• bride2012

Vad ska man ha för mat till barnen?

Hejsan.

Vi ska ha 3 rätters + tårta på vårt bröllop.

Egentligen är det ett barfritt bröllop men då en del gäster kommer ifrån utlandet så har de med sina barn + våra två små.

Det blir kanske 5-6 barn i ålderna 2- 8 år.

Kocken har sagt att det jag önskar till barnen fixar han.

Funderar på om det blir för mycket för dem med tre rätters men samtidgt så vill ju de äta när vi vuxna sitter med tre rätters.

Vill  inte ha typ korv och mos till barnen eller Hamburgare, har någon ngr förslag på lite finare enkel 3 rätters till barnen.

• Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?
  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-01-03 18:48:45 följande:
    Och ni : precis som jag sa innan så tror jag nog ungarna kan äta lite potatis/ris och grönsaker eller vad ni nu serverar till, varför ska ni haka upp er så mycket  då?
    Eller menar ni att om ett barn på festen skulle äta allt annat utom rådjur/skaldjur/starka såsen eller liknande så skulle ni bli börbannade och tycka att mamman uppfostrat ungen dåligt?
    Är det inte okej att äta det man tycker om på tallriken eller?
    Och för att förtydliga, självklart bryr jag mig inte om ifall barnet skulle lämna något på tallriken! Men det är väl inte det den här diskussionen handlar om heller? :)
  • Kattpoet

Låt barnen få samma sak som vuxna och låt de äta de vill, eftersom barn faller för grupptryck och äter alla brukar de vara villiga att prova.
    Och det handlar inte om att tvinga i dem allt på tallriken, herregud det finns ju efterätt och tårta de kan tugga i sig om det vill bli mätta.

Jag vet en tös som lyckades få sina klasskompisar att gilla brusselkål, broccoli och räkor, varför, jo tösen var mest poppis och tyckte med makt kommer ansvar så hon gjorde  saker coola, som att äta grönsaker och läsa böcker... 

• TheD

Mitt inlägg var inte riktad mot någon inne på forumet :) Jag skrev min åsikt helt enkelt.

• Emblas Mamma

Ja, men fortfarande,
    Förlovadflicka: man kan faktiskt inte tvinga barn att äta. Vissta kan man prova olika knep och sånt, men man trycker inte i barnet maten och föräldrarna behöver inte vara dåliga om dom inte lyckas få barn att äta allt.

Min dotter äter det som skas ätas, grönsaker, kött, skalkar på brödet och annat.,
    Men hon gillar inte oliver, jättestark mat eller kräftor.
    Jag ser ingen anledning att tvinga i henne detta eftersom detta inte är någon som helst nödvändig mat och jag tror att hon kommer kunna gilla vissa av dom sakerna framöver. Det är en människas rätt att äta vad denna vill.
    Själv gillar jag inte ädelost och det är ingen som tvingar mig inte - skönt tycker jag!

Nej, detta inlägget handlar inte om det, men jag ville bara förtydliga att föräldrar INTE skämmer bort sina barn om barnet inte äter vissa småsaker. Det är en annan sak om barnet inte äter något alls utan bara välling och köttbullar och makaroner. Då få man kanske ta till med lite knep. Jag är som sagt väldigt mån om att inte dubbellaga mat bara för att någon inte gillar maten jag lagar. Och jag tror de flesta mammor är som mig. Men ibland äter inte barnet och that's life - vi är inte sämre mammor som har lösa tyglar för det.

Och som sagt, jag säger bara att många barn skulle uppskatta festen mer om dom kanske fick något dom tycker om, och det beror ju på vad man ska bjuda på! Någon kansk ska bjuda på potatisgratäng och kött och då finns ju ingen anledning till barnvänlig mat! Men som sagt, skaldjur och äldeloster och annat tror jag många barn helst skippar.
    Har man bjudit barnen på festen så har man! Annars kan man ju ha barnfritt:) Och som sagt, jag ser inte ett enda fel i att en mamma tar med en barnmatsburk ifall hon vet att det lilla barnet inte kan äta maten som serveras. Det vore väldigt omänskligt av brudparet att ha något emot det.

• Lindahl

Ger bara ett svar på frågan som ställdes, skippar alla inlägg som kommit under tiden...
    Vi hade ingen annan mat på vårt bröllop förutom till allergikerna som fanns med...
    Vi hade en Cesarsallad med grillad kyckling & vitlökskrutonger som förrätt, en buffé till huvudrätt som bl a innehöll: potatisgratäng, sotad kycklingfilé med grillade grönsaker, cajunbiffar med chilimarinerad mango & honungsrostade grönsaker, lite olika såser, en pastasallad, bröd mm.
    Till efterrätt så blev det len chökladmousse med saltlakritskross och färska hallon...

Sen blev det kaffe och bröllopstårta senare på kvällen...

Jag kan säga så här att min son på 3 1/2 inte åt mycket över huvudtaget, och han är inte kräsen alls, men det var för mycket som hände runt omkring hela tiden. Så han höll sig till den lilla tv:n som fanns ute i det andra lilla rummet bredvid där vi satt och åt. Ville han äta så kom han in, och "V" gick alltid och hämtade honom så att han blev erbjuden mat när vi andra satt och åt. Sen fick han komma och gå som han ville....

Kolla runt med dom ni känner om det behövs annan mat till barnen, kanske bara behövs en annan sås till huvurätten som dom känner igen, annars låt dom pröva....
    Barn är ju faktiskt helt underbara med att äta det dom tycker om och det jag lärt mig inom alla mina år inom barnomsorgen och nu som mamma själv är att man ska helst lägga upp maten var för sig på tallriken, vilket gör att barn äter det dom tycker om på tallriken...

Jag tror nog att det kommer att gå jättebra, men som sagt kanske inte skaldjur etc men det vet du ju om själv, eller hur???

• justlove

ser att detta blev en het diskution  håller med emblas mamma visst kan man servera något lite mer barnvänligt med, man behöver inte ha korv, köttbullar eller så men varför inte lite fisk? lax, potatis och sås? kan ju kolla med föräldrarna om deras barn äter och tål det.

sedan ja visst kan jag nästan behöva tvinga i min son maten ibland men då är det inte sånt han inte gillar utan då vet jag att han bara e trött irriterad och så vidare, ger han en leksak distraherar han men skulle inte tvinga i han jätte stark mat som han kan få ont i magen av! eller tvinga i han något han tycker e jätte äkligt!

vill du ha barnvänlig mat med så varför inte, är ni på resturang så är det änubättre bara att beställa, ska ni ha bufe så går det med att ordna lätt, det är ju inte så att det är svårt lr krävande att fixa en liten extra sak åt barnen.

Förrätt: liten god smörgås bit, avokado, där saknar jag ideer just nu=)

Huvudrätt: lax, potatis sås.  wallenbergare potatis sås.  Grillad kyckling, ris och någon god sås, kyckling grillspett med klyftpotatis sås och grönsaker.

sj ska vi ha bufe och laga maten med mamma och en vän till henne, vi ska ju ha kyckling så det kan barnen med äta=)

Lycka till=)

Efterrätt: glass? tårta barn äter ju det mesta där:)

• Kattpoet

Så vad är barnvänlig mat, jag vill veta det.

Själv som barn älskade jag  mögelostar, brie , camenbert, krabba,  oxfilé och alla sort grönsaker och avskydde hotdogs.

Dottern har alltid älskat räkor, haggis, blodpudding, lamm och linser, sonen  har en förkärlek  för ädelostpaj, bacon,  mozzarella, ruccola.

Granndottern älskar   empendas,  lever,  blomkål, sill och  kubansk njurstuvning.

Min gudson älskar ost, kvittar vad det är så längde det är ost,  finsk leverstuvning och kålrötter.
    Guddotter,  älskar fisk, skaldjur, musslor, ostron och sniglar, hon är 4  verkligen gillar  att äta kräftor, så mycke att förra kräftskivan snodde hon kräftskålen.

Min bästa väns grabb är " normalare"  han älskar korv så länge det inte är hotdogs eller scans,  han gillar het mat och äter jättegärna, han är 3 . 

Så jag tror visst att barn kan äta skaldjur, vilket är vad emblas mamma har hakat upp sig på  och irländska barn om det bor vid kusten är vana att äta vad havet ger. 

• Aila

Hej! Några synpunkter till trådstartaren!

Har man allergiker tycker jag att man ber kocken laga rätter/alternativ som de kan äta - barn som vuxen.
    Menyn som ni funderar på låter verkligen god! Personligen kan jag tycka att rådjur passar bättre under vinterhalvåret och även oxfilé. Det är kött av det kraftigare slaget. Sommartid, dit jag räknar augusti, tycker jag att värmen som oftast råder gör att lite lättare kött känns bättre såsom kalvfilé med ugnsbakade, späda grönsaker och råstekt potatis. Men det är min åsikt och många tycker inte att det spelar någon roll vilken tid på året man äter viltkött/oxfilé. Av alternativen ni har hade jag valt rådjur.

En bröllopsmiddag som börjar vid 19-tiden är sällan avslutad för kl 22 om man har tre rätter. Gästantalet har också inverkan. Mindre gäster - kortare sittning, fler gäster - längre sittning. Har man sedan tårta har jag vid flertal tillfällen varit med om att den kommer för snabbt efter avslutad 3-rättersmiddag. Man är lite för mätt för att orka uppskatta tårtan. Har varit på flera bröllop där dessert uteslutits. Efter huvudrätt och kort bensträckare har det suttit mycket fint med en god bröllopstårta. Cheesecake är gott och friskt om den är bra gjord. Vissa vill absolut ha dessert och då tycker jag att man kan förvissa sig om storleken på desserten. Bättre att den är mycket liten men naggande god om man sedan också vill ha tårta!

När det gäller mat och barn så brukar barn äta när de är hungriga. Vissa dagar petar de i maten och andra dagar äter de mycket oavsett om det är favoritmat för dem eller ej. Barn och bröllop kan vara lite speciellt på många sätt. Det är spännande för dem, föräldrar vill att de "ska sköta sig" och får ibland lite smått och gott under dagen för att de ska hålla sig lugna. Med en frukt nu, en skorpa då och ett kex så brukar det bli svårt för barnen att äta så mycket just till middagen. Sedan är situationen i sig spännande med allt som händer runtomkring att de inte alltid har ro att äta som de brukar.

Vad barn tycker om är högst personligt. Vissa tycker om salta oliver och äter nästan allt. Jag tycker att barnen kan få äta samma mat som de vuxna får, men mindre portion såklart. Kanske att man kan undvika för mycket salt och peppar då många barn inte vill äta om det är för salt/stark mat. På förrätten ni är inne på kanske att löjromen kan hoppas över då den är salt. Det är inte så svårt för kökspersonalen att göra barnens mat lite mindre salt/kryddstark.

När barnen sitter vid eget barnbord känner de sig oftast fina och speciella och vill det sig väl äter de bra om de ser att andra barn också äter.

Med andra ord är jag för att de får samma mat som ni äter, lite mindre salt och kryddstark!

Lycka till med bröllopet, hoppas ni får en underbar dag när det väl är dags!

• Nali

Har man en kock som kan göra maten och man har en mer vuxenmeny till middagen så skulle jag verkligen utnyttja det till fullo och få rolig men enkel mat till de barnen. En hamburgare kan man göra riktigt snygg och god till barnen, helt perfekt. Annars lasagne? Tittar man på tv och matlagningsprogram tycker jag den mest enkla eller "vanliga" mat ser lyxig ut bara man presenterar den på ett vackert sätt.

Piroger, speciella pizzor, lasagne, köttfärsbiffar, paj, kyckling, oj det finns ju massor massor man kan göra! Kanske en kyckling-potatisgratäng eller kassler-potatisgratäng som man sedan stansar ut med en rundel, lite sallad till, ringla en sås eller hallonbalsamico runt på tallriken, riktigt snyggt och gott, enkelt för kocken med att göra.

Har man en väldigt speciell meny så självklart kan man servera något annat till barnen, härligt att ha den möjligheten!

Vi ändrade inte menyn för några av alla de barn som var med, 12 stycken, utan de fick äta det som fanns. De som inte ville ha räkcocktail åt inte det och sen blev det rostbiff och potatisgratäng, pepparrotscreme, sallad och bröd. Alla barnen åt och tog det som de gillade bäst. Om vissa nu åt mer bröd än gratäng så tyckte inte vi det spelade någon roll

• Algot 30 juli

Vi kommer att ha pannkakor med sylt och grädde som alternativ till vår "vuxenmat". Vi är oxå vana med att barnen får äta dte vi äter. Men jag vet att det är många barn som inte gör det. Vi känner att det är fel dag att trilskas om det. Blir barna glada av lite pannkakor så får dom pannkakor!
    Som alternativ till efterrätten (saffranspanacotta) kommer vi att ha glass med chokladsås. På vår fest ska alla vara glada och bli mätta utan strul. Skönt för föräldrarna att kunna slappna av oxå.

• bride2012

Ser att en del som lämnat inlägg har totalt svävat ut i det blå. 

Jag bad bara om tips på lite barnvänlig mat.... ex: Nali har lämnat ett bra inlägg med tips.

Andra har gjort det här till någon debatt om vem som uppfostrar sitt barn på bästa sett vad gäller mat.

Jag har uppfostrat två barn med samma inställning och metod, har en som äter ALLT och en som är väldigt petig...

Min tanke var bara att det kommer vara en lång och stressig dag även för alla  barn. Massa nya människor, språk m.m. då kan det vara skönt för dem att få äta sig mätta och inte få en tallrik med vuxen mat som de aldrig provat förr. Hemma kanske det hade gått jätte bra att ge barnen denna mat men efter en lång dag med massor av nya intryck så kan det bli lite gnälligt tror jag.

• Algot 30 juli

Ja, det verkar vara ett känsligt ämne det här
    Anledningen till att vi väljer pannkakor är att vi var på ett bröllop där en mamma hade med sig till sina barn. Hon var snäll och bjöd på sina pannkakor till andra barn som heller inte ville äta den andra maten. Det underlättade för många kan jag lova. Som sagt, lång dag, full fart osv.

Andra barnvänliga alternativ är (enligt mig) Köttfärssås och spagetti, kycklingfilé med pommes och bea, hemgjorda köttbullar med sås och potatis tex. Kycklingen är väl det festligaste alternativet kan jag tycka.

• Nali
    bride2012 skrev 2011-01-06 21:22:43 följande:

Ser att en del som lämnat inlägg har totalt svävat ut i det blå. 

Jag bad bara om tips på lite barnvänlig mat.... ex: Nali har lämnat ett bra inlägg med tips.

Andra har gjort det här till någon debatt om vem som uppfostrar sitt barn på bästa sett vad gäller mat.

Jag har uppfostrat två barn med samma inställning och metod, har en som äter ALLT och en som är väldigt petig...

Min tanke var bara att det kommer vara en lång och stressig dag även för alla  barn. Massa nya människor, språk m.m. då kan det vara skönt för dem att få äta sig mätta och inte få en tallrik med vuxen mat som de aldrig provat förr. Hemma kanske det hade gått jätte bra att ge barnen denna mat men efter en lång dag med massor av nya intryck så kan det bli lite gnälligt tror jag.

Roligt att du gillade tipsen, tror det blir kalas med en kock som kan göra det du önskar. Och tror som du att det kan bli mycket och gnälligt med massa massa intryck. Barnen blir så uppe i varv med så de hinner knappt med att göra allt man kanske planerat. Du har ju två sorters barn så du vet ju hur det är, men enkelhet är att föredra med petiga barn, då ser dom vad det är och så blir det inte så konstigt. Ibland önskar jag att mina barn inte älskade pommes och sånt "skräp" men de provar faktiskt en hel del annat. Falafel är poppis samt friterad selleri och kålrot, nästan allt med frityr går haha.

Igår gjorde jag en köttfärssoppa, rev löken och hackade katrinplommon jag hade i, äppelbitarna kokade sönder, passerade tomater är det ju inga bitar i, kålroten såg ju ut som potatis efter den kokat så ingen såg skillnad, haha luuuuurade, dom fick i sig massa vitaminer och trodde bara det var kött och potatis kokat i ketchup typ

Berätta gärna sen vad det blev för gott, kanske kocken har bra förslag på vad man kan göra för kul grejer till barn som du vill dela med dig av sen.
  • FelizLane

Jag kommer ihåg när jag var liten. Som barn vägrade jag att äta hamburgare, köttfärsås, korv etc. Jag skulle ha samma mat som dom vuxna. Så jag kommer servera det till barnen på mitt bröllop. Kanske att dom får beasås istället för vad det nu är för sås. Men dom kan ju få välja liksom :)

• Kattpoet

Eller bättre lösning,  ring föräldrarna och fråga vad barnen äter.

Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?