Inlägg från: Fossing77 |Visa alla inlägg
  • Fossing77

Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

Tja, smaken är ju som bekant olika så jag tror att vilket som kan funka bara man planerar det ordentligt. Vi ska ha vår fest på First Hotel Grand och då ingår personal i priset för maten, så det blev smidigt för oss och inte jättedyrt heller. Menyerna kostar 3-400 kr/kuvert exkl alkohol och då slipper vi tänka på allt, dukning, disk, påfyllningar, allt... Så festen fick kosta lite mer just för att vi vill slippa tänka på allt det där praktiska under middagen. Annars är det alltid vi som står där och plockar i faten och lagar maten. Ska man slippa det nån gång så är det väl den dagen tänkte vi. :)

Lite off-topic, förlåt. Men jag tror att man kan få alla varianter att funka bara man tänker ut det hela innan. Det är ju trots allt man själv som ska få det som man vill på sin stora dag. :)

Vi kommer ha förrätt, varmrätt och kaffe m tårta. Lutar åt något skaldjursalternativ till förrät och kött till varmrätt, dock har vi lite allergier att ta hänsyn till så de får ju andra alternativ. :) Tårtan lutar åt passionsfruktsmousse och choklad... Mumma!

• Fossing77
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 07:19:19 följande:
    Måste även påpeka att ALLA har inte råd med vissa saker,
    vissa prioritertar andra saker före vissa saker.
    Och då kan man inte bara komma och säga att "det är väl bara att spara några månader till" för så är det inte alls!
    Vissa kan behöva spara väldigt länge på bara några tusenlappar och andra kanse inte vill vänta 5 år på bröllop!

jag säger bara det; vissa prioriterar annorlunda.

Nu tillhör inte jag dom som har så dåligt med pengar - men jag vill bara att detta faktiskt ska FRAMKOMMA också. Man får ju ha lite förståelse med!
    Jag förstår dig precis. :) Huvudsaken måste ju vara att man får det som man vill och är nöjd själv. Man har ju festen för att man vill dela med sig till sina nära och kära av sin stora dag, inte för att göra någon annan nöjd. Man får ju helt enkelt utgå från de medel man har och sedan matcha det med vad man vill göra och sedan köra på det, och då tror jag att allt blir bra oavsett om man bjuder på korv och bröd i trädgården eller 7-rätters på lyxkrog. Jag hoppas och tror att ens vänner är nöjda med vad som än bjuds, för förhoppningsvis är de där för att fira med er och inte för att ha åsikter om mat och organisation. :) Jag tycker er buffé låter jättemysig, och hade gärna gjort likadant om vi hittat en bra lokal. Häromkring är alla lokaler där man kan fixa så själv antingen för små eller ser ut som läskiga skol-aulor, så vi fick ta Grand med full service. Inte för att jag lider av att det blev så, om du förstår mig... ;) Men jag hade absolut kunnat tänka mig att göra som ni. :)

Vad jag vill komma till med mitt svammel är... Är ni nöjda, så ska era gäster också vara det. Så det så. :)
  • Fossing77
    MrsT2011 skrev 2011-01-01 22:55:05 följande:
    Etheleglin och Fossing77: Vad skönt att vi är några stycken som resonerar likadant!! Jag är helt på samma linje som ni! Verkar vara meningslöst att diskutera fördelarna med trerätters klassisk middag på bröllopstorget nu för tiden...
    Jag tycker absolut att en 3-rätters hör till ett bröllop, om brudparet själva tycker det. :) Vill brudparet bjuda på varmkorv, så absolut, kör på det! :) Var och en tänker olika och det viktigaste måste ju vara att brudparet är nöjda med sin dag, och det tror jag att både vänner och familj förstår och är glada att de får delta i dagen. Man kan inte stöpa alla i samma form, och tur är väl det. Hade varit gräsligt tråkigt om det var så. :)

Sen kan man ju diskutera för och emot det ena eller andra i all oändlighet, det viktiga är ju bara att man faktiskt låter andra har sin åsikt och sina tankar utan att för den delen klanka ner på varandra för det. BT finns ju för att hämta inspiration och ge nya vinklar på saker och ting, det är iaf det jag använder det till och då är det ju bara berikande för mig att få höra andras åsikter om saker jag kanske inte alls tänkt på på samma sätt. :)

Är själv något av en diskussions-junkie och älskar en god diskussion med många argument (en störning från studenttiden tror jag ;)) men man måste låta andra ha sina åsikter även om man inte håller med. Ingen är väl sämre eller mer ouppfostrad för att de vill ha en buffé på sitt bröllop? Nej, jag tycker verkligen det är spännande att se hur alla har olika lösningar på maten och läser här med stort intresse. :) Så kom gärna med mer tips, både på bufféer och flerrättersmiddagar. :)
  • Fossing77
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 12:59:17 följande:
    Visst är det roligt att vi gör olika:)
    Själv tycker jag inte det finns något som är finare än något annat, man blir bjuden och då är det ju liksom en fin gest att bli det:)

Många tycker att det är finare med t.ex buffé än 3-rätters kan jag ju skvallra om för er som tycker ni är mycket finare ;)
    Dom menar på att i buffé får dom ta så mycket dom orkar tills dom blir mätta! Mycket mer generöst än att någon annan ska lassa upp en bit på en tallrik och tala om att: det här få ni minsann bli mätta på ;)
    Så är det.

Så det kan vara vad det vill! Huvudsaken är som sagt att man är nöjd som brudpar och vet vad ens gäster önskar :) Och att alla har trevligt! Det behöver inte vara så stelt och fint alltid!
    Jag var på bröllop med grillning i trädgården för 2 år sen - GUD vad roligt vi hade - och maten var TOPPEN!
    Mycket vackert och inte alls ofint :)
    Mysigt tycker jag!
    Det är ju skillnaderna som gör det tycker jag. :) Tänk om många vänner gifter sig och alla bröllop vore likadana och inte ett dugg personliga. Hua! Mer personlighet och variation tycker jag! :)
  • Fossing77
    JulyBrud skrev 2011-01-02 13:06:23 följande:
    Försöker igen :)

Gifter oss 2:a Juli, tema: romantisk rokoko

Förrätt: carpaccio på vilt, basilikadressing, parmesanflakes, rostade pinjenötter och ruccola.

Huvudrätt ej helt bestämd, kanske: Rådjurssadel eller hjortfilé med hasselbakspotatis och en god sås? Kom gärna med förslag som passar in med den övriga menyn :)

Efterrätt: Mandelmjölkspannacotta med rårörda hjortron, en kola på havtorn och till det macaroner med krämig fyllning, m m m...

Till sist: Tårta!
    Oooo... låter supergott!!! Vi åt rådjur nu på nyår, med blåbärssås (!) Låter heltokigt, men faktiskt jättegott. Gjord på kraftigt rödvin och blåbär. Funkar väldigt bra med rådjur och hjort. :)
  • Fossing77

Jag tycker dom som vill diskutera bufféen "finhet eller ofinhet" startar en tråd för det :) Så kan vi som vill prata mat, prata vidare här, som var meningen med tråden från början. :) Så slutar vi vara konstant off-topic med. :)

• Fossing77
    Fossing77 skrev 2011-01-03 12:41:53 följande:
    Jag tycker dom som vill diskutera bufféen "finhet eller ofinhet" startar en tråd för det :) Så kan vi som vill prata mat, prata vidare här, som var meningen med tråden från början. :) Så slutar vi vara konstant off-topic med. :)
    Stavar illa med... bufféens ska det ju vara... :)
  • Fossing77
    JulyBrud skrev 2011-01-09 12:39:38 följande:
    Mmm, rådjur med blåbärssås, låter både heltokigt och jättegott :P Lägger till det på idélistan, tack!
    säg till om du vill ha receptet :) låter rätt konstigt, men var suveränt gott!
  • Fossing77
    Oooops skrev 2011-01-20 11:49:48 följande:

Förrätten: Inte bestämd ännu, men det blir nåt med skaldjur

Varmrätt: Helgrillad fläskfile med nån slags potatis kantarellsås en god sallad och smör å bröd

Efterrätt: Kaffe & Praliner

Tårta: Cupcakes

Sen har vi tänkt ha små smördegs bakelser med en fyllning på mascarponeost, räkor, dill, chilli till bubblet innan vi kommer till lokalen.

Dom där smördegsbakelserna låter mumma! Har du något recept att dela med dig av?
Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???