Inlägg från: lovvydovvy |Visa alla inlägg
  • lovvydovvy

Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

Trattkantarellsoppa med rökt rådjursskav och örtbröd till förrätt

Älgstek (tjälknul) troligtvis med vin- och chokladsås, potatisgratäng och grönsallad till huvudrätt

Någon lätt dessert med antingen äpple eller vinbär (gifter oss i september så är ju säsong för äpplen)

Bröllopstårta och kaffe

• lovvydovvy
    Etheleglin skrev 2011-01-01 18:03:17 följande:
    Det har väldigt lite att göra med "vett och etikett" att buffé för mig ger en känsla av rörighet. Att gäster ska behöva gå ifrån bordet, vänta på sin tur, ta själva osv är för mig inte okej vid ett bröllop. Det i sig bryter snarare mot flertalet etikettsregler om att damer inte får lämna bordet förrän efter huvudrätten, herrarna efter efterrätten osv.

Både jag och min blivande make är studenter och har sålunda varit på vår beskärda del av sittningar, och det finns faktiskt en anledning till att dessa delas in i ful-sitsar och fin-sitsar. Och enligt dessa kriterier bör ett bröllop verkligen klassas som en fin-sits där servering ingår.

Och att servering skulle behöva bli dyrt stämmer inte alls, det krävs oftast bara en servitör per tio gäster om han/hon har någorlunda vana. Och att hitta några vänner som kan ställa upp behöver inte kosta mer än tacksamhet. Och även om det skulle kosta lite extra, är det inte värt det? Man gifter sig bara en gång (förhoppningsvis).

Min åsikt är att buffé är en nödlösning; en icke eftersträvansvärd sådan. 
    Håller med, är det någon gång man vill ta i lite extra så är det ju vid sitt eget bröllop. Bordsservering ger en festlig känsla tycker jag. Har aldrigt tyckt att buffé är särskilt trevligt eller festligt.
  • lovvydovvy
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 14:22:31 följande:
    Nej, men då är det ju upp till er som tycker det är ofint,
    som sagt - andra kan tycka att buffé är mer fint och påkostat.

Man klankar inte ner på andra för det.
    Men gisses vad du tar i och tolkar in i vad alla skriver. Det är ingen som "hoppar på dig" eller tycker att det du ska ha är ofint. Forumet är en plats för att uttrycka sina tankar och tåsikter och det är tråkigt om du tar illa vid dig men dina inlägg är väldigt anklagande, defensiva och högljudda.
Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???