Inlägg från: Nali |Visa alla inlägg
  • Nali

Vad ska man ha för mat till barnen?

Har man en kock som kan göra maten och man har en mer vuxenmeny till middagen så skulle jag verkligen utnyttja det till fullo och få rolig men enkel mat till de barnen. En hamburgare kan man göra riktigt snygg och god till barnen, helt perfekt. Annars lasagne? Tittar man på tv och matlagningsprogram tycker jag den mest enkla eller "vanliga" mat ser lyxig ut bara man presenterar den på ett vackert sätt.

Piroger, speciella pizzor, lasagne, köttfärsbiffar, paj, kyckling, oj det finns ju massor massor man kan göra! Kanske en kyckling-potatisgratäng eller kassler-potatisgratäng som man sedan stansar ut med en rundel, lite sallad till, ringla en sås eller hallonbalsamico runt på tallriken, riktigt snyggt och gott, enkelt för kocken med att göra.

Har man en väldigt speciell meny så självklart kan man servera något annat till barnen, härligt att ha den möjligheten!

Vi ändrade inte menyn för några av alla de barn som var med, 12 stycken, utan de fick äta det som fanns. De som inte ville ha räkcocktail åt inte det och sen blev det rostbiff och potatisgratäng, pepparrotscreme, sallad och bröd. Alla barnen åt och tog det som de gillade bäst. Om vissa nu åt mer bröd än gratäng så tyckte inte vi det spelade någon roll

• Nali
    bride2012 skrev 2011-01-06 21:22:43 följande:

Ser att en del som lämnat inlägg har totalt svävat ut i det blå. 

Jag bad bara om tips på lite barnvänlig mat.... ex: Nali har lämnat ett bra inlägg med tips.

Andra har gjort det här till någon debatt om vem som uppfostrar sitt barn på bästa sett vad gäller mat.

Jag har uppfostrat två barn med samma inställning och metod, har en som äter ALLT och en som är väldigt petig...

Min tanke var bara att det kommer vara en lång och stressig dag även för alla  barn. Massa nya människor, språk m.m. då kan det vara skönt för dem att få äta sig mätta och inte få en tallrik med vuxen mat som de aldrig provat förr. Hemma kanske det hade gått jätte bra att ge barnen denna mat men efter en lång dag med massor av nya intryck så kan det bli lite gnälligt tror jag.

Roligt att du gillade tipsen, tror det blir kalas med en kock som kan göra det du önskar. Och tror som du att det kan bli mycket och gnälligt med massa massa intryck. Barnen blir så uppe i varv med så de hinner knappt med att göra allt man kanske planerat. Du har ju två sorters barn så du vet ju hur det är, men enkelhet är att föredra med petiga barn, då ser dom vad det är och så blir det inte så konstigt. Ibland önskar jag att mina barn inte älskade pommes och sånt "skräp" men de provar faktiskt en hel del annat. Falafel är poppis samt friterad selleri och kålrot, nästan allt med frityr går haha.

Igår gjorde jag en köttfärssoppa, rev löken och hackade katrinplommon jag hade i, äppelbitarna kokade sönder, passerade tomater är det ju inga bitar i, kålroten såg ju ut som potatis efter den kokat så ingen såg skillnad, haha luuuuurade, dom fick i sig massa vitaminer och trodde bara det var kött och potatis kokat i ketchup typ

Berätta gärna sen vad det blev för gott, kanske kocken har bra förslag på vad man kan göra för kul grejer till barn som du vill dela med dig av sen.
Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?