• bride2012

Vad ska man ha för mat till barnen?

Hejsan.

Vi ska ha 3 rätters + tårta på vårt bröllop.

Egentligen är det ett barfritt bröllop men då en del gäster kommer ifrån utlandet så har de med sina barn + våra två små.

Det blir kanske 5-6 barn i ålderna 2- 8 år.

Kocken har sagt att det jag önskar till barnen fixar han.

Funderar på om det blir för mycket för dem med tre rätters men samtidgt så vill ju de äta när vi vuxna sitter med tre rätters.

Vill  inte ha typ korv och mos till barnen eller Hamburgare, har någon ngr förslag på lite finare enkel 3 rätters till barnen.

• Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?
  • Emblas Mamma

Vilket land kommer dom ifrån?
    Om dom är långt bortifrån kanske dom inte vill ha så mycket typiskt svenskt? Barn är ju ibland lite känsliga för andra länders maträtter - inte alltid, men ibland!
    Det kan ju smaka lite konstigt. :)

Annars vet jag inte, vad brukar barn vilja ha? Köttbullar är ju inte så roligt, och inte heller sphagetti..
    Sånt som barn gillar är ju helt enkelt oftast lite "ofinare" maträtter! :)

• GnuGS

Bra fråga, detta har jag också klurat på... Våra syskonbarn (5–10 år) kommer troligen att vara med, och isåfall krävs det definitivt specialrätter eftersom de aldrig kommer att vilja äta vuxenmaten. Och de brukar vara gladast om de får pannkaka eller annan barnmat... De äter sällan särskilt mycket överhuvdtaget.
    Fast man vet aldrig, i somras åt en av femåringarna (då fyra) ångbåtsbiff med mycket god aptit. Så deras smak är förstås stadd under utveckling...
    Har tyvärr inte sett några exempel på festmenyer för barn när jag kollat runt efter bröllopsmenyer – och tycker generellt att de flesta restauranger, även ”finare”, är usla på att erbjuda elegant men barnvänlig mat. Det är alltför ofta pannkakor, hamburgare och korv med mos eller liknande som gäller.
    Ett av undantagen jag sett är KB, Konstnärsbaren på Smålandsgatan i Stockholm, som har en mycket seriös barnmeny (jag har inte sett rätterna, endast menyn). När jag såg den bestämde jag mig för att ta dit syskonbarnen när de blivit tillräckligt stora i maten...
    Tyvärr finns dessa rätter inte på restaurangens hemsida, men om du är i Stockholm kan du kanske svänga förbi och läsa på de anslagna menyerna för inspiration.

• GnuGS
    bride2012 skrev 2011-01-02 11:33:47 följande:
    Hejsan.

Vi ska ha 3 rätters + tårta på vårt bröllop.

Egentligen är det ett barfritt bröllop men då en del gäster kommer ifrån utlandet så har de med sina barn + våra två små.

Det blir kanske 5-6 barn i ålderna 2- 8 år.

Kocken har sagt att det jag önskar till barnen fixar han.

Funderar på om det blir för mycket för dem med tre rätters men samtidgt så vill ju de äta när vi vuxna sitter med tre rätters.

Vill  inte ha typ korv och mos till barnen eller Hamburgare, har någon ngr förslag på lite finare enkel 3 rätters till barnen.
    Nej, helt klart knepigt med barn från olika länder – ett av syskonbarnen föredrar definitivt italiensk barnmat som han är uppvuxen med (men det var han som glatt glufsade i sig ångbåtsbiff).
    Jag har hittat några fler finrestauranger i Stockholm som ska ha särskilda barnmenyer: Lux på Lilla Essingen och Carl Michael på Djurgården.
  • Kattpoet

Fast om barnen kommer utifrån så kan de också betyda att de är vana vid att  äta samma mat som de vuxna.
    Mina vänner  är stenhårda på att så länge maten inte är farlig för barnet ska de få samma sak som de vuxna enbart för att de ska lära sig äta vanlig mat. 

• Sebastiána

Kan de inte få samma mat som ni vuxna, men mindre portioner?

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-01-02 12:20:29 följande:
    Fast om barnen kommer utifrån så kan de också betyda att de är vana vid att  äta samma mat som de vuxna.
    Mina vänner  är stenhårda på att så länge maten inte är farlig för barnet ska de få samma sak som de vuxna enbart för att de ska lära sig äta vanlig mat. 
    Har också sådana vänner och jag hade gjort likadant om jag haft barn.
  • Kattpoet

Jag fick ju alltid vuxen mat på fester som barn, det var där jag började älska konstiga ostar...

• förlovadflicka

Vi frågade vad de hade för barnalternativ på stället vi ska vara på och han tittade konstigt på oss... Han sa att de alltid ger barnen samma, i mindre portioner så klart. Om ni inte väljer konstig mat så borde det väl gå bra? Är barn kinkiga med maten kan det ju mycket väl hända att de ändå inte skulle bli glada för hamburgare, jag hatade det när jag var liten, gillade riktig mat mer :) De som är två är väl vana att få äta det som de blir serverade, de har inte så mycket val annars heller och åttaåringar borde ju förstå att det är oartigt att inte äta :)

• Moster Stina

Vi kommer servera exakt likadan mat till barnen, men också ha mycket bröd och pålägg vi deras bord, så att de kan äta sig mätta ändå, även om de inte tycker om maten!
    Detta föreslog en av föräldrarna att vi skulle göra!

• bride2012

Barnen kommer ifrån Irland.

Jag tror jag ger de samma mat som de vuxna  fast mindre potioner.

Canape skagen toppad med löjrom- förätt

Helstekt oxfile med medeirasås och fransk potatisgratäng eller:
    Rådjursmedaljonger med enbärssås citrusglacerade rotfrukter och råstekt potatis - huvudrätt vilket alt. ttycker ni?

frusen citron cheececake med hallonsås och grädde - efterr'ätt

och sedan bröllopstårta.

Ska man skippa efterrätt när man har bröllopstårta?

Ska man ha natta mat?

Vigseln äger rum vid 16.00 så vi äter kanske inte fören 7 tiden .... kanske är färdiga med maten vid 22- 23 tiden eller hur lång tid avsätter man till maten? Kanske ska skjuta fram bröllopet till 15.00??

Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?