vi har redan skickat våra inbjudningar, här är det många som redan bokat semester och har ställen de åker till så ute i god tid om ngn ska komma :)

Vi har hyrt ett helt ställe så alla gäster ska bo kvar och även vi såklart:) Så vi har hyrt så det finns 5 olika hus med hotellrum i. Så vi ska ha ett eget hus för vi har inte bjudit så många så alla rum blir fulla. Men det är super praktiskt att bo hemma vi hade nog gjort det om våran son hade varit med nu har vi barnvakt till honom så han sover hemma med sin kusin plus barnvakt.
    Vi ska också bo där festen är. Tyvärr har vi inte möjlighet att betala gästernas rum men vi har ordnat ett rabatterat pris och önskar oss i present att de ska bo kvar. Vi, våra närmaste familjer och en del vänner kommer redan på fredagen och det känns jättekul =) 
Svar på tråden Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii