Inlägg från: Aila |Visa alla inlägg
  • Aila

Vad ska man ha för mat till barnen?

Hej! Några synpunkter till trådstartaren!

Har man allergiker tycker jag att man ber kocken laga rätter/alternativ som de kan äta - barn som vuxen.
    Menyn som ni funderar på låter verkligen god! Personligen kan jag tycka att rådjur passar bättre under vinterhalvåret och även oxfilé. Det är kött av det kraftigare slaget. Sommartid, dit jag räknar augusti, tycker jag att värmen som oftast råder gör att lite lättare kött känns bättre såsom kalvfilé med ugnsbakade, späda grönsaker och råstekt potatis. Men det är min åsikt och många tycker inte att det spelar någon roll vilken tid på året man äter viltkött/oxfilé. Av alternativen ni har hade jag valt rådjur.

En bröllopsmiddag som börjar vid 19-tiden är sällan avslutad för kl 22 om man har tre rätter. Gästantalet har också inverkan. Mindre gäster - kortare sittning, fler gäster - längre sittning. Har man sedan tårta har jag vid flertal tillfällen varit med om att den kommer för snabbt efter avslutad 3-rättersmiddag. Man är lite för mätt för att orka uppskatta tårtan. Har varit på flera bröllop där dessert uteslutits. Efter huvudrätt och kort bensträckare har det suttit mycket fint med en god bröllopstårta. Cheesecake är gott och friskt om den är bra gjord. Vissa vill absolut ha dessert och då tycker jag att man kan förvissa sig om storleken på desserten. Bättre att den är mycket liten men naggande god om man sedan också vill ha tårta!

När det gäller mat och barn så brukar barn äta när de är hungriga. Vissa dagar petar de i maten och andra dagar äter de mycket oavsett om det är favoritmat för dem eller ej. Barn och bröllop kan vara lite speciellt på många sätt. Det är spännande för dem, föräldrar vill att de "ska sköta sig" och får ibland lite smått och gott under dagen för att de ska hålla sig lugna. Med en frukt nu, en skorpa då och ett kex så brukar det bli svårt för barnen att äta så mycket just till middagen. Sedan är situationen i sig spännande med allt som händer runtomkring att de inte alltid har ro att äta som de brukar.

Vad barn tycker om är högst personligt. Vissa tycker om salta oliver och äter nästan allt. Jag tycker att barnen kan få äta samma mat som de vuxna får, men mindre portion såklart. Kanske att man kan undvika för mycket salt och peppar då många barn inte vill äta om det är för salt/stark mat. På förrätten ni är inne på kanske att löjromen kan hoppas över då den är salt. Det är inte så svårt för kökspersonalen att göra barnens mat lite mindre salt/kryddstark.

När barnen sitter vid eget barnbord känner de sig oftast fina och speciella och vill det sig väl äter de bra om de ser att andra barn också äter.

Med andra ord är jag för att de får samma mat som ni äter, lite mindre salt och kryddstark!

Lycka till med bröllopet, hoppas ni får en underbar dag när det väl är dags!

Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?