• Chicita

Pysseltråd med tips och idéer

MochR skrev 2011-10-03 21:55:47 följande:
    Funderar på att göra en stämpel med ett monogram som ja tänkte använda till inbjudningskort, festhäften, tackkort  mm

Så jag har suttit hemma och ritat och vill nu höra synpunkter!!

Så vad tycker ni?
    Jag tycker nog själv att R ska flyttas ner, det hela känns lite ihop tryckt nu...
    Dra upp M:et lite och ner med R:et Så blir det lite bättre balans.
    Men annars var den riktigt bra Glad 

Om du ritar på silkepapper / bakplåtspapper eller liknande så kan du göra delarna separat först och prova att pussla ihop dom (lägg papperna lager på lager alltså).
    Du kan också experimentera med olika storlekar på hjärtat, då det kan bli bättre med större eller mindre hjärta också...
    Prova dig fram.
    Men du har en riktigt bra grund där 
  • Chicita
    MochR skrev 2011-10-12 21:29:47 följande:
    har nu pysslat om mitt monogram lite va tycker ni?

Jag tycker att det här blev bättre än det förra. Det är mer tydligt nu. Glad
    "ryggen" på R-et behöver inte den där "fjongen" längst ner, men gör gärna det lodräta strecket lite lite tjockare.
    Tror generellt att du kan låta bokstäverna vara lite tjockare än hjärtat...
    Försök också att göra det "främre benet" på R:et lite kortare, kanske svänga av det mer uppåt som på M:et
  • Chicita
    fasit skrev 2011-10-18 10:59:13 följande:
    Vi får inte ha ljus i vår lokal, endast värmeljus i hållare som inte kan brinna. Vi hade tänkt ha blockljus i bordsdekorationen, så nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra. Några bra pysselförslag? Funderar på om vi får ha ljus gjutna i glas..annars vill jag nog helst använda den stora varianten av värmeljus som brinner längre, Förslag??jag är limsom tom på ideer eftersom jag bara hade ett förslag i huvudet.. Tack
    Ja vissa lokaler har rätt strikta regler för hur man får ha ljus.

Jag antar (jag bara spånar) att du ville få in lite olika höjder på ljusen + att dom skulle kunna brinna i många timmar... Det är ofta därför man väljer blockljus.

Du kan göra egna hållare till värmeljusen och få liknande effekt

Köp vinglas, vanliga fina glas, kaffekoppar, tekoppar mm på loppis.
    Limma sen ihop dom två och två. Om botten på glaset / muggen / koppen inte är riktigt slät så häll i glaskross i er temafärg om ni har någon. Glaskross finns att köpa på exempelvis panduro.
    Om det är botten på en kopp/ mugg som är vit invändigt så kan du hälla i gips och liksom gjuta en platt botten.
    Om du använder två glas limmade på varandra så kan du även utnyttja foten på "ljusstaken". Alltså ena glaskupan... 
    Och lägga en blomma, eller limefrukter eller något annat som passar in i er dukning 
  • Chicita
    malin martin skrev 2011-10-18 21:42:39 följande:
    Vilken underbar tråd ... =)
    Vi har gjort våra inbjudningskort av handgjorda papper och pälemorpapper med det tryckta innuti.
    Har tänkt göra vigsel och festprogram enligt liknande stil, men behöver tips på hur man på ett enkelt sätt kan få snöflingor utan att klippa ut för hand, finns det någon form av mönster utstansning man kan göra? Skulle vilja ha en snöflinga som står ut från korten.
    placerkorten ska sitta fast på en tallkotte som vi plockat

hela temat är snö, färger vitt och silver... skulle behöva tips till serverttringar...inne på att vira ett band runt bara. Men kanske finns mer kreativa förslag???
    Skaffa en stämpel med snöflinga på. Och sen embossa trycket? Då står det ju ut lite
  • Chicita
    Kramarina skrev 2011-10-19 17:26:53 följande:
    Hade rejäl tur idag :) Knatade in på Ikeas fyndavdelning och hittade vitt glansigt genomskinligt tyg, ungefär som organza. Kostade 10 kronor och räcker till samtliga påsar jag ska ha "ris" i vid kyrkan :)
    Ska bara hitta en bra ersättare till riset så de stackars fåglarna inte stryker med ... 
    Det där med fåglarna är ren lögn faktiskt.
    Fåglar dör inte av ris...
    Däremot vill många kyrkor inte att man kastar ris pga att det är svårt att städa upp och det lockar dit råttor. Och även om fåglarna inte tar skada så kan dom i stället göra skada när dom skiter och skräpar ner 
  • Chicita
    malin martin skrev 2011-10-19 20:38:34 följande:
    Chicita: Har sett kort där det har emblossat...ser jättefint ut. Har dock inte vågat mig prova på det, är det svårt? Kanske skulle göra ett försök =)
    Det ser riktigt proffsigt ut ja. Skrattande
    Jag har bara provat nån gång för länge sen och vad jag minns så var det inte så svårt. Men det är nog bra att öva några gånger först.

• Chicita

Nej nej nej...
    Ris är inte farligt för fåglar... Man använder till och med ris att mata fåglar med. Det är en myt att fåglarna tar skada. Flört
    Möjligtvis är den skapad nån gång av kyrkvaktmästarna / prästerna vem vet.
    Men anledningen till att man inte ska kasta ris vid kyrkan är av två anledningar.
    1: Riset lockar till sig råttor och fåglar som förstör och skitar ner
    2: Ofta är det många bröllop samma dag direkt efter varandra. Och att städa upp ris är inte så lätt. Speciellt inte om det är grusgångar utanför kyrkan. 

Oavsett vad man kastar på brudparet så gäller ju ovanstående två anledningar.
    Fråga alltid prästen om det är ok innan ni kastar nåt.

Men också - att ha med sig ris eller liknande för gästerna att kasta på brudparet är ju som att säga att "nu ska ni önska oss lycka, välgång och fertilitet". 
    Traditionsenligt så är ris något som gästerna tar med hemifrån för att kasta på brudparet just för att dom ska offra något som kan gro och spira.
    Jag läste någonstans att det från början var utsäde som man kastade. Alltså havre, vete, korn osv. Men att det övergick till ris sen eftersom det inte var lika vasst + att det vita gjorde sig bättre på bild när kameror blev uppfunna och mer i var mans hand... 

• Chicita
    pulmonate skrev 2011-10-26 18:49:24 följande:
    Hej  Chicita!
    Tack för informationen. Nu har jag kollat vidare och det verkar som att många tror på att det är en legend, precis som du sa! Jag som ville vara miljömedveten
    Jo jag förstår vad du menar med att det är lite motsägelsefullt att man själv har med sig de här grejorna. Men det känns som att man är tillräckligt "modern" för att ha med sig det själv *ler*. Man kan säga det om många grejor: slöjan till exempel. Det är ju få som har den för dens sanna symbolik nu för tiden. Själv tänkte jag bara ha en birdcage veil (om något). Egentligen borde man inte ens ha vit klänning!
    Havre, vete och korn låter ju som en rätt så trevlig idè faktiskt!
    Ja det finns många saker som är motsägelsefulla Flört
    Men det viktigaste är väl om kyrkan godkänner att man kastar ris, konfetti eller något annat utanför om man är vid en kyrka och gifter sig alltså.
    Är man i en park eller så så spelar det nog ingen större roll Glad 
  • Chicita
    malin martin skrev 2011-10-26 19:54:34 följande:
    det där med att kasta ris känns inte riktigt som oss...gillar verkligen idéen med att kasta lavendel på brudparet. Jätte kul!
    Vad har det för symbolisk mening med att kasta saker på brudparet egentligen?
    Har sett bilder där gästerna blåst såpbubblor och blivit jättefint,...jag gifter mig 25/2 så risken är att det är för kallt för såpbubblor. Har även sett bilder på att gästerna stått med tomtebloss när brudparet kommer ut. Funderar på det...vad tycks?? eller någon som har en annan bra idé till ett vinterbröllop??
    Synboliken är som jag skrev att man kastar ris eller utsäde (korn, havre mm) för att lyckönska brudparet och önska dom välgång och fertilitet
  • Chicita

Jag tycker nog att oavsett vad man hade tänkt kasta, om man tar med själv eller förser sina gäster med något - så ska man prata med prästen och höra om det är ok. Man måste ju respektera dom i första hand Glad

Om det är något som smälter när man spolar vatten på det. Så visst är det ju lätt att få bort det till nästa brudpar som kommer. Men det brukar ofta vara tätt emellan (i vår kyrka var det 1 vigsel i timmen, vilket innebär att det var ca 20-30 minuter från att vi gick ut ur kyrkan - till nästa vigsel skulle börja. Så i princip så mötte vi nästa gängs gäster vid grinden när vi gick ut från kyrkogården och mot festplatsen.
    Så om jag varit brud på bröllop nr 2 och haft en långklänning kanske med släp till och med. Och mötts av en blöt grusgång med eventuella rester av färgad smält konfetti så hade jag nog inte blivit så imponerad...

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer