• mazlin

Klarar verkligen inte av att börja kolla efter en bröllopsklänning

Jag får sådan ångest, vi har bestämt oss för att gifta oss maj 2011. Helt underbart men jag får sådan ångest över att jag måste hitta en brudklänning. Jag har sådana problem att hitta kläder i vanliga fall att jag vågar inte gå in i en bröllopsbutik. 

Jag är kort av mig, 156cm och väger ynka 44kg så jag är smal. Har en mindre A kupa mer åt AA hållet. Så kort, liten och nätt.. jag är inte speciellt förtjust i urringade saker eftersom det finns inga tuttar att fylla ut med. Och förså min ångest av att komma in en butik och inse att det finns inga storlekar som passar mig..
    Jag går in på hm och testar kläder i xs som är värdelöst, JC har kläder i xxs som jag nu börjat hitta en del kläder av nu.  

• Svar på tråden Klarar verkligen inte av att börja kolla efter en bröllopsklänning
  • TheD

Jag tänker inte skriva "jag förstår dig" för det är bara fel när folk säger/skriver så och de vet inte allas hur det känns...

Börja med att ringa till nutiker och förklara hur du mår och känner inför det hela och därfirån kan butiken berätta vad dem har och vad som kan erbjudas :)

Börja tänka positivt för annars kommer allt som har med bröllopet göra vara dåligt, tråkigt, värdelös etc. Du kommer inte mår bättre och inte din man heller.

Kram på dig!

Det ordnar sig:)

God Jul!

• melondoft

Jag har problem åt andra hållet... Men som TheD säger, ring och hör efter. Sen kan sömmerskor göra underverk med en klänning som är för stor, det går att sy in! Alternativt ta kontakt med en sömmerska som kan sy en från grunden, efter DINA mått. Då behöver du inte må dåligt över att de är för stora, då blir den perfekt just för dig! :)

Lycka till och kram! 

• tonårsmorsa

Brudbutikerna har sömmerskor som kan fixa ändringar, så behöver det bara tas in lite här och där går nog det mesta att ordna. Det som jag tycker är knepigast för oss "kortisar" är att måttet mellan byst och höft oftast inte stämmer. På mig saknas ca 5 cm på längden just där och det går inte alltid att justera. Det är ju tyvärr inte så enkelt att bara ta av klänningen på längden. Ett alternativ kan då vara att titta på tvådelade brudklänningar.

Och för den som har liten byst tycker jag det är snyggt med hel framsida, som denna t.ex:
    www.bestbridalprices.com/la-sposa-wedding-dresses-style-letonia-p-54675.html

• förlovadflicka

Men beställt måttbeställt från kina då! Mycket billigare, och de kan sy upp en precis som du vill ha den! Och de tycker inte att det är konstigt med små människor där nere... ;) Det kommer gå bra för dig, har alltid tyckt att det är jättefint att vara så liten och nätt om det är en tröst :) (vilket det säkert inte är :P) Men det löser sig, du vet, här i Sverige finns ingenting om man jämför med vad som går att köpa via internet :) Finns trådar om kinaklänningar, sök efter dem så hittar du grejer :) Och var inte orolig, det låter som en skröna men det finns en klänning för alla :D Lycka till, tjejen :)

• Dejli

Det finns massor med modeller som passar om man är liten och smal! Det gäller bara att gå in för det med öppet sinne :) Ring runt lite innan som sagt ovan, så behöver du inte bli besviken när du kommer dit om det inte finns hemma.

Annars är nog sy upp det enklaste och bäst för självförtroendet.

• Miu

Din längd är inga problem eftersom det är lätt att sy upp många klänningar. Din vikt är heller inga problem. Jag är 165cm och väger ynka 41 kg och jag hittade en klänning direkt. Den satt helt 100% perfekt. Behöver varken sys in eller tas upp. Det är en storlek 32. 

Du kan säkert ha storlek 32 och sy upp längden eller ha en liten 34:a med korsett snörning och dra åt max :)

Dom flesta brudklänningarna jag har sett har lite extra plats över bysten. Och då glipar det lätt om man inte fyller ut. Men det finns ju som tur är massor av bra bhar och andra tillbehör som tejp och liknande. Så det blir nog inga problem att hitta en klänning som sitter bra över bysten. 

• Snigel Bee

Försök och sluta oroa dig och ge dig ut till butikerna! =) Dom kan göra underverk i affären många av dem. När det gäller brösten så finns det så att man kan sy din inlägg som lyfter och fyller ut. Det fick jag göra. Blev skitbra. Sen som många andra redan har sagt så kan man sy in. Tror faktiskt att just du kan ha modeller som inte många andra kan! =) Den klänningen någon länkade till här tyckte jag var jättefin men jag skulle aldrig kunna ha på mig en sån men du kan säkert. Gå dit med någon du litar på är ärligt och som du har kul med. Gör det till en rolig dag, planera in kanske en frukost innan ute, lunch och fika och emellan gå runt och titta.
    Om du hittar nån klänningen som du tkr om men så kanske den sitter löst vid brösten el att du hittar nåt annat fel så bli inte ledsen direkt och gå därifrån. Utan fråga dem, går detta att fixa, hur fixar man detta, så hjälper de dig säkert.
    Jag köpte min klänning i Johans högtidskläder i göteborg och dom va så snälla och verkligen hjälpte mig efter att jag hittade "min" klänning. Min va för stor vid brösten, behövde sys in och även kortas ner. Allt gjordes och den satt helt perfekt. Inlägg las i klänningen och brösten lyftes och det fyllde ut. Blev så bra.
    Om det är så att du vet me att du har svårt för att hitta så råder jag dig verkligen till att börja NU. Det kan bli problem annars.
    Du kmr hitta din klänning och du kmr känna dig sååå fin, e helt säker på det.
    Kram tjejen och gå ut i butikerna me dig! =)

• Mörk Ängel

Skillnaden från att gå in i vanlig klädbutik och en butik med brudklänningar är att man får hjälp när man testar klänningarna och sällan är dessa perfekta på en gång. Då nålar man ju och får hjälp att hålla in den på rätt ställen så att man får en bild av hur den kommer att se ut.
    Du får den hjälpen du behöver och komma att kunna hitta klänningen som är för dig!

• mazlin

Tack för era ord. 
    Jag hade ingen aning om att de fanns klänningar ner till storlek 42 och att det även fanns möjlighet till ändringar i butiker. Jag ska ta tag i det efter nyår är min tanke 

• SweetPearl

Jag köpte min brudklänning på Tradera och man kunde få den måttsydd mot ett tillägg på 200 kr. Så har du ångest över att prova så kan du ju alltid titta på bilderna. Och beställa den klänning du tycker om på bild i dina egna mått. Då passar den ju direkt när du får hem den och provar. Fick min klänning för ca 2200 kr på Tradera

• annab3

Hej!

Har en liten (kanske snål ) fundering... har inte varit ute och tittat på klänningar än, men tror ni det är billigare att sy upp en klänning än att köpa en, när man är liten? Tänkte att det inte går åt så mycket tyg då... Vad tror ni?

• Novanna

Hej!

Vill tipsa om Lillys klänningar, speciellt denna modell som jag har fastnat för själv.

www.lilly.dk/Default.aspx&ProductID=PROD1011&GroupID=GROUP8&VariantID=VO59

Är längre än dig men "saknar" också byst att fylla ut andra klänningar med. Denna klänning är verkligen helt fantastisk för den går så högt upp och är draperad så det är bättre med en liten byst  (till skillnad från modellen på bilden). En klänning får sedan nästan alltid justeras på längden så det är inget konstigt.

Lycka till med allt!

• Sarastiko

Jag hade motsatta problem men jag hade ångest jag med... Samma känsla att man är helt fel. MEN de är så otroligt kunniga i butikerna så de hjälper dig! Man behöver inte skämmas så ut o testa. Man känner sig som en prinsessa, det gjorde jag trots alldeles för många kg.

vars i landet finns du? Så kanske vi kan tipsa dig om bra butiker? =)

Svar på tråden Klarar verkligen inte av att börja kolla efter en bröllopsklänning