• LisaEleonor

Pris för godisbuffe?

Jag och fästmannen pratar om att ha en snacks/godisbuffe på bröllopet, med ca 65 gäster. Inte något särskilt stort, kanske fyra-sex sorters godis och lite chips. Problemet är att jag har absolut ingen aning om hur mycket det kommer kosta, tycker det är svårt att få en känsla för det. Hur många kilo godis behövs?

Är det någon som haft en? Kan ni berätta hur många gäster ni varit och hur mycket det kostade?

• Svar på tråden Pris för godisbuffe?
  • förlovadflicka

Vilken fråga, "varför ska man ha godisbuffé?" Det är så otroligt snyggt, man kan göra jättemycket fint med det och det är gott ^^ (menar inget illa om frågan , är bara en sån godisgris :P)
    Vi ska ha godisbuffé på vårt öppet hus innan festen men då ska vi också ha tårt och kak-buffé så det är ju inte som att man måste älska godis för att få något att äta. Gillar man inget sött är det lite synd om en dock men vi har inga nära som inte kan ta en tårtbit nån gång då och då iaf. Och förhoppningsvis kommer inte folk bara för att äta, jag hade inte brytt mig om det inte fanns något jag tyckte om, var nyligen på ett sånt bröllop, de bjöd inte på mat, bara kakor och det var inte särskilt gott men det spelar väl ingen roll? :)

• Emblas Mamma

haha jag tycker det är jättegott med godis och kakor och tårta MEN det får absolut inte vara på samma gång.
    Det blir på tok för mycket!
    Det är nog smart att ha lite dryck, frukt och annat emellan.

Min sambos bror med familj brukar bjuda på kakor på kalas. Ett stort kakfat med fullt av godis i skålar. Detta är INTE till kaffet utan man äter bara kakor och godis.
    Sen mår an sådär.
    Efter det så bjuder dom på tårta och kaffe. Och sanningen är att hur mycket godisgris jag är så mår jag hemskt illa när tårtan kommer ovanpå allt.
    Jag vill bara ha något saftigt, vattnigt eller nyttigt och inte kakigt :)

Det får absolut inte bli för mycket!
    Därför ska vi ha BÅDE godis och lite frukter :) Och absolut inte direkt efter tårtan utan vi väntar lite..

det får ju inte bli massa kaka på kaka ;)

• FelizLane

Har varit på bröllop med godisbuffe. Dom hade frukt också. Vi var ca 150 gäster.. De hade sina favvogodisar  tror det var 4 olika sorter. Med två stora skålar av varje. Ändå tog det inte slut. Men däremot var frukten en riktigt Hit... Det gick åt som smör.

• 1700tal
    förlovadflicka skrev 2010-12-30 07:58:52 följande:
    Vilken fråga, "varför ska man ha godisbuffé?" Det är så otroligt snyggt, man kan göra jättemycket fint med det och det är gott ^^ (menar inget illa om frågan , är bara en sån godisgris :P)
    Vi ska ha godisbuffé på vårt öppet hus innan festen men då ska vi också ha tårt och kak-buffé så det är ju inte som att man måste älska godis för att få något att äta. Gillar man inget sött är det lite synd om en dock men vi har inga nära som inte kan ta en tårtbit nån gång då och då iaf. Och förhoppningsvis kommer inte folk bara för att äta, jag hade inte brytt mig om det inte fanns något jag tyckte om, var nyligen på ett sånt bröllop, de bjöd inte på mat, bara kakor och det var inte särskilt gott men det spelar väl ingen roll? :)
    Jo, men som jag sa - jag såg ett Anna Skipperbord framför mig men tonvis med godis istället för mat.... Inte några små skålar med plockgodis och snacks. Det var ju jag som nog misstolkade hela trådstarten..

Har man bara frukt oxå, då är det ju grönt och alla blir nöjda! Och har man kakor och tårta oxå, då är det ju som vilket kalas som helst. Men 100 pers som godisfrossar - huuu jedamej!
  • LisaEleonor

Det är klart vi ska ha annat också, och det är inte direkt så att vi tvingar folk att äta.

Men det vore skönt om det inte tog slut efter halva kvällen, så det är mängden som är problemet.

• gotmynailsdid

Tycker att lösgodis och chips känns lite... nja, jag vet inte. Typ fredagsmys hemma hos familjen Svensson? Asså inget fel med det, men lite för alldagligt typ. Istället för att dunka ut stora skålar med lösviktsgodis kanske det är trevligare att ställa fram snygga, stora glasburkar och kanske nån cool glasvas fyllda med söta klubbor, färgglada pulverfyllda "tefat" och typ kolor och chokladpraliner i snyggt papper? På Martin Olsson har dom stora påsar (tror på typ mellan 1-2 kg?) med sjyssta praliner i olika färg o form från italienska Per Te. Jättegoda och väldigt fina utan att det drar iväg i priset. Om man nu veeerkligen vill ha chips också är det ju kanske lite fräschare att lägga upp en snygg korg fylld med småpåsar (alltså den här absolut minsta storleken som typ alla chipsmärken har) från engelska Tyrells? Då håller man ju temat man önskar men gör det utan att det blir OLW o Karamellkungen liksom....

• gotmynailsdid

....och då menar jag alltså att klubborna, pralinerna o alla olika sorter liksom ligger i varsin egen burk ;)
    Haha, hade en jäkligt bra bild i huvet jag försökte förmedla där...

• justlove

du kan alltid söka på google då kan du skriva beräkna bufe så fins det en del sidor som ger tips för hur mycket av vissa saker har dock inte hittat godis:P

men frukt oich sådant efter mat och tårta är ingen dum ide vi ska ha i alla fall frukt och chips va det tänkt vi är nog lika många som ni ska vara=)

om ni har två olika sorters chips så kanske ni ska ha 3-4 påsar stora påsar=) samt  4 kg godis. troligen mer chips.

• Klantus

För mig är en godisbuffé såhär

Vackert godis i vackra burkar :)

• Emblas Mamma
    Klantus skrev 2011-01-02 19:26:54 följande:

VAR hittar man sånt häftigt godis hän? :D
    Ser så gammeldags ut :P fint!
  • Klantus

Det va en klurigare fråga :) Jag vet faktiskt inte riktigt.. Men om inte annat går det garanterat att beställa från USA eller liknande.. Man kan även göra godis själv..

• förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 19:32:10 följande:
    VAR hittar man sånt häftigt godis hän? :D
    Ser så gammeldags ut :P fint!
    Du får väl leta efter godisbutiker där du bor. Brukar finnas gulliga grejer i typ såna små söta butiker som har lite inredning, lite godis, du vet :)
  • Dejli

Ser ut som ett helt bord med Grännapolkagrisar ;) Ser fint ut, men skulle verkligen inte vilka slabba med jätteklubbor på ett bröllop... Men går säkert att göra lika färgglatt och fint med mer lättätet godis.

• förlovadflicka
    Dejli skrev 2011-01-02 20:15:57 följande:
    Ser ut som ett helt bord med Grännapolkagrisar ;) Ser fint ut, men skulle verkligen inte vilka slabba med jätteklubbor på ett bröllop... Men går säkert att göra lika färgglatt och fint med mer lättätet godis.
    Vi ska köpa såna stora klubbor att ha ändå, barnen kan gilla det och det gör jättemycket för det estetiska att ha lite olika längder, former och färger :)
  • Dazzle

Det här hjälper dig nog inte med priset men ang bilden som var ovan så finns det många företag som gör konstigt godis. Det finns ett företag i stockholm som tillverkar klubbor som ser ut som roser men som är gjorda av polkagrisar, de har rödvita och röda vad jag vet iaf. Vi såg dem på en marknad å min kompis beställde till sitt bröllop och hade som gästgodis. Smarrigt värre... fast man ville knappt äta upp dem! Tror man kan googla å hitta massor... Har man barn som kommer så tänk en hög skål med godishalsband.. flott å se å gott å ta, även som vuxen... =). Iofs färgar de av sig lite mot huden men det vet nog många vuxna. Däremot ville jag säga att vi har varit på bröllop där de haft snacksbuffe å något jag tänker på är hur flötig man blir om fingrarna å med alla människor i festkläder, jag vet jag var lite skraj för min klänning.. Kör vi buffebord blir det frukt och godis.

• gotmynailsdid
    Klantus skrev 2011-01-02 19:26:54 följande:

EXAKT det här jag menade i mitt inlägg....
  • förlovadflicka
    gotmynailsdid skrev 2011-01-02 16:40:12 följande:
    Tycker att lösgodis och chips känns lite... nja, jag vet inte. Typ fredagsmys hemma hos familjen Svensson? Asså inget fel med det, men lite för alldagligt typ. Istället för att dunka ut stora skålar med lösviktsgodis kanske det är trevligare att ställa fram snygga, stora glasburkar och kanske nån cool glasvas fyllda med söta klubbor, färgglada pulverfyllda "tefat" och typ kolor och chokladpraliner i snyggt papper? På Martin Olsson har dom stora påsar (tror på typ mellan 1-2 kg?) med sjyssta praliner i olika färg o form från italienska Per Te. Jättegoda och väldigt fina utan att det drar iväg i priset. Om man nu veeerkligen vill ha chips också är det ju kanske lite fräschare att lägga upp en snygg korg fylld med småpåsar (alltså den här absolut minsta storleken som typ alla chipsmärken har) från engelska Tyrells? Då håller man ju temat man önskar men gör det utan att det blir OLW o Karamellkungen liksom....
    Missade ditt inlägg, precis vad jag tänker, hur kul är det att sätta fram lite lösgodis? Då kan man ju lika gärna vara utan, man vill ju inte att det ska bli barnkalas...
Svar på tråden Pris för godisbuffe?