Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Vad ska man ha för mat till barnen?

Vilket land kommer dom ifrån?
    Om dom är långt bortifrån kanske dom inte vill ha så mycket typiskt svenskt? Barn är ju ibland lite känsliga för andra länders maträtter - inte alltid, men ibland!
    Det kan ju smaka lite konstigt. :)

Annars vet jag inte, vad brukar barn vilja ha? Köttbullar är ju inte så roligt, och inte heller sphagetti..
    Sånt som barn gillar är ju helt enkelt oftast lite "ofinare" maträtter! :)

• Emblas Mamma

Vill bara slå ett slag för att föräldrar inte alls behöver vara mindre stränga mot sina barn om barnen inte äter "vuxenmat",
    barns smaklökar växer nämligen fram helt olika, och med tiden.
    För det första skulle jag aldrig ge skaldjur till några av de små barnen i släkten eftersom några av de äldre har en stor allergi mot skaldjur och inte ens kan vara i närheten - dumt att testa på bröllopet med andra ord.

Dessutom kan jag säga att jag inte laar två middagar till min dotter här hemma utan hon får äta det hon kan äta som finns på bordet - för det betyder inte att man ska tvinga i barnen maten.
    Här serveras EN middag och man får äta vad man tycker om - och helst lite till men man kan ju faktiskt inte tvinga någon.
    Vad är att vara sträng mot sina barn då? :) Inte trycka i maten i käften på dom väl? :)

Bara för att man vill ha lite mer barnvänlig mat betyder inte det att föräldrarna skämmer bort barnen, däremot kanske det är roligt för dom att också få vad dom tycker är gott på festen - dom ska ju också känna sig betydelsefulla.
    Visst kan det finnas barn som tycker om krabbor och lever - men långt ifrån alla. Visst kan man servera det på bröllopet till barnen ändå, men man kan ju räkna med att barnen kanske äter grönsaer och potatis och det är ju inte heller fel!
    Men man ska ju inte tro att föräldrarna skämmer bort barnen bara för att dom inte älskar skaldjurspaj eller liknande, det kan ju faktiskt vara så att dom faktiskt inte gillar det och vägrar äta det, som sagt, man tvingar ju inte sitt barn att äta maten.
    Lätt för många att säga att "så här ska mitt barn minsann göra" när dom inte har barn:) Jag har okså sagt massa sånt innan min dotter föddes. Vissa saker lever man upp till, andra fungerar inte. Så enkelt är det:)

Så låt barnen få känna sig betydelsefulla oh få något dom tycker är gott också:) Det är u en fest för dom med!
    Men självklart, tycker dom om den vanliga maten så kan dom ju få det med! finns ju alltid undantag!

Lycka till!

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-01-03 18:02:44 följande:
    De barn som kommer till vårt bröllop får ingen specialare. "Man äter det som bjuds" som det heter. Allergi är en sak men annars så står jag hårt fast vid de orden.
    Jag har inte sagt något annat, men man får ju helt enkelt ha överseende med att barnen faktiskt inte äter och kinkar om dom är hungriga:)
    Jag tror alla ungar klarar av att äta lite potatit och grönsaker dock, men man kan ju inte KRÄVA att dom ska trycka i sg massa skaldjur och annat konstigt - dessutom vet ju inte föräldrarna ibland om barnen är allergiska eller inte:)
  • Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2011-01-03 18:34:38 följande:
     Samma sak gör hungriga vuxna och vuxna äter inte allt heller, ska vi ha specialt mat för dem med??
    men skärp er!
    Har ni barn själva och har ni lyckats uppfostra dom perfekt?

Jag har inte skrivit NÅGOT om att ni inte får ha vad ni villpå festen - bara att NI ska ha förstående över om barnen inte äter skaldjur och annat liknande.
    Hade ni själva tryckt in maten i käften på ungarna? det är DET jag undrar över.
    Sen vad ni serverar är ju upp till er. herregud..

Så om det var jättestark tacomat som serverades på bröllopet så skulle man kräva att alla skulle tåla starkt? bara undrar..
  • Emblas Mamma

Det jag irriterar mig på är att många tror att dom klarar av allt så bra - t.ex att uppfostra sina barn till att äta precis ALLT - men vi vet att det inte går.
    min dotter äter det mesta och är inte kräsen - men nog tvingar jag inte henne att äta kräftor om hon inte vill.
    Skulle ni verkligen tvinga barnen?

• Emblas Mamma

Är det förresten ofint av en mamma till en 18månaders att ta med barnmatsburk på festen om niplanerar att servera något med typ skaldjur eller stark mat?
    Eller skulle ni kräva av babyn att äta den staka maten? bara undrar.
    Det är DET jag skriver om.

Jag skriver inte att man MÅSTE servera barnmat på sitt bröllop - men jag skriver att ni minsann inte ska komma och tro att föräldrar är dåliga och skämmer bort sina barn OM dom inte kan äta för stark mat eller liknande.

• Emblas Mamma

Och ni : precis som jag sa innan så tror jag nog ungarna kan äta lite potatis/ris och grönsaker eller vad ni nu serverar till, varför ska ni haka upp er så mycket  då?
    Eller menar ni att om ett barn på festen skulle äta allt annat utom rådjur/skaldjur/starka såsen eller liknande så skulle ni bli börbannade och tycka att mamman uppfostrat ungen dåligt?
    Är det inte okej att äta det man tycker om på tallriken eller?

• Emblas Mamma

Ja, men fortfarande,
    Förlovadflicka: man kan faktiskt inte tvinga barn att äta. Vissta kan man prova olika knep och sånt, men man trycker inte i barnet maten och föräldrarna behöver inte vara dåliga om dom inte lyckas få barn att äta allt.

Min dotter äter det som skas ätas, grönsaker, kött, skalkar på brödet och annat.,
    Men hon gillar inte oliver, jättestark mat eller kräftor.
    Jag ser ingen anledning att tvinga i henne detta eftersom detta inte är någon som helst nödvändig mat och jag tror att hon kommer kunna gilla vissa av dom sakerna framöver. Det är en människas rätt att äta vad denna vill.
    Själv gillar jag inte ädelost och det är ingen som tvingar mig inte - skönt tycker jag!

Nej, detta inlägget handlar inte om det, men jag ville bara förtydliga att föräldrar INTE skämmer bort sina barn om barnet inte äter vissa småsaker. Det är en annan sak om barnet inte äter något alls utan bara välling och köttbullar och makaroner. Då få man kanske ta till med lite knep. Jag är som sagt väldigt mån om att inte dubbellaga mat bara för att någon inte gillar maten jag lagar. Och jag tror de flesta mammor är som mig. Men ibland äter inte barnet och that's life - vi är inte sämre mammor som har lösa tyglar för det.

Och som sagt, jag säger bara att många barn skulle uppskatta festen mer om dom kanske fick något dom tycker om, och det beror ju på vad man ska bjuda på! Någon kansk ska bjuda på potatisgratäng och kött och då finns ju ingen anledning till barnvänlig mat! Men som sagt, skaldjur och äldeloster och annat tror jag många barn helst skippar.
    Har man bjudit barnen på festen så har man! Annars kan man ju ha barnfritt:) Och som sagt, jag ser inte ett enda fel i att en mamma tar med en barnmatsburk ifall hon vet att det lilla barnet inte kan äta maten som serveras. Det vore väldigt omänskligt av brudparet att ha något emot det.

Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?