Besviken på mina föräldrar.. :( obs! långt...
Detta har hänt;
Vi ska gifta oss i sommar & tänkte överraska hela vår familj/släkt
med att skicka "save the date & julkort-i-ett"-kort dagarna innan jul.
Ett trevligt tillkännagivande .. tänkte vi ..
Vi satt och pysslade tillsammans i flera dagar och korten blev jättefina!
De skickades iväg med julfrimärke på, till alla familjer på luciadagen.
( och till mormor som bor utomlands i Europa, två dagar tidigare.)
Allt var noga uträknat så att alla skulle få korten samtidigt d.v.s den 17/12 eller 18/12, trodde vi...
Istället blev det så att mormor fick sitt redan den 14/12 och resten i sverige den 18/12 och 20/12 (??!!)
Jag ringde hem till mamma och pappa 14/12 på kvällen, intet ont anande,
pratade först med mamma, sen med pappa, kände på mig att allt inte var 100%
men alla kan väl ha en dålig dag;
frågar pappa om han äntligen har kommit på vad han önskar sig i julklapp då det inte är många dagar kvar;
han svarar med ironi och anklagan i rösten; - vi har redan fått vår julklapp!
-jaha, vad då? frågar jag
-dina "så kallade" hemliga framtidsplaner..(fortfarande ironiskt)
-vad menar du? har ni redan fått vårat kort eller vad? ( blir helt förvirrad av hans röstläge, har korten kommit fram på en dag, & isåfall varför är de inte glada om de vet att vi ska gifta oss??)
-ja, giftermålet med din sambo i sommar ..
jag; -men hur har ni fått reda på detta? och är ni inte glada för våran skull?
farsan; - mamma pratade med mormor idag och hon hade fått erat kort ( fortfarande torr och anklagande)
jag; - oj! fasen vad tråkigt! vi hade ju tänkt att alla skulle få det samtidigt, det har ju alltid tagit minst 1 vecka för brev att komma fram till mormor.. men nu när ni vet, ska ni inte gratulera oss iallafall?
.. tyst i luren ..
jag (uppgivet men irriterat) ; jaha, det var ju synd! men då får du väl sova så gott då! Hej då!
Detta är bara början tyvärr, & jag vill tillägga att ingen i vår familj har något som helst emot mig, min pojkvän eller giftermålet, tvärtom har du tjatat i många år om när vi ska gifta oss .. så ja fattar noll..
Iallafall; vi blir ju självklart ledsna och besvikna över detta mottagande, men som tur är får vi glada reaktioner från min pojkväns familj och alla våra vänner :)
Det närmar sig julafton och vi ska ses med båda våra familjer under julhelgen som vi alltid har gjort, men min familj hör inte av sig ..
vi väntar på att de ska ringa och åtminstånde tacka för kortet, annars är det ALLTID jag som hör av mig till dem,
men inget händer,
jag känner bara att om inte de tar första steget denna gång så blir det inget julfirande tillsammans detta år, hårt mot hårt.
Jag är ingen långsynt eller konfliktsökande person, men denna gång känner jag verkligen att det är de som gjort oss ledsna med sitt agerande; jag väntar mig absolut inget förlåt från deras sida; det har jag aldrig fått,
men de kan åtminstånde ringa, åtminstånde samma dag på förmiddan, så att vi kan bestämma vilken tid vi ska komma.
Inget händer förrän på eftermiddagen; då "hurra!" ringer mamma,
jag svarar så glatt jag bara kan- Heej!
Mamma ( ursur): -skulle ni inte komma hit idag, var är ni?!
jag; - vi är kvar hos svärmor, ( helt soft & sansad, fasten jag känner hur jag börjar bli upprörd över henes ton och fullkomliga nonnchalans över bröllopet) har ju inte hört något från er & dessutom är vi ledsna över att ni inte har gratulerat oss för bröllopet..
mamma; - det är helt erat val!
jag;- vaddå, vårat val, vad menar du?
mamma; - ett sånt besked ska din familj få reda på först av alla och personligen!
jag: - nej, vi ville att alla skulle få vårat kort och få reda på det samtidigt.
mamma; - ja, då är det ju erat val.
jag: - nej, vårat val är att göra våra familjer glada! men om ni väljer att reagera på det här sättet så är det helt och håller erat problem.
mamma: - jaha, då kommer ni inte idag då?
jag; - nej, inte om det ska vara på detta viset.
Mamma; - jaha, ha en god jul då! *klick* (smäller igen luren )
Usch, tycker att detta är såå tråkigt och jobbigt,
nu har vi inte hört något sedan dess och då har det gått 1 vecka sedan samtalet med mamma.
Tror inte att de kommer höra av sig i första taget & jag känner faktiskt att jag inte har någon lust att komma krypandes, med "svansen mellan bena" och ta första steget i detta fallet, har alltid förut varit den som får "ge med mig."
Tyvärr så är mina föräldrar både långsynta & pessimister och tror att alla alltid vill dem något ont,
och de sprider så mycket negativ energi genom att vara så här mot sin enda dotter.
Men denna gången har de gått för långt!
Undrar om någon orkar läsa det här...
och om ni ändå kommit ända hit, så får ni gärna dela med er av era tankar, funderingar och gärna lite pepp! ;)
Önskar alla ett gott nytt år & lycka till med alla bröllopsförberedelser; det är ju som att driva ett företag ibland!