Inlägg från: Digital Dreams |Visa alla inlägg
  • Digital Dreams

Reklam på forumet!

1)
    Vad är orsaken till att man inte får göra "smyreklam"?
    Det finns ju faktiskt ibland orsak till att ge medlemmar tips om ens egna tjänster, och jag ser inget direkt fel i att man får nämna det.
    Tex så driver jag både ****/***byrå, samt **-verksamhet, och är det någon som frågar om det finns nån billig i Umeåtrakten tex så kan det väl inte göra så mycket att man nämner det....
    (OBSERVERA detta var nu inte menat som reklam för mig själv om nu nån fritidspolis trodde det!)

Enda orsaken jag kan komma på att man inte får ens nämna företag/produkter/verksamhet som man själv har kunskap och har ett finger med i är att FL/BT endast är intresserade av att tjäna pengar på att hoppas att dessa personer/företag istället kommer att annonsera på sidan.
    Tro mig, jag skulle aldrig ha en enda tanka på att annonsera då annonspriserna för dessa sidor är ENORMA.
    Det skulle absolut aldrig vara lönt för såna som mig.

Känns ganska löjligt att om nån tex frågar om det finns nån ********* att hyra billigt, att man inte får tipsa om att "du kan få hyra min billigt", även om jag bara skulle ta någon hundralapp symboliskt för hyran. Nä, då anses det vara "smygreklam" som inte FL/BT tjänade pengar på......

2)
    Och detta med dubbla konton baserat på att kolla IP-nummer.....

My god.... Om båda i förhållandet (blivande brudparet) har varsitt konto här så är det alltså i strid mot BT:s regler????
    Snacka om att även fortsättningsvis måla in sig i ett hörn där endast brudarna är välkomna här, och inte brudgummen!

Har kollat runt en hel del bland liknande bröllopsforum och inte hittat samma "gestapo"-fasoner nån annanstans. Varken Bröllopsguiden.se eller Bröllopsforumet.se verkar ha dessa konstiga regler vad jag kan se, varför då här?

(nu lär detta inlägg bli raderat snabbare än det skrevs, och risken finns väl att jag blir bannad också, men jag hoppas att det får stå kvar tills jag åtminstone fått svar på mina frågor och funderingar!)

• Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 00:31:32 följande:
    Jag delar upp ditt inlägg så att det blir mera överskådligt.
    När man blir medlem på Bröllopstorget så godkänner man medlemsvillkoren.
    I dessa står det klart och tydligt att reklam i forumet inte är tillåtet och att man förbinder sig att följa de regler som gäller på sajten.
    Det innebär således att man som företagare inte får använda forumet till att göra reklam för den egna verksamheten eller erbjuda varor och tjänser på sajten.
    Vi erbjuder möjligheten att annonsera och det vore fruktansvärt fult gjort mot de som faktiskt betalar för annonsplatser att tillåta övriga företagare att sprida reklam gratis via forumet.
    Detta är förövrigt en mycket gammal regel på BT.
    Digital Dreams skrev 2010-12-30 19:40:25 följande:

2)

My god.... Om båda i förhållandet (blivande brudparet) har varsitt konto här så är det alltså i strid mot BT:s regler????
    Snacka om att även fortsättningsvis måla in sig i ett hörn där endast brudarna är välkomna här, och inte brudgummen!

Har kollat runt en hel del bland liknande bröllopsforum och inte hittat samma "gestapo"-fasoner nån annanstans. Varken http://Br%C3%B6llopsguiden.se eller http://Br%C3%B6llopsforumet.se verkar ha dessa konstiga regler vad jag kan se, varför då här?

(nu lär detta inlägg bli raderat snabbare än det skrevs, och risken finns väl att jag blir bannad också, men jag hoppas att det får stå kvar tills jag åtminstone fått svar på mina frågor och funderingar!)

Jo, det resonemanget köper jag naturligtvis, men det egentligen inte det som jag reagerade mot.
    Det jag reagerade på var om "smygreklam" på så vis att man inte får nämna att man säljer/tillhandahåller något som medlemmar kanske efterfrågar, då är det direkt "smyreklam".
    Jag förstår absolut att man inte kan tillåta konton vars enda syfte är att sälja in sin egen reklam, då är det självklart orättvist mot betalande annonsörer.
    Men, låt säga att jag sysslesätter mig som DJ på fritiden och någon undrar om det är nån som vet av en DJ eller bara hyra av utrustning billigt i tex Umeå-området, och jag då skulle svara att jag har en liten anläggning du kan få hyra för en femhundring över helgen.
    Detta skulle raderas och anses vara i strid mot reglerna, trots att det förmodligen endast skulle vara en "engångsaffär", dvs inget som man hade annonserat för 20-30.000kr på i forumet för. Det skulle antagligen bli 19.500-29.500kr back! Haha!

Det är dessa "småaktigheter" som jag reagerar på! Dvs man måste ha lite fingertoppskänsla när man sållar bland "annonserna" så att säga.
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 00:31:32 följande:
    Digital Dreams skrev 2010-12-30 19:40:25 följande:

2)

Har kollat runt en hel del bland liknande bröllopsforum och inte hittat samma "gestapo"-fasoner nån annanstans. Varken http://Br%C3%B6llopsguiden.se eller http://Br%C3%B6llopsforumet.se verkar ha dessa konstiga regler vad jag kan se, varför då här?

Varför skulle inlägget raderas?

När det gäller dubbelkonton så står det även i medlemsvillkoren att det är ett konto per fysisk person som gäller. Det innebär självklart att det är tillåtet för två personer i samma hushåll att ha ett varsitt konto på BT men det är inte tillåtet för en person att ha multipla konton eller för t.ex företagare att registrera flera konton för att sprida reklam.

Här är en länkar till
    medlemsvillkoren
    www.brollopstorget.se/Medlemmar/medlemsvillko...
    Reklampolicy:
    www.brollopstorget.se/Information/reklampolic...
    Forumregler:
    www.brollopstorget.se/Forum/a_regler.php

Nej självklart ska inte dubbelkonton tillåtas användas för att sprida otillåten reklam.
    Men samtidigt så kan man inte leka polis och anse att alla med samma IP skulle vara dubbelkonton i syfte att "trolla" eller sprida reklam.

Dessa regler gör att många aldrig skulle våga tipsa om nåt företag/tjänst/produkt av rädsla för att anklagas felaktigt.

Det har nämligen hänt förr! Här vet jag inte, men på FL har det hänt, och det är tragiskt!

Samma sak gäller här, nämligen lite fingertoppskänsla, samt att gå efter devisen att "hellre fria än fälla" och istället "jaga" de som verkligen har onda avsikter!

Eller vad tycker Ni?

• Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 01:01:35 följande:
    I och med att du tjänar på en tjänst/vara som du tillhandahåller så blir det ju reklam d.v.s ett icke oberoende tips
    Det är därför sådant ryker all väg ifrån forumet.
    Småaktigt kan det kanske tyckas vara men någonstans måste gränsen sättas och det ska också vara möjligt att hålla efter.
    Ja, småaktigt är det!

Andra forum har regler också, det vet jag, men inte såna här "Gestapo-fasoner", vilket gör att det blir en olustkänsla på forumet.
    Du vet själv att det då och då diskuteras om detta både här och FL.

Tex Bröllopsforumet har inte heller så där hårda regler, inte heller en del andra forum jag varit på.
    Kollar man många andra forum har dom en speciell avdelning i forumet där medlemmarna kan annonsera gratis om varor eller tjänster, så länge det inte är rena företagsannonser. 
    Det tycker jag är schyst! 
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 01:05:12 följande:
    Det brukar ärligt talat inte vara så svårt att avgöra om det är reklam eller inte och speciellt inte när det ofta upprepas eller flera användare tipsar om samma sak och där man har samma ip-nummer. Eller när en medlems enda medverkan på en sajt är att tipsa om samma företag, vara eller tjänst.
    Så vi använder fingertoppskänsla och finns det inga klara kopplingar så brukar vi fria före än att fälla.
    Det låter bra!
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 01:16:54 följande:
    Huvva ja visst diskuteras regler av och till både här och på FL och så är det ju och faktiskt inget konstigt med det heller.
    Vet inte vad andra tycker, men personligen tycker jag att man verkar ha en rätt "le" inställning när man använder det där bredflinet på smilisen i detta sammanhang.....

Man tar alltså så lätt på medlemmarnas åsikter att man rent av skrattar åt dem då dom diskuterar reglerna.
    För av vilken anledning annars sätter man en sån där "le" smilie?

Nja, vet inte om mitt tålamod orkar mycket mer på det här forumet.....
    Brukar annars vara väldigt förstående och tolerant, men med den murkna attityd som är här så går det nog inte att vara kvar.
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 08:57:50 följande:
    Nej "bredflinet" ska absolut inte tolkas på så sätt utan jag gjorde helt enkelt en ett brett leende utan att använda mig av de redan färdiga smileyikonerna.  Förvånad
    Det kan likställas med detta -->Skrattande

Jag tar absolut inte lätt på medlemmarnas åsikter utan det var bara ett konstaterande från min sida att det diskuteras regler av och till både på FL och BT för så är det.
    Det finns alltid någon som tycker precis som du uttryckte dig här ovan att vissa regler är ett uttryck för "gestapo-fasoner" och det tror jag ärligt talat är väldigt svårt att komma ifrån.
    Ändå så är det så att ett forum alltid måste ha någon form av reglering och det går aldrig att komma ifrån.
    Varför satte jag in tjälknölen så sent?
    Nu ska ja inte älta detta i all evinnerlighet, men det gröna "bredflin" du använde är en smilie som i normala fall används för att visa sig stöddig, ett kaxigt bredflin helt enkelt.

Du tycker inte att det är konstigt att det diskuteras konstiga "Gestapo-regler", men måste samtidigt komma ihåg att det beror inte på att folk endast är "gnälliga", utan det brukar vara en hint om att folk är missnöjda.
    Nu är det ju inte heller alla som "gnäller" öppet på forumet, utan väldigt många håller det inom sig, men missnöjet finns ju där ändå.....

Jag driver själv ett av Nordens största juridikforum, och när jag tog över det för några år sedan var det gnäll om konstiga regler och allmännt missnöje från medlemmarnas sida som ploppade upp med jämna mellanrum.
    Jag tänkte då att det var dags att göra förändringar, så jag satte nya regler där det är mycket högt i tak, och det är egentligen bara när det blir personangrepp som vi går in och agerar.
    De första veckorna var det nästan lite "Vilda Västern" på forumet då några skulle testa våra gränser. Vi stängde av dessa, och sedan ett par år fungerar forumet alldeles utmärkt och växer för var dag!Skrattande

Jag tror därför på att låta medlemmarna tänka själva och "låta dom vara" lite, det gör att sammanhållningen blir bättre. Man slipper tassa runt på tå av oro att göra nåt fel helt enkelt.

Vad tror du om det upplägget?
  • Digital Dreams
    Kjell Präst skrev 2010-12-31 11:41:36 följande:
    Oj, så har jag aldrig tolkat den gröna gubben! Ser det som ett gott skratt helt enkelt!

Här på BT (FL?) kanske det tolkats så, men på andra forum används den för att visa upp ett "kaxigt bredflin" mot den man skiver med.

Kanske är jag färgad av den internetvärld jag lever i då jag jobbar med just webbsidor och olika diskussionsforum, så man lär sig liksom uttrycken på andra håll.
    Här kanske man inte menat så, men för den som liksom jag, kommer utifrån, upplevs det ofta som "kaxigt".

Å andra sidan kan man fråga sig vad som var värt ett "gott skratt" i att det diskuteras forumregler som gör att medlemmarna ofta inte vågar skriva vad dom vill i oron för att bli avstängda, tillsagda eller få sitt inlägg raderat pga svårtolkade regler.

Nej, i mitt tycke anser jag att reglerna ska vara mycket enkla, och att det bör vara högt i tak på dem.

Personangrepp och andra allvarliga övertramp ska däremot inte accepteras så klart!

• Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2010-12-31 12:51:33 följande:
    Nej nu ska jag ta och återgå till familjen och förberedelserna inför nyår Solig

Gott Nytt År! Skål
    Varför satte jag in tjälknölen så sent?
    Jag får passa på att önska dig och alla andra här på forumet ett Gott Nytt År också!

(För att förtydliga detta med smilisen så beror det lite på HUR man använder den. Visst kan den användas även i vänskapligt syfte, men ofta beror det på sammanhanget.
    Hur som helst så lägger jag ner diskussionen om smilisen nu! Tyst )
    1700tal skrev 2010-12-31 12:32:13 följande:
    Tror inte heller det är de "små" inbördes businesstipsen mellan medlemmar som är den stora frågan vad gäller smygreklam utan de som startar konton enkom för att nämna sin butik/webshop/verksamhet i varje inlägg de skriver.

Om jag aktivt efterfrågar en DJ i Umeå här på forumet, då hoppas jag verkligen att du som har kunskap om detta delger det, vare sig du har det själv eller vet någon annan som har det.
    Enligt vad jag uppfattar reglerna så tillåts INGEN som helst "reklam" över huvud taget, alltså inte heller små tips medlemmarna emellan.
    Det är DET som jag opponerar mig mot, då det innebär att man knappast vågar skriva något om detta på forumet.

Jag skulle aldrig våga svara på en efterfrågning av DJ (eller fotograf/webbdesigner) på forumet, då det innebär att jag strider mot reglerna om egenreklam.
    Detta gör att man blir rätt bakbunden på forumet då man både har egna kunskaper och mycket goda kontakter inom branscher som har med bröllop att göra. Därför vågar då inte jag vare sig rekommendera mig själv eller någon nära vän som har kunskapen/tjänsten som efterfrågas.Gråter
  • Digital Dreams
    Moster Stina skrev 2011-01-03 08:13:43 följande:
    Vi2alltid skrev 2010-12-31 19:41:21 följande:
    Jag tycker det är lite svårt att veta var gränsen går ibland... tex som en TS frågar "Hjälp!! Jag behöver en sångerska som kan sjunga på vårt bröllop som är redan i januari" typ... får inte jag skriva "jag är tillgänglig" då? Hur går jag tillväga för att inte göra reklam, när det faktiskt är en person som efterlyser en sångerska? Får jag maila istället?
    Ett sätt kan väl vara att skriva ett personligt meddelande till den som undrat! Det strider väl inte mot policyn tror jag. Då gör man ju liksom inte allmän reklam så att alla ser!
    Förmodligen kan man göra det utan att strida mot reglerna, man håll med om att det är överdrivet!
    Det skapar helt klart en orolig stämning att man inte ska våga skriva nåt med risken att få skit för det....

Nja, jag tycker att man får dämpa reglerna lite som många andra forum.
    Bröllopsforum är väl en nisch där man ofta ger varandra tips och råd just vem/vilka som man kan anlita så det är ganska svårt att inte "göra reklam" om man nu råkar ha bra kontakter.....
Svar på tråden Reklam på forumet!